Wednesday, December 14, 2011

Berlari....

...aku dinanti kau setiap hari.

'kau' di sini ialah kerja.

Kena berlari sokmo kerana 'kau' menunggu. Kau yang kecik, dan kau yang besar. Yang penting, kurang penting, dan tak tau kenapa jadi penting. Kau-kau itu melompat-lompat menunggu aku sampai.

Ada kau yang telah merajuk lari; tak sanggup terus menunggu.
Ada kau yang masih menunggu; walau garismati telah dipotong bilah masa.
Ada kau yang masih di awangan; bersusun bagai jambatan ke tingkat-tingkat yang diimpikan.

Aku dah bingung.

Friday, December 09, 2011

Serba merah

Minggu lepas, macam kebetulan pulak wujud serba merah. Baju, sapu tangan, stokin: ada warna merah. Tapi, yang paling meriah kemerahannya ialah tesis yang telah dijilid. Masa ambil tesis di kedai fotokopi, macam kembang kempis hidung kerana telah berjaya menyudahkan kerja-kerja berkaitan PhD. Kalau ikutkan betul-betul, ada beberapa perkara lagi yang perlu disiapkan. Tapi, tesis yang wujud zahir di depan mata bagai menjeritkan bahawa pengajian kedoktoran sudah selesai. Alhamdulillah.

Maroon warna kulit tesis. Puas melihatnya cantik dan kemas. Rasa nak cium-cium.


Lesen

Selepas mengepos bungkusan ke KPT, terlintas untuk menyemak lesen memandu. Rasanya, sah sampai awal tahun depan. Nyata 'rasa' itu tidak tepat. Lesen memandu akan tamat minggu depan; tak sempat bawak ke tahun depan.

Elok juga pejabat pos ada dalam kampus. Senang nak berurusan. Jadi, terus berpatah balik ke pejabat pos. Maka, pada hari ini, lesen memandu telah diperbaharui: sah sehingga hari jadi yang ke berapaentah pada tahun 2017 nanti. Harap-harap mudah ingat tarikh perlu perbaharui lesen. Tak perlu lagi bergantung kepada 'rasa', insyaAllah.

Friday, October 14, 2011

Kesenangan hidup

Teringat satu kisah yang dibaca ketika kanak-kanak dulu. (berapa tahun yg lalu?)

Ada sorang pakcik ni; dia rasa hidupnya susah. Rumah sempit, katanya. Lalu dia pergi berjumpa seorang alim (berilmu) di kampungnya itu untuk meminta nasihat.

"Apa hajat kamu berjumpa saya", tanya alim itu.
"Hidup saya suah Tuan. Rumah saya sempit. Isteri saya selalu merungut kerana saya tidak dapat menyediakan rumah yang lebih besar. Bolehkah Tuan mendoakan saya supaya dapat rezeki yang lebih supaya saya mampu membesarkan rumah saya?" pohon pakcik itu.
"Oh, begitu", kata si alim dan dia terdiam sebentar. Kemudian dia menyambung, "saya boleh tolong jika kamu buat apa yang saya suruh".
Pakcik itu kelihatan gembira bercampur suspen. Tak sabar nak tahu apa yang alim nak suruh dia buat. Lalu dia mengangguk saja.
"Kamu ada membela beberapa ekor kambing, kan?" tanya si alim.
"Benar Tuan"
"Petang ini, kamu ambil seekor kambing, dan simpan di dalam rumah," selamba kambing saja si alim itu memberi arahan.
"Biar betul!", pakcik itu separuh menjerit mendengar arahan yang diterima.
"Kalau kamu buat apa yang saya suruh, saya akan tolong kamu. Datang semula seminggu dari sekarang" keras suara si alim. Pakcik itu terdiam dan terus balik ke rumah.

Maka mulai petang itu, rumah pakcik itu yang sedia sempit makin sempit dengan adanya seekor kambing di dalam rumah. Isterinya makin pot pet pot pet sebab asik terpijak tahi kambing. Pakcik itupun semakin runsing; telinganya selalu dicakar bunyi kambing mengembek dan leteran isterinya.

Cukup seminggu, pakcik itu datang berjumpa alim.
"Apa yang sudah jadi dengan kamu?"
"Saya runsing Tuan. Rumah saya makin sempit"
"Patutlah muka kamu macam tak pernah jumpa pisau cukur" si alim cuba berlawak untuk mengendurkan stress. Tapi Pakcik itu tak bertenaga untuk ketawa.
"Kalau begitu," kata si alim bila melihat pakcik tu bermuka blur, "petang ini kamu ambil seekor lagi kambing dan belalah ia di dalam rumah."
Belum sempat pakcik itu membantah, si alam meletakkan telunjuk kanannya di bibirnya, sambil menggeleng-gelengkan kepala. Pakcik itu tak jadi nak bersuara. Bila pakcik itu hendar beredar, alim mengingatkan pakcik itu untuk datang semula minggu depan.

Petang itu, bila seekor lagi kambing masuk ke rumah, pakcik itu teruk kena leter. Mulalah isterinya mempertikaikan si alim. Ada tauliah ke dia untuk beri arahan macam tu? Kenapa mesti ikut?
Pakcik itu menyuruh isterinya bersabar.
"Apa yang kanda buat ini, untuk dinda jugak. Dinda yang selalu komplen pasal rumah sempit. Bila kanda cuba nak selesaikan masalah ni, dinda kena la bersabar." Sambil senyum-senyum kambing, dan bau-bau kambing, pakcik itu berjaya juga melepasi tempoh seminggu dengan dua ekor kambing di dalam rumah.

"Apa macam? Masalah sudah selesai?" tanya si alim.
"Lagi tambah masalah la Tuan. Cuba Tuan tengok, muka saya pun dah macam muka kambing," kata pakcik tu sambil menunjukkan janggutnya yang dah tak terurus.
"Ok lah. Kalau macam tu, awak balik ke rumah, dan keluarkan kedua-dua kambing itu."
"Itu aje?" tanya pakcik. "Tuan tak nak buat solat hajat dan doakah?"
"Awak baliklah dulu."
Pakcik itu pun membawa wajah moyoknya ke rumah. Isterinya tiada di rumah untuk menyambutnya, kerana dia ke pasar. Pakcik itupun melepaskannya kambing-kambingnya ke luar rumah. Bila kambing-kambing itu dah keluar, dia nampak kembali ruang yang selama ini diambil oleh kambing. Pakcik itu pun tersenyum.

Segera dia ke rumah alim.
"Tuan!!! Tuan!! Rumah saya dah tak sempit lagi!"
"Alhamdulillah," ujar si alim.
================================

Moral of the story:

Kesenangan hidup tidak semestinya diperoleh dengan menambah harta.
Kesenangan juga boleh bertambah dengan mengurangkan harta.




Tuesday, October 04, 2011

puisi kenduri

Buat resepsi bukan kenduri
jangan pelik hilang Melayunya
tunjuk kahwin bermegah-megah
jangan pelik hilang Islamnya

tiang apa yang ditegak
membina masjid atau niaga
tunduk tawadhuk tanda syukur
atau bangga memperaga

akad yang wajib dibuat alas
untuk menyulam manik lagha
untuk menjahit putik dosa
untuk menang lumba dunia

di atas redha siapa
hendak membaringkan diri
menyerahkan ikatan berdua
selepas hari ini



Thursday, August 25, 2011

tak membebankan

Dialog di tahun ini.

Penjual: Tahun ni saya terpaksa selaraskan harga barang.

Pembeli: Maksudnya, naikkan harga?

Penjual: Ya. Harga akan naik, disebabkan harga di seluruh dunia naik. Tapi jangan risau, saya pasti kenaikan ini tidak membebankan kamu.

si penjual membelek-belek cincin platinum bertatah berlian berharga RM200,000 yang dipakainya.

Pembeli: Ya, memang betul. Kenaikan ini tidak membebankan saya sedikitpun untuk berdoa ada penjual lain yang boleh menawarkan harga jualan yang lebih berpatutan.

Pembeli menadahkan tangan untuk berdoa.

Penjual: Kamu yakinkah ada penjual yang boleh turunkan harga barang? Saya dah lama berjual, dah established. Saya lebih tahu selok belok dunia perniagaan ini.

Pembeli: Saya tahu. Disebabkan sudah lamalah saya dah tahu perangai buruk kamu. Makin lama, makin berterang-terang buat perkara yang kami pembeli tidak suka. Mungkin kamu fikir kami terlalu mudah lupa.

Penjual kelihatan sedikit resah sambil memandang mahligai rasmi yang baru dibina hasil keuntungan empayar perniagaannya.

Penjual: Kamu sanggup menggadaikan masa depan kamu untuk si penjual yang belum teruji?

Pembeli: Kami mungkin tidak ada masa depan jika kamu terus begini. (Bahkan, mungkin kamu sedang memadam masa depan kamu sendiri)

Penjual: Kamu mahu saya berubah?

Pembeli: Kami mahu kamu melakukan transformasi.

Penjual: Bukankah saya sedang melakukan transformasi urusan jual beli? Segalanya untuk mengutamakan golongan pembeli.

Pembeli: Yang kami mahu lihat ialah kamu melakukan transformasi diri: kembali kepada fitrah yang suci bersih.

Si penjual tiba-tiba sahaja menyanyi lagu Sesuci Lebaran.

Pembeli terus angkat kaki.

Thursday, July 21, 2011

awak exercise apa?

Pada zaman sekarang, ada sebuah gimnasium. Gimnasium ini dilanggani lelaki dan perempuan yang suka atau terpaksa bersenam. Di kaunter berdekatan pintu masuk, ada buku log untuk diguna mencatat kehadiran pelanggan. Buku log itu ada lajur untuk 'name', 'exercise', dan 'signature'.

Satu hari, saya membaca buku log tersebut. Saya terkejut bila melihat senarai pelanggan: Sham Kamikaze pun ada? Akukah yang bermimpi, atau pelanggan itu yang bermimpi dirinya menjadi Sham Kamikaze?

Di ruangan 'exercise' pulak, ada yang tulis 'first time'. Ok la tu. Tak Tau nak exercise apa lagi. Yang dah otai pulak (rasanyalah) letak 'hentam semua'. Dah mahir semua jenis exercise agaknya. Yang paling musykil, ada pelanggan yang letak senaman untuk 'usus kecil'. Gimnasium ke....gelanggang Raja Lawak?


Wednesday, July 20, 2011

con-sult-ant

consultants:

They take the time to analyse the situation when approached by clients. They don't jump to conclusions without trying to gather relevant data. Based on the data, they can identify what problems that the clients have. The set of the problems may or may not be the same as what the clients reported initially. That's why they have to analyse the situation first. After identifying the problems, then they offer possible solutions for the clients to consider.



con artists:

They approach potential victims. They make stories of possible problems that the victims may have. After they convince the victims that they have problems, they provide a ready-made solution. The uniqueness of the victims needs and problems are not explored. They are more interested in grabbing money from the victims.



insult'ant':

Another breed of unsolicited 'helper'. They like to find out what people are doing. Their inquisitive skills are utilised effectively. They don't care to identify what are the problems that people have. They instead focus on what people are doing (i.e. the solutions to their problems), and then gun down every single one. They are very apt at listing down what's wrong with the solutions. They insult other people by showing blatant disregard for why people do what they are doing.


===============

Kalau ingin mengelak daripada terjerumus dalam kerugian, berpesan-pesanlah dengan kebenaran. Gunakan data, maklumat, dan fakta yang sahih, boleh dipercayai dan releven.
Berpesan-pesanlah dengan kesabaran - be ready to spend time, energy, and mental efforts.

Tuesday, July 19, 2011

boleh pencen

Berdasarkan email yang masuk folder spam, pakcik KAYOOOOO. Boleh la pakcik pencen awal.

Mamak....iPad kasi 3!

=================================
You have a confidential message from the Cocca-Cola Online Grant, you have been awarded a grant sum of £500,000.00GBP. Please contact the Executive secretary, Mr Ricahrd Thompson.Contact E-mail: mr_XXXXXXXXX@yahoo.com.hk
for your claims ,Details: Name ,Age, Occupation, Address, Phone No.

Your email address is entitled to the sum of £560,000:00 GBP without the sale of
any ticket. send your full information to us for claim to XXXXXX@shqiptar.eu

This year's 2011 grant donation of $800,000.00 USD from Chevron Texaco
OilCompany and our Chevron Texaco foundation has been given to you. Please
Contact the remittance secretary Mr. Frank Akimbo with your Full Names, Phone number and Address for Claims.
================================

Thursday, July 14, 2011

Tuesday, July 12, 2011

Pakcik Di Depan Sogo

"aku tak boleh nampak kiblat Allah tu dengan duit"

biar miskin melata daripada bergolek-gelantang di puncak tamadun materi
lebih rela menjaja peluh daripada menggadai maruah

peluh boleh dijana kembali dengan nasi yang halal
maruah tak kan tertebus dengan seribu kesal

sports (arrested) development

Which of these we would like to come true?

1. Sir Alex Ferguson has claimed that Samir Nasri has agreed to leave Arsenal - but not to join Manchester United. He will instead join the winner of 2011 Malaysian Super League title, Kelantan. He said he is looking forward to live in Kota Bharu, and shop at Pasar Khadijah.

2. Tired of being labelled Scottish when losing, and British when winning, Andy Murray opted to adopt a new citizenship. He had applied to be a Malaysian at the Malaysian High Commission Office in London. He cited 1Malaysia spirit as the deal breaker."I hope all Malaysians can accept me as a fellow Malaysian". He declined to comment on speculations that he's considering changing his name to Andika or Anding.



Tuesday, July 05, 2011

Jelas tak?

Penjelasan SKMM mengenai isu Astro

CYBERJAYA: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) ingin menjelaskan mengenai pelbagai laporan yang dipaparkan oleh media mengenai keputusan Kabinet untuk tidak membenarkan stesen TV berbayar Astro untuk menaikkan kadar harga langganan.

SKMM ingin menyatakan bahawa Seksyen 199 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (AKM) memberi kuasa kepada Menteri untuk campur tangan dalam menentukan harga setiap perkhidmatan yang ditawarkan demi untuk kepentingan orang ramai. Proses Siasatan Awam bukanlah pra-syarat kepada perlaksanaan seksyen Akta tersebut. Ini bercanggah dengan ulasan yang dibuat oleh beberapa media bahawa Siasatan Awam perlu diadakan sebelum Seksyen 199 di bawah AKM berkenaan penetapan harga oleh Menteri digunapakai. Mengenai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) SKMM adalah sebuah badan berkanun ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 (AKM) yang melaksana dan mempromosikan matlamat dasar kebangsaan Malaysia bagi sektor komunikasi dan multimedia. SKMM mengawalselia dan menggalakkan pembangunan industri komunikasi dan multimedia yang merangkumi bidang telekomunikasi, penyiaran, dan juga perkhidmatan internet, pos dan pensijilan digital.


AKM mengadakan peruntukan kepada SKMM peranan melaksanakan dasar, manakala kuasa membuat keputusan tentang dasar diperuntukkan kepada Menteri. Menteri boleh juga mengeluarkan arahan mengenai dasar kepada Suruhanjaya. Untuk maklumat lanjut, layari www.skmm.gov.my


========================================


Dengan penjelasan ni, sekarang dah faham?

Errr...apa isunya? Isu naik harga? Atau Siasatan Awal?

Kesimpulannya, naik harga ke tak ni?

Thursday, June 30, 2011

Bersihkan telinga

Sebelum berkata 'JANGAN!', sudahkan anda mendengar hasrat yang tersurat?
Tunjukkanlah anda faham apa yang mereka hendak, bukan pantas menggertak
anda wakil kepada rakyat, suara mereka patut ditadah bukan disekat

Sebelum menghukum niat yang tersirat, pastikah anda adil berkhidmat?
ghairah menelah yang disorokkan, yang zahir tidak dipedulikan
untuk yang kebanyakan, perkara zahir itulah yang merunsingkan

Tuesday, June 28, 2011

air seteru

Angin tajamnya
berduri cucuk bisa
menikam rindu

bumbung malamku
tiris menitis madu
hadir kelmarin

menebal sebak
jejak kenangan silam
menghitung pasir

Monday, June 27, 2011

Ingin Jadi Isteri Orang Bangsawan

Yang ingin jadi isteri orang bangsawan
tak perlu lagi bersusah payah jadi penuntut
cuma rajin-rajin jumpa wartawan
tampal gambar di surat khabar dan majalah
itu lebih berkesan daripada sijil dan kelulusan
untuk meninggalkan sang perindu di kampung halaman

(selepas membaca cerpen SN Usman Awang)

Thursday, June 09, 2011

Monday, June 06, 2011

tiba-tiba rindu

Waktu nak melangkah ke bilik air di pejabat, tercari-cari di mana dia. Nak ambil wuduk ni...kasut dan stokin dah tanggal. Mana engkau encik selipar kuning?

Kat bawah meja tak de.
Kat depan meja tak de.
Kat tepi pintu tak de.

Laaa....mana pulak selipar jepun kuning ni?

Alamakkk....baru teringat. Selipar hilang hari Jumaat lepas. Ntah apa/siapa yang alihkan kat pintu masuk masjid.

Waktu ni, waktu nak gi ambil wuduk di bilik air di pejabat, tiba-tiba rindu kat encik selipar kuning.


Thursday, May 26, 2011

berita radio

Kerapkali rasa terpeleot saraf cuping frontal bila mendengar bahagian akhir berita radio. Penyampai berita ada menyebut "sumber berita itu tadi dipetik dari Bernama" atau yang seiras dengannya.

*sumber* itu dipetik?

Mengikut Kamus Dewan, 'sumber' bermaksud asal, mula atau punca. Kalau dimasukkan kata seerti sumber dalam ayat tadi, jadilah "punca berita itu tadi dipetik dari Bernama". Errr.....macam ganjil bunyinya. Bernama menyediakan 'berita', atau 'punca berita'? Mesej pentingnya ialah berita itu berasal atau berpunca dari Bernama, kan? Ada masalah pengulangan (redundancy) yang tak perlu lagi mengelirukan di sini.

Bukankan lebih mudah, jelas dan enak kalau disebut 'Sumber berita tadi Bernama'. Kalau ayat itu kurang seksi bunyinya, cuba 'Berita tadi bersumberkan Bernama' atau 'Berita tadi dipetik dari Bernama'.

Kalau tak berkenan jugak dengan pilihan itu, cakap aje, 'kalau tak betul laporan Bernama, maka tak betullah laporan kami tadi' (guna gaya orang sedang asyik mengumpat)

Radio tak de pemberita sendiri, kan?

Wednesday, May 25, 2011

pandai berniaga (tambahan)

Ada jugak peniaga yang sesuka hati (?) mengenakan bayaran kepada orang ramai. Mereka sangat kreatif, manipulatif dan eksploitatif dalam mendefinisikan 'pelanggan'. Orang yang tak berkenaan pun mungkin dikenakan bayaran disebabkan mereka termasuk ( 'ter' = secara tak sengaja) dalam kategori pelanggan.

Sebagai contoh, orang ramai yang menggunakan kolam renang bolehlah dikelaskan sebagai pelanggan. Tak hairanlah kalau mereka dikenakan bayaran untuk menggunakan kolam renang dan kemudahan yang disediakan. Tapi, kalau orang yang sekadar meneman perenang, wajarkah dikenakan bayaran? Nak masuk je...bukan nak berenang atau berendam pun. Untuk apakah bayaran dikenakan kepada 'pelanggan' ini? Apa perkhidmatan yang 'dibeli' oleh peneman-peneman perenang ini?

Asal masuk saja, kena bayar: renang tak renang kami tak nak ambil tahu.

Ya Allah.... begitu 'kejam' price differentiation depa ni. Mungkin ini satu contoh perniagaan yang langsung tidak mengamalkan diskriminasi. Memang adil lagi saksama. Kalau diskriminasi, nanti rugi pulak, ya tak?

Tuesday, May 24, 2011

pandai berniaga

Sejak balik semula ke Malaysia, rasa tak berapa nak senang dengan 'perkembangan' harga barang-barang di pasaran. Harga macam dibubuh yis - montel! Tak tau la 'perkembangan' tu memang disebabkan kenaikan harga bahan mentah, atau kenaikan nafsu peniaga untuk mencopet untung berlebihan.

Sudahlah harga barang mahal, ada pulak peniaga yang mengamalkan 'keep the change'. Bukan pelanggan yang secara sukarela cakap keep the change, tapi penjual yang 'membulatkan' (rounding adjustment) harga yang membawa keuntungan kepada penjual. Katalah anda beli barang yang berharga RM9.98 di pasar raya X. Bila anda membayar di kaunter, anda akan dapati anda terpaksa bayar RM10.00. Jadi, peniaga dah untung 2 sen berbanding harga yang diiklankan. Bukannya dia nak bulatkan jadi RM9.95. Disebabkan duit 1 sen dah tak ada, peniaga buat amalan 'rounding adjustment' yang menguntungkan mereka. Jadi, pembeli dipaksa mengamalkan 'keep the change' bila membeli barang yang ada harga sen-sen tu. Ke mana perginya lebihan 'sen-sen' tu? Badan kebajikan?

Satu lagi kes pandai berniaga juga melibatkan amalan yang menyusahkan pengguna. Kedai yang menjual barang harga ratus-ratus dan ribu-ribu 'menggalakkan' pembeli membuat bayaran secara tunai. Kalau nak beli 3 ulas bawang tu, memang patutlah bayar tunai, tak kan nak keluarkan American Express pulak, kan? Tapi, kalau nak beli tv LED yang harga 4, 5 ribu tu, lebih selamat dan selesa kalau pakai kad kredit atau kad debit. Malangnya, kedai yang tidak menjual bawang ini akan mengenakan caj 'perkhidmatan' sebanyak 5% dari harga jualan bagi pembelian menggunakan kad debit dan kad kredit. Banyak je kedai lain yang menyerap caj kad; tak perlu dibebankan kepada pembeli. Bagi yang suka mengumpul mata ganjaran, pembelian yang bersaiz besar inilah yang dapat membanyakkan mata ganjaran kad kredit masing-masing. Tapi, bila kena bayar secara tunai, melepas peluang untuk dapatkan mata ganjaran. Balik-balik, orang bisnes jugak yang kaut untung.

Pandai sungguh mereka-mereka ini berniaga.

Ate, kita ni bila lagi? I mean, berniaga. Bior kita berniaga cara 'bodoh'; tapi halal dan tidak membebankan rakyat.




Monday, May 23, 2011

larangan













Boleh baca larangan-larangan dalam gambar di atas? Kalau tak boleh, dan kalau nak baca, silalah ke stesen Putra LRT Wangsa Maju. Banyak jugak rasanya larangan-larangan ni. Kalau ada yang jenis 'rebel', mau disanggah semua sekali. Saja je melepak sambil bermain muzik untuk tujuan minta sedekah; sambil tu kunyah gula-gula getah dan lekatkan di badan bas. Itupun tak cukup nak sanggah semua sekali.

Berkesankah tarbiah berbentuk larangan-larangan seperti ini?

Yang menarik (secara peribadi) ialah larangan yang terakhir: lepak. Sepanjang jadi pengguna pengangkutan awam, tak tergamak rasanya nak 'melepak' di stesen LRT Wangsa Maju ni. Kualiti udaranya bukanlah sesuatu yang wajar dikejar. Keselesaan tempat duduknya (errr....ada tempat duduk ke?) tidak menjadi igauan. Tak kebulor pun nak lepak di situ. Malahan, pihak pengurus stesen, pengusaha bas dan LRT patut pastikan pengguna tidak terpaksa 'melepak' di situ: melengung lama-lama menunggu bas tiba.

'Dilarang memaksa pengguna tunggu lama-lama'.


Thursday, April 28, 2011

PhD: almost done

Alhamdulillah. Maha Suci Allah yang memberikan keupayaan untuk berjuang hingga ke tahap dan takat ini.

Viva selama 3 jam telahpun tamat. Penantian untuk mendapatkan keputusan tidaklah begitu lama; tapi berbagai perasaan sempat menghimpit dada. Bila penilai memaklumkan keputusan, terasa bagai dilambung tinggi: lebih tinggi dari yang ditakutkan. Namun, senarai pembetulan yang diberitahu membawa diri kembali ke tapak usaha.

Makin hampir menggenggam PhD. Moga dipermudahkan urusan membuat pembetulan.

Terima kasih kepada semua yang telah membantu hingga sampai ke tahap ini. Hanya Allah jua yang dapat membalas dengan secukupnya.

Tuesday, April 19, 2011

basahkan setem

Dah lama tak mengepos surat di Malaysia. Last time pos surat, setem berharga 30 sen je. Semalam, masa nak beli setem, rupa2nya dah ada harga berbeza. Harga naik tu, dah 'biasa' lah. Tak de le jangka harga kekal pada tahap 30 sen. Yang tak dijangkanya, harga berbeza ikut warna sampul surat. Kalau sampul putih, 60 sen. Kalau warna selain daripada tu, 80 sen. So, lepas ni beli envelop yang warna putih aje la yea. Warna coklat, kelabu, pink, merah menyala, dan sebagainya hanya akan meningkatkan kos menghantar surat. Ingat tu...ada pilihan: nak yang membebankan, atau yang tak membebankan.

Tuesday, April 12, 2011

bahasa akhbar

Utusan Malaysia, 12 April 2011: di bawah sebuah gambar, ada tertulis keterangan berikut.

SEBAHAGIAN kereta buatan Malaysia yang dicuri dan dileraikan komponennya di Balai Polis
pandan indah, Kuala Lumpur

Apa yang saya (tak) faham:

1) pencuri hanya mencuri bahagian tertentu kereta, yakni bukan keseluruhan kereta.
2) pencuri meleraikan komponen kereta di Balai Polis.
3) Polis tak perasan pencuri bekerja di Balai Polis.

Itukah mesejnya, tuan wartawan (dan editor)?

Wednesday, March 16, 2011

Sengaja Londeh

Sengaja Londeh

Ada lebih dari berpada
untuk lindung mana yang patut
bukan tak cukup bidang
tapi tak cukup tutup

Dari jauh tubuhnya
boleh nampak hitam putih
kerana sarungnya londeh

Kain beratkah
ditarik graviti
atau digayut seni

Tiada isu tak cukup
ada menunjuk-nunjuk
sengaja melondeh-londeh
malu sudah terlucut

Monday, March 14, 2011

Lagi bahasa suratkhabar

Sila baca petikan berikut:

FILEM Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) merupakan filem tempatan yang paling mahal kos penerbitannya iaitu mencecah RM8 juta dan ketiga termahal selepas Puteri Gunung Ledang(RM20 juta) dan Hanyut (RM11 juta). (Utusan Malaysia Online, 4 Mac 2011)


Soalan.

1) Apakah filem tempatan yang paling mahal kos penerbitannya?

A) Hikayat Merong Mahawangsa
B) Puteri Gunung Ledang
C) Hanyut
D) Hikayat Utusan Malaysia

2) Antara berikut, manakah kenyataan yang BENAR?

A) RM8 juta lebih banyak daripada RM20 juta.
B) Puteri Gunung Ledang pernah Hanyut dalam Hikayat Merong Mahawangsa.
C) HMM dianggap mahal kerana diarah oleh Yusry KRU.
D) Saya tidak faham petikan yang diberikan.

Thursday, March 10, 2011

akhirnya




Yang ni ditubuhkan pada 1949






Yang ni pulak pada tahun Malaysia merdeka.






Orang ergonomik Singapura mula berpersatuan pada 1986.









Di Indonesia, pada 1988.









Orang Thailand pulak pada 2001.

Pada tahun 2011 barulah tertubuh dengan rasminya sebuah persatuan ergonomik di Malaysia. Namanya Human Factors &Ergonomics Society Malaysia (HFEM).

Logonya?
Siapa nak beri sumbangan?

Wednesday, March 09, 2011

e-filing

Dah masuk kali ke-4 rasanya gunakan e-filing untuk menaksir cukai pendapatan. Makin lama, rasa makin mudah dan selesa guna e-filing.

Kepada yang menghadapi masalah bayar saman di hujung deadline, jadikahlah ia motivasi untuk buat e-filing sebelum deadline. Macam bayar zakat fitrah jugak.....biasa-biasakanlah bayar di awal Ramadhan.... bukannya di pagi raya baru terkecoh-kecoh nak bayar. Dah makin mudah nak berzakat. Shopping yang dah jadi 'rukun' raya bagi sesetengah orang boleh je dibuat sebelum Syawal. Sementara shopping tu, carilah amil untuk bayar zakat.

Tunaikan tanggungjawab sebelum dipotong oleh pedang masa.

Monday, February 28, 2011

bahasa surat khabar

PERNAH bertunang dengan sukan motorcross, Mohd Harith Fuad Robinson, empat tahun lalu, nyata jodoh penyanyi Siti Sarah Raissuddin, 27, dengan anggota kumpulan Sepah, Shahmira Muhamad atau Shuib, 27. (Harian Metro, 28 Februari 2011)

Ooooooo...barulah pakcik tahu: Siti Sarah pernah bertunang dengan sukan motorcross. Ih ih ih..... tak pernah terfikir manusia bertunang dengan sukan motorcross. Ini baru betul-betul berita. Kan bagus kalau berita ini melaporkan Siti Sarah berkahwin dengan industri muzik?

Lepas ni, pertunangan siapa pulak yang nak masuk surat khabar? Fasha Sandha bertunang dengan menara berkembar KLCC? Remy Ishak bertunang dengan perikanan laut dalam? Atau Nabil Raja Lawak bertunang dengan sarkas?


Wednesday, February 23, 2011

umpteenth stage

No fireworks, no jubilant explosion, no rainbow.

It was just another day. A gloomy one at that. Outside, and inside, there was no obvious celebration going on for achieving another milestone in the PhD journey. The process of printing the whole thesis involved me walking back and forth between Wavy Top and Bridgeman Centre 3 times to get the color printing done. Then it was a mad rush of putting together the preambles, the main body, the appendices, and inserting the colored pages into 5 different piles. With 10 minutes to spare, I managed to hand in the loose copies to the Print Services shop for binding. The minute hand of the clock was two ticks away from 5 o'clock; the time that the shop was due to be closed.

Then, today, I picked up the thesis from the shop. The Academic Registry's office was not opened until 10pm. Three copies of the thesis needed to be submitted. On top of that, I needed to hand in three separate documents. I did not knew beforehand that I need to do this. Nonetheless, the documents were easily made available.

So, today, at 11;30 I completed the process of submitting my thesis to the Research Students' Office. Alhamdulillah. Thank you Allah for giving me the strength to do it thus far.

Now I'm waiting for the viva date.

Tuesday, February 22, 2011

Lega

Ibarat naik tangga
lepas selangkah, lega
lepas selangkah lagi, lega

Tapi masih banyak anak tangga
yang perlu dilepasi
lega yang dirasa
cuma untuk satu anak tangga
masih belum sempurna
pendakian ini

Thursday, February 17, 2011

Dah dekat

cantik sungguh kipas tekat
bunga cengkih baldu merah
yang jauh pasti kan dekat
asal gigih mengatur langkah

Friday, February 11, 2011

polis fesyen












Uiiih .....lawanya kereta Fashion Force ni. Maaf, tapi ni bukan kereta fashion police yg ditugaskan tangkap orang yang melakukan jenayah fesyen. Kalau gini punya lawa kereta, ramai pulak agaknya yg sengaja buat jenayah fesyen supaya ditangkap dan dapat naik kereta ni. Sebaliknya, kereta ni diguna untuk 'menangkap' orang yang pandai bergaya. Sesiapa yang bergaya dengan baik akan dipandu ke destinasi pilihan mereka secara percuma. Untungnya orang yang pandai bergaya.

Kereta ni digunakan di New York. Di New Castle (Kelantan), Selayang New Town, mahupun Bangi New Town masih belum ada kereta ni. Tapi, kalau ada kereta polis fesyen di Malaysia bagus jugak tak? Boleh la tangkap orang yang berpakaian tak senonoh.

Eh ... silap. Tak boleh. Nanti Kakak-Kakak Dalam Islam marah. Tak baik you nak spy-spy aktiviti moral orang. Kat Malaysia mana ada masalah moral. Tak payah nak sukarela jadi polis moral ya. Depa nak pakai kot mana pun biaq pi la, tak menjejaskan apa-apa pun. Apa la Pemuda-Pemuda Dalam Islam ni; dah berbuih Kakak-Kakak Dalam Islam beri tarbiah, belum dapat hidayah jugak lagi rupanya. Nanti Kakak-Kakak pindah New York baru tau.





Lagu-lagu PhD: Ziana Zain

Madah Berhelah
Kalau kerja tak siap, pandai-pandailah bermanis mulut mencari alasan mengapa kerja tak siap. Tapi, perlu diingat, supervisor tu dah pernah melaluinya; dia pun boleh tahu mana satu madah, mana satu helah. Jangan kantoi besar.

Menadah Gerimis
Nak mengutip data susahnya macam menadah gerimis. Kalau tadah air hujan senang sket. Nak menadah gerimis kena ambil masa yang lama, dan tahap kesabaran yang tinggi. Kadang-kadang kena tebalkan muka untuk mintak belas ehsan orang untuk dapatkan data. Kena juga keringkan muka untuk menadah percikan air liur orang yang tak nak beri kerjasama dan beri alasan berjela-jela.

Kemelut di Muara Data
Nak dapatkan data satu hal. Kalau tak buat perancangan elok, silap-silap, bila dah dapat data, tak tau nak buat apa dengan data tu. Dah banyak sangat data, tak tau nak analisis macam mana. Lagi haru...tenggelam dalam timbunan data, kelemasan.


Anggapanmu
Alang-alang nak buat PhD, kena tetapkan pendirian. Jangan senang ditiup ke kiri ke kanan macam lalang. Tak kiralah apa orang kata, apa yang orang anggap kat kita. Pengorbanan untuk buat PhD tu, kita aje yang tahu. Orang yg terlebih rajin beri pendapat dan membuat andaian tu, anggaplah bagai angin sepoi-sepoi tak reti bahasa. Anggapanmu tak sama dengan anggapanku.

Statistik ku di Sini
Kalau ada data kuantitatif, wajiblah ada statistik. Sapa-sapa yang phobia dengan statistik, sila buat kajian kualitatif. Orang tahap PhD, tak cukup sekadar bentangkan angka dan hasil analisis statistik berhelai-helai. Kena jugak ada tafsiran untuk nilai F, alpha, r, dan t. Jangan paksa penilai tesis membuat tafsiran sendiri. Tunjukkan dengan jelas statistikku ada di sini.

cepatnya berlalu

Kau mengejutkan aku, wahai burung,
dengan siulan yang sangat ramah
sedang senja baru berlalu
dan aku sepatutnya pulang ke rumah

Adakah kau meraikan kehadiran malam
atau aku yang terlepas terbitnya bulan
tenggelam dalam kertas yang cuba kususun
tidak sedar senja berganti fajar

Thursday, February 10, 2011

Pantun tidak mubarak

Pisang emas bawa belayar
masak sebiji di atas peti
asyik lapar masa belayar
habislah pisang di atas peti


Kalau padi katakan padi
Tidak saya tertampi tampi
Berguni-guni menampi padi
Apa lagi yang nak ditampi


Hari ini menanam jagung
Hari esok menanam serai
Dah bertahun makan jagung
Bila pulak nak gigit serai


Kalau tuan mudik ke hulu
Belikan saya bunga kemboja
Mengapa tuan tak mudik ke hulu
Saya tak sabar nak tanam kemboja


Nak gugur gugurlah nangka
Jangan menimpa di dahan pauh
Kalau dah masak gugur ajelah hai nangka
Jangan tunggu busuk baru nak jatuh

Wednesday, February 02, 2011

kuaq la ni jugak

Encik Zam dari Kedah dah lama pakai kereta Proton Wira. Encik Wan pulak terkenal sebagai pengkritik tetap kereta-kereta Proton. Ada je yang tak kena di matanya. Hujah 'tin Milo' dah jenuh orang dengar keluar dari mulut En Wan.

Satu hari, En Wan bawak keretanya (dah tentu bukan kereta Proton) ke pekan. Masa nak parking, dia tertekan minyak, instead of tekan brek. Gedegang ...... dia terlanggar kereta Encik Zam yang sedang duduk baca surat khabar dalam kereta.

Encik Zam terus hangin.

"woii.... kuaq. kuaq la ni jugak" jerit En Zam kepada En Wan yang tergigil-gigil dalam kereta. Keberaniannya berhujah dah hilang sebab dia tahu dia salah.

"Aku cakap kuaq....kuaq la oi. Apa dok tercegat dalam kereta. Kuaq aku kata" jerit En Zam lagi.

"Ye la..ye la... aku kuaq la ni" jawab En Wan lemah.

Orang dah mula ramai mengerumun. Salah seorangnya ialah Aziz...ahli fizikyang duduk sekampung dengan En Wan dan En Zam. Bersama Aziz ialah rakan sekerjanya.

Aziz berkata kepada kawannya, "Langgar perlahan je tadi. Aku ingat high speed proton-antiproton collision je yang boleh hasilkan 6 quarks."



Tuesday, February 01, 2011

pantun gosip

Kalau roboh Kota Melaka
papan di Jawa saya dirikan
mula bercinta berkabar belaka
tarikh putus pun nak diumumkan?

Cantik sungguh si rama-rama
terbang hinggap dahan sekah
dapat kekasih kaya dan ternama
perlukah tayang sebelum bernikah?

Cincang cincang kerabu macang
jangan dicincang si jari manis
kesah centa jangan dicanang
banyak cerita awak tak tapis

kalau nyala sumbu pelita
jangan malas menyapu habuk
kalau seronok menjaja cerita
jangan marah orang mengutuk

ada sapa-sapa teringin naik helikopter?

Monday, January 31, 2011

kanun apakah ini?

Yang kaya bertambah kaya,
yang miskin bertambah miskin.

Ini mungkin kanun yang menjadi tema banyak filem Tamil dan Hindustan. Kemerempatan si miskin bertambah payah oleh ketamakan si kaya.

Di era 'credit crunch' ini pun, si kaya makin membesarkan gudang harta. Si bankers gelojoh yang jadi antara punca kegawatan ekonomi terus mendapat bonus juts-juta. Orang miskin terpaksa berhadapan kenaikan cukai barang-barang keperluan asas, tak dapat kenaikan gaji (kalau naik 50% pun, tak sama dengan 1% daripada bonus bankers di City). Nak beli rumah pun payah...sebab sukar nak dapat pinjaman. si kaya jugak yang 'susah' ke sana sini untuk mencari barang hiasan rumah agam masing-masing.

Jika dilihat positifnya, kanun momentum ini ada baiknya juga: boleh mendatangkan manfaat jika pandai mengubah nasib diri. Kalau dah kaya dengan ilmu dan kemahiran penyelidikan, ramailah yang akan datang menawarkan kerjasama penyelidikan, penulisan, dan sebagainya. Pelajar juga akan datang membawa hajat untuk diselia tesis mereka. Yang banyak penerbitan akan lebih cenderung untuk dapat lebih banyak penerbitan. Yang baru nak mulakan langkah, yang jumlah penerbitan tak lebih sekangkang ayam serama, kenalah berusaha bersusah payah untuk pastikan yang sekangkang ayam serama tu menjadi sekangkang burung unta. Kalau publications mantap berjela-jela, barulah boleh fly high.

Berkaitan kadar produktiviti kerja pun begitu juga. Kalau dah datang 'mood' nak menulis, memang banyak boleh dihasilkan. Bukan setakat penulisan berkaitan kerja, penulisan kreatif pun menjadi-jadi jugak. Makin banyak menulis berkaitan kerja, makin banyak penulisan tidak-berkaitan kerja dihasilkan juga. Kalau blog bersawang, itu bukannya tanda sibuk. Sebaliknya, kalau blog kerap di'update', mungkin itu tandanya tengah rajin bekerja.

Ya ke?

Sunday, January 30, 2011

saintifik dan Islamik

'saintifik dan Islamik la sangat' ... dari beberapa blog yang dibaca.


Memang salah konteks, dan salah pekerti, kalau perbualan seseorang dengan kawan-kawannya dipetik sebagai kenyataan rasmi. Membuat laporan dengan bahan yang tidak sesuai bukanlah sesuatu yang diajar di universiti. Salah satu latihan penulisan akademik ialah merujuk kepada sumber rujukan 'rasmi' yang mempunyai kredibiliti. Jangan sewenang-wenang nak memetik 'fakta' daripada Wikipedia, Murai.com, beautifulnara.com, majalah URTV, dan sebagainya.

Kalau terkesan dengan kenyataan 'sinis'; cubalah buktikan di mana saintifik dan Islamiknya perbuatan yang ditegur itu. Berhujahlah dengan fakta dan buah fikiran yang baik. Sikap defensif tak membawa ke mana-mana. Kalau tak mampu nak pertahankan perbuatan sendiri, tak boleh tunjuk di mana saintifik dan Islamiknya perbuatan tu, maknanya ada kelemahan pada diri sendiri yang perlu diperkemas. Buat masa ni, jawab saja, "Thank you for the comment. We will look into it." Lain kali, bila orang tegur, boleh sediakan jawapan yang sesuai. Ataupun, selepas muhasabah, jika disimpulkan perbuatan tu memang tak saintifik dan Islamik, tinggalkan saja. "We listen, and we obey"

Thursday, January 27, 2011

vision

Kes 1: Makro - Ekonomi
Teringat perbualan dengan kawan serumah di William St dulu.

"Sudan has many natural resources", katanya dengan penuh semangat.
"Why is your country poor then?" bidas seorang lagi rakan serumah.
Tersengih-sengih si patriot dari Sudan itu.

Negara yang ada banyak hasil mahsul tidak semestinya jadi kaya raya rakyatnya. Begitu juga sebaliknya; negara yang tidak banyak hasil mahsul, tidak semetinya miskin rakyatnya. Biarlah balak berjuta ekar, emas berketul-ketul di dalam tanah, berlian bersepah-sepah di tebing sungai, minyak melakung-lakung dalam tanah: tak jadi manfaat kepada sesiapa jika tidak ada pandangan, wawasan atau idea untuk menguruskannya. Bagai tak bernilai minyak mentah dalam tanah kerana tidak ada perancangan untuk membina loji penapisan minyak, paip saluran minyak, kapal pengangkut minyak, etc.

Nak memakmurkan ekonomi negara perlu ada wawasan. Perlu ada pandangan jauh ke depan: nak negara ni rupa macam mana dalam 10, 20, 50 tahun lagi?

Kes 2: Individu - Masa

"Bosannya....tak tau nak buat apa ni"

Ni ayat orang yang 'terlebih' masa. Bukannya kerana dapat mesin masa Doraemon. Seharinya ada 24 jam juga. Tapi kerap mengeluh kerana 'tak tau nak buat apa' seolah-olah bumi lambat berputar. Nak menguruskan masa pun kena ada wawasan juga. Masa ibarat komoditi, ibarat hasil mahsul. Kalau tak buat perancangan, maka akan datang tempoh tertentu yang tidak terisi. Tidak ada aktiviti yang boleh diberi keutamaan.

Maka jadilah sindrom 'bosan'. Bukan masalah jumlah masa, tapi kerana tidak pandai menguruskan aktiviti mengikut masa yang ada.


Kes 3: Individu - Jamie Oliver don't-wannabe.

"Eh...tak reti nak masak apa petang ni. Ilham tak datang lagi."

Ini pun boleh jadi contoh kekurangan vision: tak nampak apa yang boleh atau perlu dimasak. Setiap hari membakar kalori semata-mata untuk berfikir nak masak apa. Seolah-olah perancangan untuk memasak satu beban yang sangat berat.

Bukan kerana kekurangan 'komoditi' atau 'hasil mahsul': kalau periksa dapur, macam-macam ada. Kacang hijau, kacang dal, kacang kuda, kacang tanah, kacang panjang: macam-macam kacang ada. Tepung pun ada banyak jenis: tepung gandum, tepung wholemeal, tepung beras, tepung pulut, tepung jagung, bahkan susu tepung pun ada. Of course, kes ini bukan merujuk kepada fakir miskin yang layak menerima zakat. Kes ni untuk orang yang berpendapatan tetap; yang lebih mendapat kenikmatan semasa shopping beli barang dapur daripada memasak guna barang dapur tersebut. Maka beras basmati gred AAA sekalipun akan berbubuk di dapur jika idea memasak tak datang-datang.

It is not for the lack of things to cook, but the lack of idea, enthusiasm and eagerness that the dapur is not berasap.

Soalan yang seterusnya: macam mana nak mendapat vision?

Kena tunggu Tun Dr M turun padang beri ceramah?


Wednesday, January 26, 2011

lalang-lalang

Tanya sama lalang apa sebab goyang
nanti jawab lalang, angin yang goncang

Tanya sama enau apa sebab tinggi
nanti jawab enau, nak cari matahari

Setiap perbuatan ada sebab. Samaada sedar atau tidak sedar, ada yang menjadi sebab kepada tindak tanduk manusia. Tingkah laku manusia boleh difahami dengan menyelidik sebab-sebab kepada tingkah laku tersebut. Ahli psikologi cuba mengkaji tingkah laku dengan melihat biokimia dan struktur saraf badan, gen, proses pendidikan, pengaruh sosial, dan sebagainya. Walau baik, walau buruk tingkah laku; ada sebabnya.

"Eeeee.... tak sakit ke dia cucuk kening dia macam tu?"
Memanglah sakit, tapi ada sebab lain yang menjadikan perbuatan bertindik kening itu 'sedap'.

"Uwekk.... apa yang best sangat berlumba motosikal haram tu? Bukan laju mana pun.... bising je lebih."
Betul; dari kaca mata penonton, memang tak nampak apa yang membuat mat-mat rempit berlumba. Tapi, kalau ditemubual mat rempit berkenaan, kita boleh jumpa penyebab kepada penyertaannya dalam lumba haram. Tak kiralah sebab itu kukuh, atau pun lemah.

Yang menjadikan sesuatu 'sebab' itu kukuh ialah tersandarnya sebab itu kepada Allah dan syariatNya.

"Aku berpuasa sunat hari ini kerana Allah taala"
Memang molek sebab yang diberi.

"Saya tidak bersalaman dengan lelaki kerana haram hukumnya bersentuhan dengan bukan muhrim", demikian kata seorang wanita yang enggan bersalam dengan lelaki.
Siapa pula kita hendak mempertikaikan hukum Allah yang jelas tentang hubungan lelaki-perempuan. Memang kukuh alasan yang diberi. Kalau terlebih rajin nak mempertikai, silap-silap terpertikai hukum Allah. Na'uzubillah.

"Saya pakai macam ni sebab ikut kesesuaian majlis," kata seorang wanita lain yang gambarnya semasa menghadiri majlis sambutan hari jadi kawan di sebuah pusat hiburan tersebar luas.
Ikut majlis? Betullah alasannya tu. Majlis yang 'sebegitu', memang kenalah pakai 'begitu'. Tapi alasannya sangatlah lemah. Allah tak suruh pakai begitu ditempat awam. Dan bukannya fardhu kifayah pun nak sambut harijadi kawan. Dan sunat muakkad ke untuk berada di pusat hiburan?

Orang yang bersandar kepada sunnah dan wahyu, insyaAllah akan dapat cahaya hidayah.
Orang yang melintuk-liuk mengikut arah angin popular, cepat-cepatlah cari pendirian. Jangan sampai angin popular itu meniupkan diri terjerumus masuk ke neraka.

Friday, January 21, 2011

refleksi Khutbah Jumaat

Wahyu yang diturunkan, dan Rasul yang diutuskan, telah berjaya mengubah masyrakat Arab jahiliah. 'Hardware'nya masih sama; cuma 'spiritualware' telah diperbaiki untuk menghasilkan masyarakat yang adil, aman, dan makmur. Kalau dulu encik Abu kuat bergaduh kerana judi, setelah menyerahkan diri kepada Allah, encik Abu kuat bergaduh untuk mempertahankan keadilan.


Salah satu perbuatan keji Arab jahiliah ialah menanam bayi perempuan: malu dengan 'bala' yang diturunkan. Mereka tanam bayi ini hidup-hidup. Itu kes lebih 1400 tahun yang lalu.

Di Malaysia, zaman kita hidup sekarang ini, makin ramai manusia yang lebih zalim daripada Arab jahiliah. Bayi yang baru lahir dibunuh, tak kira perempuan atau lelaki. Sejahil-jahil Arab, mereka tidak membunuh bayi lelaki. Di Malaysia, bayi yang baru lahir dibunuh dengan cara ditikam, diletak di tempat pembuangan sampah, di tenggelamkan di dalam tandas, dan pelbagai kaedah yang kejam. Sejahil-jahil Arab, mereka 'menyimpan' bayi di dalam tanah: tidaklah mayat bayi itu tersiksa berlebihan.

Kseimpulan mudah yang boleh diambil dari perbandingan mudah ini (emphasis on 'mudah'), di Malaysia sudah membiak kejahilan yang lebih teruk daripada kejahilan di zaman sebelum Muhammad s.a.w. diutuskan sebagai Rasul. Siapakah yang akan mampu mengubah dan menyelamatkan umat Islam di Malaysia ini? Wahyu telahpun disempurnakan. Tiada lagi wahyu baru. Justeru, siapakah yang cukup kuat dan berani untuk menghidupkan dan menguatkuasakan wahyu yang sempurna itu?

Setidak-tidaknya, hidupkanlah wahyu dan sunnah Nabi dalam diri masing-masing. Tambah amalan berdasarkan sunnah dan wahyu dari hari ke hari. Tinggalkan amalan jahiliah dan amalan yang hampir kepada jahiliah.

Ya Allah...selamatkanlah kami.

Thursday, January 20, 2011

konvo

Loughborough memang boleh dikelaskan sebagai universiti bertaraf antarabangsa: tenaga pengajar dan pelajarnya datang dari pelbagai negara. Hasil penyelidikannya juga mendapat tempat di kalangan penyelidik lain seluruh dunia. Dengan pelajar yang datang dari ppelbagai negara, tak hairanlah jika majlis konvo pun bersifat antarabangsa.

Mengikut rekod di laman sesawang universiti, international graduation ceremonies pernah diadakan di Malaysia dan Singapura pada tahun 1995, 1997, 1999, 2001, dan 2003. Pada 2005 dan 2006, Singapura dan China pula menjadi tuan rumah. Pada tahun 2008, hanya satu majlis diadakan di Singapura. Kali terakhir majlis antarabangsa diadakan ialah pada 2009 iaitu di Singapura dan China.

Pada 2011, siapakah tuan rumah?

Jawapannya: tak de sapa-sapa. baru je dapat email dari pejabat Graduation. Tahun ni majlis konvo hanya diadakan di Loughborough pada July dan Disember.

Ate berambat le teman nak teghobang semata-mata untuk ngambil sekerol.

:-(

dah bersemangat nak pergi konvo kat Singapore. Tah pegi mana dah semangat tu.

Wednesday, January 19, 2011

eh...apa tu?

Berurusan dengan pihak majlis (perbandaran) tidaklah sukar sangat. Mungkin yang sukarnya ialah untuk menyediakan wang untuk bayar cukai pintu. Para pelajar pun nak dicukainya. Kalau boleh kerja sepenuh masa, adalah juga pendapatan yang patut untuk bayar cukai. Bukan sepuluh dua. Tapi £100 sebulan. Kalau MPSJ boleh kutip pada kadar itu, tentu boleh menyediakan pelbagai program termasuk program pemindahan kerja bagi pekerja beragama Islam di premis berarak.

Semasa menapak balik ke kampus, lalu di Victoria Park. Di bawah sinaran cahaya matahari yang cantik, ternampak satu penjuru taman yang gondol. Tak ada rumput. Tapi....eh...apa tu? Ada bilah-bilah hijau menegak dari tanah. Daun crocus? daffodil?

Yeay... what a sight for sore eyes.

kisah PC

Bagi para pekerja sekarang, PC sudah menjadi satu keperluan asas. Tidak keterlaluan jika dikatakan PC mendiami satu tingkat dalam hirarki keperluan Maslow. Kalau tak ada PC, kerja lain tak menjadi. Or so most people think. Ke sana sini tak boleh lekang dari PC. Laptop, notebook, palm top menjadi pengganti PC yang letaknya di desk top. Sekarang ni orang boleh buat kerja di iPhone, iPad, tablet, dan ntah apa lagi lepas ni.



Ketika post ini ditulis, PC ni baru diformat semula oleh technician. Terima kasih encik. Dari tahun lepas lagi PC ni perlu dipertingkatkan. Sistemnya sudah ketinggalan zaman. Bila universiti memperkenalkan sistem baru, PC ni tak boleh dipertingkatkan sebab banyak sangat updates yang tidak dimasukkan ke PC ni.



Tahun lepas, ada la dalam sehari dua PC 'tergantung' kerana tiba-tiba dia dapat updates yang dah sekian lama tertangguh. Lepas update, yang sepatutnya memperkasakan PC, kena serangan virus pulak. Terbatuk-batuk la PC. Nasib baik air hingusnya tidak meleleh. Encik technician telah berjaya menghapuskan virus berkenaan setelah berusaha beberapa hari. PC ini juga sedia untuk dihijrahkan ke sistem universiti yang baru. Semua ini berlaku sebelum cuti Krismas. Bolehlah bercuti dengan fikiran yang tenang. Tapi, tiada yang sempurna, kan? PC ini tidak berjaya dihijrahkan sebelum cuti panjang.



Selepas habis cuti tahun baru, technician memberitahu PC ini perlu diformat semula untuk dihijrahkan. Kalau tak berhijrah, PC ni tak akan dapat bersambung dengan sistem universiti. Mahu tak mahu, kena hijrah jugak. Hari ini, kerja memformat telahpun dilaksanakan. Sekarang ni rasa macam dapat PC baru. Bukan teruja nak godek sana sini. Tapi terpaksa instal semula segala perisian yang technician tak install: Google Chrome, Mendeley, NVivo7. Tak kisahlah nak instal itu semua. Walaupun sepatutnya hari ni kena fokus menulis Chapter 7. Tapi, tak boleh nak instal jugak: sebab tak de akaun administrator lagi. Kena tunggu hari Khamis ni.



Panjang sungguh kisah PC ini. Janganlah ada kisah ragam-meragam selepas ini; nak siapkan thesis.

Monday, January 17, 2011

finished a book

Finished reading A Thousand Splendid Suns (Khaled Hosseini, 2007) yesterday. Feels like there's so much that can be said about the beauty in this novel. The narrative reminds me of John Steinbeck. The history taught me a lot more about Afghanistan, and hence have a better appreciation of the wars that are still ravaging the land. The wars are the background of the personal 'wars' consuming the lives of two women; Mariam and Laila.

There are some details that are very gruesome: the aftermath of rocket bomb, the domestic abuses. There are also high dose of sweetness in the courtship between Laila and Tariq. There's a lot of flavours in the pages of this novel.

One issue that, in light of the domestic problems frequently featured on the front page of Harian Metro, many Malaysian women may identify with is the battle of the sexes. More specifically, how men create circumstances to their advantage, and to women's suffering.

"Like a compass needle that always points north, a man’s accusing finger always finds a woman."

Do our fingers 'react' like a compass needle?

Or do we take time to find the guidance in the Quran and Sunnah before we point our fingers?


Sunday, January 16, 2011

Jemain II: Salad buah

Hari Ahad lepas, sepupu Jemain yang belajar di Manchester telah balik kampung. Sudah habis belajar. Hari ini Sudin nak datang makan malam di rumah. Mak Jemain tahu Sudin pandai memasak, lalu dimintanya Sudin masak lauk sepinggan dua. Sudin kata okay saja. Dah lama duduk bujang di Manchester, sudah pandai masak makanan barat.

Sudin telefon Jemain untuk plan memasak petang itu.
"Aku plan nak buat lemon butter chicken dengan fruit salad. Bahan-bahan untuk chicken aku dah ada. Ko tolong cari bahan untuk fruit salad boleh?"
"apa dia? foot salad?" tanya Jemain.
"Foot kepala cerebrum ko," usik Sudin (dia ada ambil modul anatomi dan fisiologi di universiti). "Fruit salad...salad buah-buahan" terangnya.
"Ooooo.....Buah apa yang ko nak guna?" tanya Jemain untuk kepastian.
"Apa-apa pun boleh. Aku masak macam Jamie Oliver, bukan macam Michel Roux Jr" jelas Sudin.

'Entah sapa la yang Sudin sebut tu. Popeye aku kena la.' kata Jemain dalam hati. 'Popeye tentu pandai masak bayam' tambah kata hati Jemain lagi. Dia tersengih sendiri dengan lawak dalamannya.

Selepas melayan Sudin di telefon, Jemain pergi keluar rumah dengan niat nak cari buah-buahan. Dalam perjalanan, dia singgah di pondok Dam; tempat orang bujang dan orang yang perasan bujang melepak sambil main dam. Singgah yang sepatutnya sekejap telah menjadi lama kerana leka melihat orang main dam. Dekat waktu magrib, bila dah dengar suara orang mengaji di surau, baru Jemain teringat dia belum membeli buah. Terkocoh-kocoh dia ke kedai runcit Pak Samad. Nasib baik bukak lagi waktu magrib. Pak Samad kata lepas dia naik haji nanti baru dia nak tutup kedai waktu magrib. Apa-apa aje la Pak Samad.Yang penting dia dapat beli buah.

Di kedai Pak Samad, tak banyak buah yang ada. Bayam adalah.
'Bukan Popeye yang nak masak malam ni,' gerutu Jemain dalam hati. Sudahnya, dia sambar mana yang ada. Dah sampai ke rumah, dia pergi ke kebun di belakang rumah untuk kutip mana-mana buah yang ada.

Di dapur, mak Jemain tengah sibuk memasak dengan Sudin. Setelah meletakkan buah-buahan di atas meja, Jemain terpandang satu botol dengan isi yang berwarna putih.
"Ni apa ni? Kapur kasut ke?" tanya Jemain.
"Woooiiii.....itu salad dressing la. Sos untuk salad. Mana buah yang aku mintak tadi?"
Jemain mengatur buah-buah yang dibeli dan yang dikutip di belakang rumah.
"Ni ha....ko pilih la yang mana yang ko nak guna. Aku nak mandi dulu," ujar Jemain sambil menyusun buah-buahan di atas meja.
Sudin terlopong melihat buah-buahanyang bergolek atas meja. Matanya beralih-alih dari meja ke badan Jemain yang bergerak perlahan ke biliknya.
"Mak Su!!!!!" suara Sudin akhirnya terkeluar.
"Ngapa Sudin? Ini ke buah yang ko pesan tadi? Boleh guna tak?" tanya mak Jemain dengan nada berharap.
"Tak boleh mak su," kata Sudin lemah.
Dalam hatinya, dia menyambung 'Kalau dengan Gordon Ramsay, dah banyak F ko kena dengar Jemain oi. Apa yang aku nak guna? Buah ni boleh la aku guna, untuk hentak medulla oblongata ko', katanya sambil memegang sebiji kelapa muda.
Di sisi kelapa, ada buah pala, buah keras, buah pelaga, buah durian, buah mengkudu, buah jering, dan buah petai.



Saturday, January 15, 2011

Perjuangan belum selesai

Bukan redah sebarang redah
buru pelanduk membawa perisai
pecut sudah lenggang pun sudah
jangan duduk sebelum selesai

Jambu batu delima merkah
buah semangka masak mengkal
yang sebatu jadikan selangkah
yang sehasta jadikan sejengkal

Daun kesum terbakar menyala
lalang merimba bagai dibaja
selagi belum menggenggam piala
teruskan usaha sebaik daya


Friday, January 14, 2011

Goldilocks and the Three Bears: Adult version

Those who know this story would know that Goldilocks went into a house in the forest, sat on three chairs, tried 3 bowls of porridge before finishing a bowl whose temperature is just right, and then took a nap on a bed right for her size. The bear family came home to discover that there was an intruder in their house. They found her in the bedroom; she woke up, and ran away unharmed.

What was most conveniently skipped from the story is the part between Goldilocks waking up and her running away. You see, Goldilocks was no fool. She had been reading a lot of self-help books, and had frequently counsel her friends. For example, she helped Jack and Jill to deal with nightmares and successfully pointed out that their tumbling down a hill was the cause. She had also lent her ears to Hansel and Gratel who had a big issue of abandonment. So, she had quite a bit of experience under her sleeve.

When she was woken up by Papa Bear's growling, Goldilocks sat up straight and tried to remain calm. She collected her thoughts while she was grilled about the chairs, and the porridge bowls. After giving her answers, she politely asked Baby Bear.

"Now, can you answer this: why do Papa Bear and Mummy Bear sleep in different beds?"

Baby Bear was startled, to say the least, by this unexpected question. Mama and Papa bear were clearly taken by surprise by Goldilocks' astute observation of their sleeping arrangement. Their anger over the intrusion quickly dissipated and was replaced by nervous glances.

"That's the way it is. It has always been like that," said Baby Bear meekly; which is an acceptable answer because Baby Bear never read anything like Men Are From Mars, Women Are from Venus. The

"No dear. I think you better go downstairs. Your parents and I have something to talk about," said Goldilocks confidently and motioned Baby Bear to the door. When the door was closed, Goldilocks began to talk earnestly with the bear couple. There was initially some denial and resistance from Papa Bear. But Goldilocks was quite an expert to get people talking, because she had read 7 Habits of Highly Effective People and Emotional Intelligence.

She empathised and paraphrased to understand Mama Bear. The floodgate soon opened; both Mama Bear and Papa Bear became active participants in the impromptu couple's counselling. It was soon became evident that Mama Bear was fearful that she would get pregnant again. Apparently, Baby Bear's birth was a difficult one and very traumatising for her. Papa Bear was not by her side when it happened. He was away on a fishing trip with his silly little cousin, a little bear with a red shirt and no pants; but that is another story. Papa Bear discovered that he feels guilty about this, so he did not object to the Mama Bear's suggestion of sleeping in different bed.


"Thank you Goldilocks," said Mama Bear and Papa Bear with teary eyes.

"It's a pleasure," replied Goldilocks. She recommended some books for them to read, and also some useful websites.

Papa Bear walked her to the door, and smiled as he waved good bye. When the door was closed, Goldilocks ran as fast as she could towards her house. Was she afraid of the bear? No. It was the porridge. She was in a rush to get to the loo and she was pleased that the Bears managed to find a resolution quickly.

'Maybe I should add Delia Smith and Jamie Oliver to their reading list', thought Goldilocks to herself as drew nearer to her house.

The End.

Thursday, January 13, 2011

Malam bunga api









Pertunjukan bunga api di kampus. Meredah sejuk malam untuk melihat kepanasan api yang berbunga-bunga.
Posted by Picasa

Wednesday, January 12, 2011

kelapa sawit dan lembu

Di laman sesawang Pemandu, salah satu EPP (entry point project) di bawah NKEA Pertanian ialah 'Rearing cattle in oil palm estates'. Idea ni dah lama pernah pikir. Alangkah baiknya keluasan tanah ladang kelapa sawit digunakan secara optimal untuk menghasilkan buah sawit dan haiwan ternakan. Mungkin sinergi bagi penggabungan sawit dan lembu/kambing/kerbau belum mencapai tahap berkeuntungan tinggi. Jika sinergi penggabungan ini dapat ditingkatkan, akan lebih produktiflah tanah ladang. dan lebih banyaklah pendapatan tuan-tuan ladang.

Selain faedah kewangan, sinergi ini juga boleh meningkatkan kebajikan haiwan ternakan. Di UK, animal welfare adalah satu perkara yang diambil peduli secara serius. Rangkaian kedai Sainsbury, Tesco, Asda dan sebagainya makin galak menjual telur dari ayam yang dibela secara free range. Untuk menembusi pasaran di sini, faktor kebajikan haiwan boleh menjadi satu punca kebersaingan. Dengan ladang yang luas, lembu dan kambing boleh dibela secara free range (bukan 'julat bebas', ya).

Mari kita ke ladang....hoi!

Tuesday, January 11, 2011

teka teki

Kenapa ayam suka mencakar-cakar tanah dengan kaki?












Sebab dia tak de tangan.

Mengapa itik suka menyudu?
















Sebab dia tak de garfu.

Thursday, January 06, 2011

stadium Arsenal

On the way ke London, 'tersesat' lalu kat stadium ni. Takat ambil gambar kat luar je... tak masuk pun. Tak de match hari tu. Lengang je kawasan stadium tu.



























































Awat Marwan posing senget ke kiri je dalam gambar2 ni? Silau la... kena panah matahari pagi.

Wednesday, January 05, 2011

rumah baru

Ni rumah baru, 26 Leighton Ave. Comey je rumahnya. Ada 2 bilik.



















Besar jugak kuntum bunga mawar kat depan rumah ni. Ntah sapa la yang tanam.














Black berry ni banyak memanjat pagar di kawasan belakang rumah dan kawasan parking kereta. Ok la jugak rasanya.


Tuesday, January 04, 2011

rumah lama: sebelum berpindah

Ni gambar2 di rumah lama (Borrowdale).

Ni dapur: saiznya lebih sket dari sekangkang kera. Tapi, bila time berpindah, rasa macam tak habis2 barang yang dikeluarkan dari dapur. Banyak jugak isi perut dapur ni. Selain barang yang dibeli sendiri, ada juga barang yang diwarisi.




















Ni pulak pemandangan dari ruang tamu. Tak tau la apasal botol J2O tu ada kat situ. Pokok bunga tu masih survive di rumah sekarang ni. Ada keluar bunga baru lagi. Tapi tak selebat dalam gambar ni.














Ni pulak bunga yang dah kering. Diangkut bersama bunga segar dalam pasu (sekarang dah on the way menjadi kompos).














Ni pokok yang banyak jasa. Dah berkali2 guna daun dia, terutama untuk masak nasi. Wangi je bau nasi kalau pakai bay leaves ni. Kat Malaysia nanti nak cari dan tanam di rumah.














Ni pulak antara harta warisan, ehsan Kak Yong yang memang rajin bercucuk tanam. Merasa la jugak makan daun kesum dari pasu ni.




















Yang ni belon udara panas. Yang biru-hijau tu ayah buat. Yang purple tu ayah gak yang buat, tapi Marwan dan Ummi yang warnakan. 'Makhluk' dalam basket tu Marwan yang buat. Up up and away! Pindah ke rumah baru.