Monday, April 09, 2018

Reasons for a research project

Scene: a hypothetical research proposal defence session.
"Why did you choose to do a research on this cyberbullying?"
"I'm interested in cyberbullying because I was a victim. The emotional scar is still very raw. I want to use the intense emotions that I have and channel it to a productive activity, namely this research."
The examiner stopped asking further questions because he was afraid he'd add further emotional scars to the student.
=============
Having a personal reason for doing a research on a particular topic is okay. It could be the reason for you to persevere and makes you want to wake up every morning to continue doing your research.
However, a master or PhD dissertation or theses are more than just a personal agenda. It is a scientific work. Hence, it needs to be justified based on scientific consideration. Personal agenda is not enough for research objectives to stand on. You can't write as your research objective "To demonstrate to my bullies that sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me".
Some people respond to cyberbullying with less than constructive actions: I salute you for choosing an academic research as your preferred response. However, if you want your work to be evaluated as a research work, then it has to be based on research-related reasonings. To find a strong scientific-foundation for your research, then do your literature review. Know your topic really well. Make sure you understand the main paradigms in your discipline, be it psychology, education, IT, sociology etc.
And please avoid the blanket statement "I want to do this research because there is a lack of research on this topic." Perhaps it is you who is lacking the proper foundation for doing the research.
Blogger Widgets

Tuesday, March 13, 2018

Citiation using Google Scholar (2018 update)

Are you required to use APA style for your assignments or report? Do you want to gain easy marks by formatting your references correctly (i.e. NOT lose marks by turning in poorly formatted references?). Google Scholar can help you to do it with minimal fuss. Follow the easy steps below.

1. Find the paper through scholar.google.com (e.g. statistics anxiety Abd Hamid)













2. Locate the paper that you want to cite. Click 'cite'. Where is it? It is highlighted in the red circle in the picture below.



3. You will see the pop up window with reference written in five styles. Choose the reference style that you want, copy and then paste onto your Word document.





Easy peasy!
I learned about this from Hamed Haque via Muhamad Karimi Sulaiman. Thank you guys.


Now that you have the references in Word, you are not done yet. there are a few more steps to make it appear like an APA-styled references list.


The problem with this list is that it is not arranged alphabetically. You can sort them easily by first selecting all references, and then clicking on the sort button (the one with blue A and red Z and a downward facing arrow).


Since we want an ascending order, we don't change anything in the pop-up window. Just click OK. 


Voila!!! Now the references are arranged alphabetically. And just one more step to do. Please change the indentation so that the second and subsequent lines in a reference is indented once to the right. See the highlighted part of the ruler in the picture below. 


When you're done, you just have to check for any error that Scholar might have 'ínherited' from the original source. Some common errors are:

1) The journal's name is not spelled in full e.g "J of Exp Psyc"  should be written as Journal of Experimental Psychology.

2) Capitalisation. Journal's name should use capital letters as in the example above. 

3). The journal name is in roman instead of italics. When you pasted the text, the italic formatting may disappear depending on your paste mode. 

4) General spelling error. Double check that the spelling of all parts of the references are correct. If the original source is in fact erroneous, then you'd be okay. You don't have to correct it. 

Happy referencing. 





I know what you did during lunch time

Untuk kelas Modifikasi Tingkah Laku hari ini, tajuk kuliah ialah Rakaman Tingkah Laku. Di hujung kuliah, saya minta pelajar melakukan pemerhatian selama 10 minit di kafetaria. Tingkah laku yang diperhatikan ialah minum dan menggunakan telefon semasa makan.
Selepas pemerhatian, ada sesi perbincangan ringkas. Pelajar membangkitkan isu-isu yang sangat menarik dan relevan dengan prosedur modifikasi tingkah laku.
1. Sebagai pemerhati, kita tidak boleh anggap orang lain sama saja dengan kita. Apa yang kita selalu buat (pegang telefon masa makan) tidak semestinya orang lain buat juga.
2. Daripada pemerhatian, mungkin kita akan membuat kesimpulan. Tetapi, kita perlu menambah data yang bolehpercaya dan sah sebelum membuat kesimpulan. Selepas melakukan pemerhatian, ada pelajar berpendapat orang memegang telefon sebab nak mengisi masa dan bukannya buat kerja produktif. Tafsiran ini perlu disokong oleh bukti yang lain seperti data survei dan temubual.
3. Proses pemerhatian tidak lengkap atau tidak sempurna disebabkan faktor-faktor luar jangka. Ada orang yang makan dengan cepat dan tidak sempat diperhatikan dengan baik. Jadi, untuk pemerhatian yang lebih sistematik, faktor-faktor luar jangka ini perlu diambil kira. Pemerhatian perlu direkabentuk dengan baik supaya data yang diperoleh lebih tinggi tahap kebolehpercayaan dan kesahannya.
4. Orang yang diperhatikan mungkin perasa bahawa dia diperhatikan. Kaedah pemerhatian perlu dicermati supaya mengurangkan reaktiviti orang yang diperhati.
4. Untuk menjadi kaunselor (pelajar-pelajar ini dalam program Sarjana Muda Kaunseling), pelajar perlu melalui prosedur yang akan dibuat dengan klien. melalui pengalaman secara langsung, kaunselor boleh berempati dengan klien. Sebagai contoh, kanselor perlu faham apa kesusahan dan cabaran bagi klien melengkapkan jurnal makanan.

Tajaan Azan

Pelaziman klasikal akan mewujudkan kaitan antara stimulus (contoh: bunyi loceng waktu rehat di sekolah) dengan tindakbalas individu (air liur meleleh sebab dah terasa nak makan). Sewaktu tinggal di Kota Kinabalu, saya ada mendengar radio menjelang waktu berbuka puasa. Iklan sejenis produk akan dipasang sebelum dikumandangkan azan maghrib. Makan, wujud kaitan antara stimulus pertama (azan) dengan stimulus kedua (iklan) dalam menghasilkan tindak balas persediaan makan. Ini dinamakan higher-order conditioning.
Sekarang ini, saya selalu pula mendengar iklan dipasang sejurus selepas azan dikumandangkan di radio. "Azan ini dibawa oleh syarikat PQRS". Apa yang akan (ingin?) dilazimkan? Ustaz dan ustazah ajar kita baca doa selepas mendengar azan. Tapi, kalau di radio, kita akan terbiasa dengan iklan syarikat yang 'menaja' azan. Maka, setiap kali dengar azan, kita akan berfikir tentang syarikat tersebut. Malanglah sekali jika kita terlupa berdoa disebabkan berfikir (secara automatik) tentang syarikat berkenaan.
Berkenaan solat Jumaat, ada ayat Quran yang secara khusus mengarahkan kita meninggalkan jual beli sebaik saja kita mendengar seruan azan. Iklan selepas azan itu dikira jual beli atau tidak? Dalam kerangka perniagaan, iklan merupakan strategi jualan. Dalam kerangka fiqh muamalat, saya tidak tahu. Harap saya dapat berjumpa maklumat atau pendapat pakar tentang hal ini.
Dalam kerangka psikologi pembelajaran, saya berpendapat pelaziman mesej komersil dengan azan adalah sesuatu yang patut dielakkan. Biarlah orang bersiap sedia untuk solat tanpa perlu memikirkan hal keduniaan yang disogok-sogok.

Formula ABC Operan

Formula ABC untuk tingkah laku operan
Antecedent: stimulus yang wujud sebelum tingkah laku diperbuat
Behavior: tingkah laku yang ingin diubah (diteguhkan atau dilemahkan)
Consequence: peristiwa yang muncul sebaik sahaja tingkah laku diperbuat
Contoh 1:
Siti Balqis Darwina, eksekutif pemasaran yang berusia 30 tahun dan masih single, menghadiri sebuah majlis kenduri kahwin.
Antecedent: majlis kenduri kahwin
Behavior: bertegur sapa dengan tetamu
Consequence: makcik bawang tanya "Bila nak kahwin?"
Jika selepas itu Siti Balqis Darwina tak menghadiri apa-apa majlis kenduri kahwin, maka kita boleh simpulkan bahawa pertanyaan bila nak kahwin tu adalah satu bentuk hukuman (punishment) baginya.
Contoh 1:
Gedik Sari ialah seorang lelaki bermisai yang menghasilkan video dan memuatkannya di akaun IG beliau. Dia selalu melakonkan watak wanita, lengkap berpakaian dan ber make up seperti perempuan.
Antecedent: akaun Instagram
Behavior: memuat naik video parodi dengan watak wanita
Consequence 1: dapat beribu-ribu Likes dan Comments
Consequence 2: dapat teguran daripada ustaz, ustazah dan mufti
Jika Gedik Sari makin rajin menghasilkan video parodi dengan watak wanita, maka kita boleh simpulkan bahawa Likes dan Comments daripada netizen lebih kuat mengawal tingkah laku beliau berbanding teguran alim ulama.
Biasanya, orang yang lapar lebih mudah dibentuk tingkah lakunya jika dia ditawarkan ganjaran berbentuk makanan (cth: kalau along siapkan homework, nanti ayah belanja makan ayam goreng). Situasi ini dipanggil deprivation atau establising operation. Berbalik kepada contoh Gedik Sari tadi, kita boleh andaikan bahawa dia sebenarnya lapar Likes dan sudah kenyang tazkirah.

Sepenanak Nasi

Dalam penulisan akademik, sangat penting untuk menggunakan unit pengukuran yang jelas dan piawai (standard) terutamanya dalam melaporkan kajian. Bayangkan satu kajian yang melibatkan intervensi untuk meningkatkan kecerdasan emosi. Penulis kajian itu melaporkan bahawa intervensi tersebut berlangsung dalam tempoh dua penanak nasi.
Ada banyak faktor yang boleh mempengaruhi tempoh sepenanak nasi. Contohnya:
1) beras perang memerlukan lebih masa untuk dimasak. 
2) periuk bertekanan tinggi akan mempercepatkan proses masakan
3) kekuatan api yang digunakan sudah tentu turut mempengaruhi
4) fikirkan juga jumlah nasi yang dimasak. 4 cawan berbanding 1 cawan, tentu berbeza masanya.
5) pakai dapur gas, letrik atau kayu api?
6) kalau tukang masak kurang kemahiran guna dapur kayu, memang lama makan asaplah.
6) kalau tukang masak jenis pelupa pula, pakai periuk letrik pun mungkin ambil masa lama untuk memasak. Pernah jenguk periuk dan tengok ia masih sejuk? Lupa nak tekan suis, kan?
7) tekanan atmosfera dan altitud juga boleh mempengaruhi. Walaupun suhu didih lebih rendah (air mendidih lebih cepat), tapi tempoh untuk memasak (pendedahan terhadap suhu tinggi) akan mengambil masa lebih lama.
Dalam penulisan saintifik, unit piawai lebih diutamakan. Dalam perbualan seharian, unit 'sepenanak nasi' boleh dipakai. Terutamanya yang suka memegang janji Melayu.
Nanti saya update lagi. Dalam sepenanak nasi.

GAP dalam Literature

Sempena bengkel Quantitative Research Methodology di Fakulti Pendidikan today (yours truly in facilitating the Literature Review part):
Waktu nak memulakan kajian master atau PhD, mungkin supervisor akan suruh supervisee cari GAP dalam literature.
GAP tu apa?
Ruang kosong. Tugas supervisee ialah mengisi ruang kosong itu.
Soalan seterusnya: Mengapa nak isi ruang kosong tu?
Errr....sebab menutup GAP tu dikira sebagai sumbangan kepada ilmu.
Baiklah. Saya berikan satu GAP.
1. Ada banyak kajian tentang kesan psikologikal letusan gunung berapi dalam kalangan warga Indonesia. Tapi, belum ada kajian terhadap warga Malaysia. Siapa yang nak penuhi GAP ini?
2. Ada kajian-kajian yang membantu individu menaksir persediaan untuk perkahwinan. Tapi, ada satu GAP yang besar dalam konteks Malaysia. Belum ada kajian yang mencipta alat ujian menguji kesediaan perkahwinan bagi pasangan sejenis (gay dan lesbian). Siapa yang nak cuba penuhi GAP ini?
Harap-harapnya, melalui soalan-soalan retorikal di atas, anda boleh nampak bahawa ada soalan besar yang perlu dijawab selepas mengenalpasti GAP in the literature.
MENGAPA nak penuhi GAP tu?
Ibarat rumah, mungkin ada ruang yang sengaja dibiarkan kosong. Mengapa nak sumbat perabut di ruangan tersebut.
Selain kekangan praktikal (di Malaysia tiada gunung berapi dan perkahwinan sejenis), perlu difikirkan kekangan teoretikal (apa yang bukan sebahagian skop teori itu). Bahkan, jika teori-teori difahami dengan baik, pengkaji boleh nampak ruang-ruang untuk perkembangan teori-teori tersebut. Maka, pengkaji mungkin boleh mengalihkan tumpuan daripada mencari GAP kepada mencari GROWTH AREAS.

Joula Si Peneman

Cik Mat nak ambil ujian memandu. Dia tahu dia perlu diuji oleh pegawai JPJ yang bertauliah. Tapi, disebabkan dia rasa gugup, dia nak ada PENEMAN semasa ujian tu.
Atas dasar belas ehsan, pegawai tu benarkan ada PENEMAN semasa ujian. PENEMAN tu dapat bayaran daripada Cik Mat selepas dia lulus ujian. Selapas itu, PENEMAN berkenaan menawarkan khidmat sebagai PENEMAN kepada yang ingin ambil ujian memandu. Ramai yang nak ambil perkhdimatannya.
Lama-kelamaan, dalam usaha nak menambah pelanggan, si PENEMAN ni tadi buat cerita bahawa ada pegawai JPJ yang berkelakuan tidak senonoh semasa ujian. Pegawai JPJ juga dituduh berlaku zalim dan ganas. Akibat ramai yang percaya, maka ada permintaan supaya hanya PENEMAN tu saja yang ada semasa ujian memandu. Dan makin ramai yang percaya bahawa PENEMAN itu mampu mengambil alih tugas pegawai JPJ.
PENEMAN yang tiada kelulusan, kemahiran dan tauliah berkaitan ujian memandu cuba mengambilalih tugas pegawai JPJ dengan bayaran yang jauh lebih mahal. Apabila ada pihak yang mempertikaikan perkhidmatannya, maka bertegaslah dia dengan memburuk2kan pegawai JPJ. Orang yang memang ada sedikit keraguan terhadap JPJ lebih senang dipengaruhi oleh PENEMAN itu.
PENEMAN mengangkat dirinya sendiri menjadi PEGAWAI.
Siapa yang tipu siapa?

Pantun Ralat Pengujian

Hutan redah belukar pun redah
menjejak buruan hajatnya besar
Ukur sudah timbang pun sudah
Mengapa tekaan masih tersasar?
Dalam teori pengujian klasikal, skor ujian mungkin tersasar daripada nilai sebenar kerana ada ralat dalam pengukuran.
X = T + e
X = skor ujian
T = skor sebenar
e = ralat (rambang dan sistematik)
Ralat berkenaan mungkin disebabkan item dalam ujian tidak mencukupi untuk mengukur nilai skor sebenar. HKatakanlah satu ujian hendak dibina untuk mengukur kesetiaan terhadap pasangan. Jika hanya sejenis komitmen yang ditanya (cth: komitmen afektif: "Kesetiaan menghalangku berpindah ke lain hati". 1= sangat tidak setuju, 5= sangat setuju),mungkin ujian ini tidak kena dengan semua orang. Komitment-komitmen lain (cth: komitmen temporal; "Kasih sayangku bukan sedikit, jikalau boleh nak mati bersama") , jika dimasukkan dalam ujian, mungkin dapat mengecilkan nilai e. Cara ujian dilakukan dan cara pemarkatan juga membawa kesan kepada nilai e. Penyelewengan dari kaedah-kaedah yang piawai boleh mencemarkan nilai X dengan ralat rambang. Pembinaan ujian pula perlu kemas dan tepat supaya tidak wujud ralat sistematik (yakni sengaja): yang hendak diuji kesetiaan; tapi keamaatan cinta pula yang ditanya (cth: "Sedalam mana cintamu?"). Dalam hal ini, ralat sistematik sangat berkait rapat dengan keesahan alat ujian itu sendiri.
Jadi, dari perspektif pengujian psikologi, ini balasan kepada pantun di atas.
Memburu jerung selam ke dasar
tak nampak bayang, suar dipasang
Tekaan serong jauh tersasar
busurnya goyang, panahnya usang

Ilham surah as-Shams

Surah as-Shams (1-10)

Demi matahari dan cahayanya Yang terang-benderang;
Dan bulan apabila ia mengiringinya;
Dan siang apabila ia memperlihatkannya Dengan jelas nyata;
Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap- gelita),
Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk Yang kuat kukuh - Yang melambangkan kekuasaanNya);
Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhlukNya);
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan Yang sesuai Dengan keadaannya);
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan Yang membawanya kepada kejahatan, dan Yang membawanya kepada bertaqwa; -
Sesungguhnya berjayalah orang Yang menjadikan dirinya - Yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
Dan Sesungguhnya hampalah orang Yang menjadikan dirinya - Yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

=======

Matahari dipasangkan dengan bulan
Siang dipasangkan dengan malam
Langit dipasangkan dengan bumi

Selepas ayat tentang manusia, tiada ayat yang menunjukkan pasangan kepada makhluk bernama manusia. Ayat yang berturutan dengan penciptaan manusia ialah tentang ilham yang menjadikan manusia boleh memilih antara kejahatan dan taqwa. Seolah2, yang penting ialah pilihan yang ada dalam aqal, hati dan jasad manusia.
Dua ayat yang seterusnya (yang juga seolah2 berpasangan) menjelaskan kesan daripada pilihan berkenaan: berjaya atau hampa.

Kita tak perlu kawal matahari dan bulan.
Tak perlu kawal pergerakan siang dan malam
Tak perlu juga kawal tinggi langit dan bulatnya bumi.
Yang pasti, kita perlu kawal pilihan dan tindakan kita.

Indahnya surah ini.