Tuesday, December 04, 2018

Sudu dan Cangkul

Anak panah mengapa ditabur
rusa lalu busur di simpan
tuan arah tanah digembur
hulur sudu cangkul disimpan?
Dalam dunia pekerjaan, kadang2 memang ada urusan yang rasanya tak masuk akal. Ada prosedur yang ketinggalan zaman, menyusahkan, membazir tenaga, dan rumit tanpa sebab yang munasabah. Produktiviti tersembam di takuk biasa jika tiada perubahan yang hendak dibuat. Jika tiada pilihan lain, mungkin prosedur itu boleh diterima. Tetapi, jika jika memang sudah ada prosedur yang lebih cekap, menjimatkan masa, tenaga, dan kesabaran, dan pantas seperti gazelle, mengapa yang menyiput masih dijulang?
Pertentangan puak kesiputan dengan puak pro-produktiviti boleh menjahanamkan kesejahteraan psikologikal. Yang mindanya terbuka kepada logika produktiviti, akan terasa kewarasannya ditarik tegang-tegang. Dan ketegangan itu tidak akan kendur selagi mana puak kesiputan memegang kuasa membuat keputusan. Cadangan puak pro-produktiviti dianggap cabarang secara langsung kepada hak membuat keputusan.
Terkorbanlah produktiviti.
Ramai pengguna perkhidmatan awam dan perkhidmatan swasta yang terkesan secara langsung dengan proses kerja yang tak nampak akal. Urusan yang boleh diselesaikan dengan sekali lawatan ke kaunter, dipanjang-panjangkan ke beberapa minggu. Ada urusan yang boleh diselesaikan di hujung jari, ditunggu juga kehadiran pangkal lengan untuk menyudahkannya. Alang-alang menjaga piawaian dan kualiti, biar gondol rata sebidang hutan demi membukitkan borang dan dokumentasi.
Dalam kerangka psikologi organisasi, imbangan antara Job Demand dan Job Resources perlu dicapai supaya terhasil kerja yang mantap dan terjaga kesejahteraan pekerja. Jika pekerja tahu dan mampu mencangkul, mengapa sudu yang diberi sebagai Job Resource beliau? Bukankah cangkul lebih sesuai untuk melaksanakan tugas yang diberi? Lebih teruk lagi, cangkul diharamkan penggunaannya untuk memberi laluan kepada sudu.
kalau haruan makan berudu
dedak sebakul tabur di darat
kalaupun tuan sayangkan sudu
jangan cangkul dibiar berkarat
Blogger Widgets

Masihkah Kau Mencari Gap?

"Encik nak tahu tak? Tok ketua kampung kita tu tak pernah sembahyang di surau?"
"Kome jangan percaya sangat cakap ustaz tu. Dia bercakap memang pandai. Tapi amalan dia bukan elok pun. Kome pernah nampak dia beri sedekah?"
Apa persamaan dialog-dialog di atas? Kedua-dua dialog itu membuat kesimpulan (tuduhan) tanpa memberi apa-apa bukti. Memang sukar untuk membuktikan ketidakwujudan sesuatu. Jika itulah alasannya untuk mengabaikan bukti, maka tak perlulah buat tuduhan; takut-takut percakapan kita menjadi FITNAH.
Kalau berkehendak juga membuat tuduhan, maka datangkanlah bukti-bukti yang boleh dipakai. Contohnya, tanya imam dan makmum surau sama ada mereka pernah nampak tok ketua sembahyang di surau. Jika seorangpun tak pernah nampak, maka ada kredibiliti dalam tuduhan itu. Tapi, jika ada SEORANG sahaja yang mengaku nampak tok ketua, maka tuduhan itu tertolak (sebab katanya TAK PERNAH). Bukti yang satu itu sudah cukup untuk menolak tuduhan.
Bagi contoh kedua, kita cubalah tanya semua orang kampung samaada mereka pernah menerima sedekah daripada ustaz tu. Dan tanya juga sekalian pengunjung surau dan masjid samaada mereka pernah nampak ustaz letak duit dalam tabung surau atau masjid. Larat ka? Tak de masa nak kumpul bukti? Kalau rasa tak de masa nak kumpul bukti, jangan la dok kumpul dosa tabur fitnah. Dok diam-diam je la. Banyak lagi benda lain boleh dijadikan bahan percakapan.
Dalam dunia akademik pun sebenarnya berleluasa fitnah seperti ini. "Kome tau tak..... tak de sorang pun pengakaji dalam dunia ni yang pernah buat kajian pasal hubungan antara tabiat mandi tengah malam dengan kadar pertumbuhan bulu ketiak?" Tu dia.... konfiden tahap Gaban buat statement macam tu. Ada bukti tak?
Tak da. Cuba la juga cari dalam bahagian pernyataan masalah dia tu.... tak de sekelumit bukti pun untuk mengiyakan tuduhan dia ke atas seluruh pengkaji dan penulis di dunia. Dalam keghairahan nak buat research (dan mencari 'gap'), kita mungkin terjatuh dalam lurah fitnah. Bukan setakat fitnah seorang tok ketua atau seorang ustaz; tapi beribu-ribu orang pengkaji.
Boleh saja kita cuba huraikan permasalahan kajian tanpa merujuk kepada gap atau kurangnya kajian yang serupa. Kita boleh tonjolkan mengapa kajian yang sedia ada itu kurang sesuai untuk menerangkan/menyelesaikan/menguji sesuatu permasalahan yang kita hadapi. Sebagai contoh, kita boleh rujuk kajian tentang tabiat penggunaan air semasa mandi. Semua kajian yang dijumpai menunjukkan keberkesanan intervensi pengurangan air dalam kalangan pengguna yang ada bath tub di rumah. Memandangkan bekalan air yang terhad (terutama semasa musim kemarau) di Malaysia, maka perlu dicari penyelesaian untuk mengurangkan jumlah air yang diguna semasa mandi. Dan memandangkan ramai isi rumah yang TIDAK mengguna bath tub di rumah, perlu ada kajian untuk isi rumah yang menggunakan pancuran air sahaja. Faham?
Tak perlu tabur fitnah. Sebaliknya, akuilah sumbangan pengkaji-pengkaji terdahulu dan cambahkan idea baharu.

Wednesday, November 07, 2018

Strategi Marketing yang Islamik



"Ethical behavior in advertising and other promotional activities must be based on a strong foundation of Islamic tenets and injunctions."
Jemput baca artikel yang pernah saya jadikan bahan rujukan semasa mengajar kursus Consumer Psychology. Mari sama-sama tambah ilmu supaya:
1) kita terhindar daripada menggunakan strategi pemasaran yang tidak Islamik.
2) kita terhindar daripada dipengaruhi strategi pemasaran yang tidak Islamik (mungkin yang bersifat viralistik, kapitalistegaristik, mahupun satanik).

Peniaga-peniaga Muslim mesti memegang teguh kepada syahadah dan seterusnya mematuhi perintah-perintah serta larangan-larangan yang jelas dalam Islam. Banyak diperhatikan dalam media akan iklan-iklan yang terang-terangan berlawan dengan 'Islamic tenets and injunctions'. Kalau dibuat katalog atau ensiklopedia ciri-ciri iklan tidak Islamik ini, mungkin boleh dapat dari alif sampai ya. Kalau betul-betul nak berusaha mendapat rezeki yang halal, maka pastikan kaedah pemasarannya juga halal.
Sebagai latihan saraf, cuba fikirkan kesesuaian kaedah pemasaran yang berikut:
1) tampal iklan di peralatan kemudahan awam (tanda jalan, tiang jalan, tiang lampu, peti surat orang)
2) menggunakan gambar studio yang menunjukkan aurat orang (yakni bukan gambar orang awam di tempat terbuka)
3) menggunakan perkataan seperti 'menyembuhkan' bagi produk yang bukan bersifat ubat. 
4) menghebohkan harga murah dan menyenyapkan (sehinggalah pelanggan telah bersetuju membeli) kaedah pembayaran yang melibatkan riba. 
5) dialog iklan yang menghina warna kulit, rupa, bangsa, agama, dan ciri peribadi orang
6) penggunaan pelakon lelaki meniru penampilan wanita, atau wanita meniru penampilan lelaki
7) menggunakan perkataan sepert 'penghulu', 'raja', 'ketua' sebagai adjektif kepada produk (cth: Penghulu Segala Cendol) sedangakan tiada makluman siapa yang memberi gelaran-gelaran itu
8) meremehkan syiar Islam (cth: "tak de chop Halal Jakim pun, tapi produk ni laku keras juga")
9) mempromosikan syiar yang tidak Islamik (cth: Melancarkan produk pencuci bahagian intim wanita di Red Light District, Amsterdam)
10) berjanji akan menyalurkan keuntungan jualan kepada pusat pengajian Islam tetapi kemudiannya beri sedikit sahaja daripada yang dijanjikan. Alasannya ialah telah berlaku inflasi atau susut nilai keuntungan.
11) Petik nama selebriti, ustaz atau pakar walhal mereka tak pernah memberi pendapat tentang produk atau perkhidmatan yang diiklankan.

Monday, April 09, 2018

Reasons for a research project

Scene: a hypothetical research proposal defence session.
"Why did you choose to do a research on this cyberbullying?"
"I'm interested in cyberbullying because I was a victim. The emotional scar is still very raw. I want to use the intense emotions that I have and channel it to a productive activity, namely this research."
The examiner stopped asking further questions because he was afraid he'd add further emotional scars to the student.
=============
Having a personal reason for doing a research on a particular topic is okay. It could be the reason for you to persevere and makes you want to wake up every morning to continue doing your research.
However, a master or PhD dissertation or theses are more than just a personal agenda. It is a scientific work. Hence, it needs to be justified based on scientific consideration. Personal agenda is not enough for research objectives to stand on. You can't write as your research objective "To demonstrate to my bullies that sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me".
Some people respond to cyberbullying with less than constructive actions: I salute you for choosing an academic research as your preferred response. However, if you want your work to be evaluated as a research work, then it has to be based on research-related reasonings. To find a strong scientific-foundation for your research, then do your literature review. Know your topic really well. Make sure you understand the main paradigms in your discipline, be it psychology, education, IT, sociology etc.
And please avoid the blanket statement "I want to do this research because there is a lack of research on this topic." Perhaps it is you who is lacking the proper foundation for doing the research.

Tuesday, March 13, 2018

Citiation using Google Scholar (2018 update)

Are you required to use APA style for your assignments or report? Do you want to gain easy marks by formatting your references correctly (i.e. NOT lose marks by turning in poorly formatted references?). Google Scholar can help you to do it with minimal fuss. Follow the easy steps below.

1. Find the paper through scholar.google.com (e.g. statistics anxiety Abd Hamid)













2. Locate the paper that you want to cite. Click 'cite'. Where is it? It is highlighted in the red circle in the picture below.



3. You will see the pop up window with reference written in five styles. Choose the reference style that you want, copy and then paste onto your Word document.





Easy peasy!
I learned about this from Hamed Haque via Muhamad Karimi Sulaiman. Thank you guys.


Now that you have the references in Word, you are not done yet. there are a few more steps to make it appear like an APA-styled references list.


The problem with this list is that it is not arranged alphabetically. You can sort them easily by first selecting all references, and then clicking on the sort button (the one with blue A and red Z and a downward facing arrow).


Since we want an ascending order, we don't change anything in the pop-up window. Just click OK. 


Voila!!! Now the references are arranged alphabetically. And just one more step to do. Please change the indentation so that the second and subsequent lines in a reference is indented once to the right. See the highlighted part of the ruler in the picture below. 


When you're done, you just have to check for any error that Scholar might have 'ínherited' from the original source. Some common errors are:

1) The journal's name is not spelled in full e.g "J of Exp Psyc"  should be written as Journal of Experimental Psychology.

2) Capitalisation. Journal's name should use capital letters as in the example above. 

3). The journal name is in roman instead of italics. When you pasted the text, the italic formatting may disappear depending on your paste mode. 

4) General spelling error. Double check that the spelling of all parts of the references are correct. If the original source is in fact erroneous, then you'd be okay. You don't have to correct it. 

Happy referencing. 





I know what you did during lunch time

Untuk kelas Modifikasi Tingkah Laku hari ini, tajuk kuliah ialah Rakaman Tingkah Laku. Di hujung kuliah, saya minta pelajar melakukan pemerhatian selama 10 minit di kafetaria. Tingkah laku yang diperhatikan ialah minum dan menggunakan telefon semasa makan.
Selepas pemerhatian, ada sesi perbincangan ringkas. Pelajar membangkitkan isu-isu yang sangat menarik dan relevan dengan prosedur modifikasi tingkah laku.
1. Sebagai pemerhati, kita tidak boleh anggap orang lain sama saja dengan kita. Apa yang kita selalu buat (pegang telefon masa makan) tidak semestinya orang lain buat juga.
2. Daripada pemerhatian, mungkin kita akan membuat kesimpulan. Tetapi, kita perlu menambah data yang bolehpercaya dan sah sebelum membuat kesimpulan. Selepas melakukan pemerhatian, ada pelajar berpendapat orang memegang telefon sebab nak mengisi masa dan bukannya buat kerja produktif. Tafsiran ini perlu disokong oleh bukti yang lain seperti data survei dan temubual.
3. Proses pemerhatian tidak lengkap atau tidak sempurna disebabkan faktor-faktor luar jangka. Ada orang yang makan dengan cepat dan tidak sempat diperhatikan dengan baik. Jadi, untuk pemerhatian yang lebih sistematik, faktor-faktor luar jangka ini perlu diambil kira. Pemerhatian perlu direkabentuk dengan baik supaya data yang diperoleh lebih tinggi tahap kebolehpercayaan dan kesahannya.
4. Orang yang diperhatikan mungkin perasa bahawa dia diperhatikan. Kaedah pemerhatian perlu dicermati supaya mengurangkan reaktiviti orang yang diperhati.
4. Untuk menjadi kaunselor (pelajar-pelajar ini dalam program Sarjana Muda Kaunseling), pelajar perlu melalui prosedur yang akan dibuat dengan klien. melalui pengalaman secara langsung, kaunselor boleh berempati dengan klien. Sebagai contoh, kanselor perlu faham apa kesusahan dan cabaran bagi klien melengkapkan jurnal makanan.

Tajaan Azan

Pelaziman klasikal akan mewujudkan kaitan antara stimulus (contoh: bunyi loceng waktu rehat di sekolah) dengan tindakbalas individu (air liur meleleh sebab dah terasa nak makan). Sewaktu tinggal di Kota Kinabalu, saya ada mendengar radio menjelang waktu berbuka puasa. Iklan sejenis produk akan dipasang sebelum dikumandangkan azan maghrib. Makan, wujud kaitan antara stimulus pertama (azan) dengan stimulus kedua (iklan) dalam menghasilkan tindak balas persediaan makan. Ini dinamakan higher-order conditioning.
Sekarang ini, saya selalu pula mendengar iklan dipasang sejurus selepas azan dikumandangkan di radio. "Azan ini dibawa oleh syarikat PQRS". Apa yang akan (ingin?) dilazimkan? Ustaz dan ustazah ajar kita baca doa selepas mendengar azan. Tapi, kalau di radio, kita akan terbiasa dengan iklan syarikat yang 'menaja' azan. Maka, setiap kali dengar azan, kita akan berfikir tentang syarikat tersebut. Malanglah sekali jika kita terlupa berdoa disebabkan berfikir (secara automatik) tentang syarikat berkenaan.
Berkenaan solat Jumaat, ada ayat Quran yang secara khusus mengarahkan kita meninggalkan jual beli sebaik saja kita mendengar seruan azan. Iklan selepas azan itu dikira jual beli atau tidak? Dalam kerangka perniagaan, iklan merupakan strategi jualan. Dalam kerangka fiqh muamalat, saya tidak tahu. Harap saya dapat berjumpa maklumat atau pendapat pakar tentang hal ini.
Dalam kerangka psikologi pembelajaran, saya berpendapat pelaziman mesej komersil dengan azan adalah sesuatu yang patut dielakkan. Biarlah orang bersiap sedia untuk solat tanpa perlu memikirkan hal keduniaan yang disogok-sogok.

Formula ABC Operan

Formula ABC untuk tingkah laku operan
Antecedent: stimulus yang wujud sebelum tingkah laku diperbuat
Behavior: tingkah laku yang ingin diubah (diteguhkan atau dilemahkan)
Consequence: peristiwa yang muncul sebaik sahaja tingkah laku diperbuat
Contoh 1:
Siti Balqis Darwina, eksekutif pemasaran yang berusia 30 tahun dan masih single, menghadiri sebuah majlis kenduri kahwin.
Antecedent: majlis kenduri kahwin
Behavior: bertegur sapa dengan tetamu
Consequence: makcik bawang tanya "Bila nak kahwin?"
Jika selepas itu Siti Balqis Darwina tak menghadiri apa-apa majlis kenduri kahwin, maka kita boleh simpulkan bahawa pertanyaan bila nak kahwin tu adalah satu bentuk hukuman (punishment) baginya.
Contoh 1:
Gedik Sari ialah seorang lelaki bermisai yang menghasilkan video dan memuatkannya di akaun IG beliau. Dia selalu melakonkan watak wanita, lengkap berpakaian dan ber make up seperti perempuan.
Antecedent: akaun Instagram
Behavior: memuat naik video parodi dengan watak wanita
Consequence 1: dapat beribu-ribu Likes dan Comments
Consequence 2: dapat teguran daripada ustaz, ustazah dan mufti
Jika Gedik Sari makin rajin menghasilkan video parodi dengan watak wanita, maka kita boleh simpulkan bahawa Likes dan Comments daripada netizen lebih kuat mengawal tingkah laku beliau berbanding teguran alim ulama.
Biasanya, orang yang lapar lebih mudah dibentuk tingkah lakunya jika dia ditawarkan ganjaran berbentuk makanan (cth: kalau along siapkan homework, nanti ayah belanja makan ayam goreng). Situasi ini dipanggil deprivation atau establising operation. Berbalik kepada contoh Gedik Sari tadi, kita boleh andaikan bahawa dia sebenarnya lapar Likes dan sudah kenyang tazkirah.

Sepenanak Nasi

Dalam penulisan akademik, sangat penting untuk menggunakan unit pengukuran yang jelas dan piawai (standard) terutamanya dalam melaporkan kajian. Bayangkan satu kajian yang melibatkan intervensi untuk meningkatkan kecerdasan emosi. Penulis kajian itu melaporkan bahawa intervensi tersebut berlangsung dalam tempoh dua penanak nasi.
Ada banyak faktor yang boleh mempengaruhi tempoh sepenanak nasi. Contohnya:
1) beras perang memerlukan lebih masa untuk dimasak. 
2) periuk bertekanan tinggi akan mempercepatkan proses masakan
3) kekuatan api yang digunakan sudah tentu turut mempengaruhi
4) fikirkan juga jumlah nasi yang dimasak. 4 cawan berbanding 1 cawan, tentu berbeza masanya.
5) pakai dapur gas, letrik atau kayu api?
6) kalau tukang masak kurang kemahiran guna dapur kayu, memang lama makan asaplah.
6) kalau tukang masak jenis pelupa pula, pakai periuk letrik pun mungkin ambil masa lama untuk memasak. Pernah jenguk periuk dan tengok ia masih sejuk? Lupa nak tekan suis, kan?
7) tekanan atmosfera dan altitud juga boleh mempengaruhi. Walaupun suhu didih lebih rendah (air mendidih lebih cepat), tapi tempoh untuk memasak (pendedahan terhadap suhu tinggi) akan mengambil masa lebih lama.
Dalam penulisan saintifik, unit piawai lebih diutamakan. Dalam perbualan seharian, unit 'sepenanak nasi' boleh dipakai. Terutamanya yang suka memegang janji Melayu.
Nanti saya update lagi. Dalam sepenanak nasi.

GAP dalam Literature

Sempena bengkel Quantitative Research Methodology di Fakulti Pendidikan today (yours truly in facilitating the Literature Review part):
Waktu nak memulakan kajian master atau PhD, mungkin supervisor akan suruh supervisee cari GAP dalam literature.
GAP tu apa?
Ruang kosong. Tugas supervisee ialah mengisi ruang kosong itu.
Soalan seterusnya: Mengapa nak isi ruang kosong tu?
Errr....sebab menutup GAP tu dikira sebagai sumbangan kepada ilmu.
Baiklah. Saya berikan satu GAP.
1. Ada banyak kajian tentang kesan psikologikal letusan gunung berapi dalam kalangan warga Indonesia. Tapi, belum ada kajian terhadap warga Malaysia. Siapa yang nak penuhi GAP ini?
2. Ada kajian-kajian yang membantu individu menaksir persediaan untuk perkahwinan. Tapi, ada satu GAP yang besar dalam konteks Malaysia. Belum ada kajian yang mencipta alat ujian menguji kesediaan perkahwinan bagi pasangan sejenis (gay dan lesbian). Siapa yang nak cuba penuhi GAP ini?
Harap-harapnya, melalui soalan-soalan retorikal di atas, anda boleh nampak bahawa ada soalan besar yang perlu dijawab selepas mengenalpasti GAP in the literature.
MENGAPA nak penuhi GAP tu?
Ibarat rumah, mungkin ada ruang yang sengaja dibiarkan kosong. Mengapa nak sumbat perabut di ruangan tersebut.
Selain kekangan praktikal (di Malaysia tiada gunung berapi dan perkahwinan sejenis), perlu difikirkan kekangan teoretikal (apa yang bukan sebahagian skop teori itu). Bahkan, jika teori-teori difahami dengan baik, pengkaji boleh nampak ruang-ruang untuk perkembangan teori-teori tersebut. Maka, pengkaji mungkin boleh mengalihkan tumpuan daripada mencari GAP kepada mencari GROWTH AREAS.