Tuesday, December 27, 2005

Mari Belajar Sastera

Manis seperti madu. Pahit seperti hempedu. Kedua-dua ayat sebelum ini adalah contoh kata-kata perbandingan. Dalam karya sastera, kata-kata perbandingan banyak digunakan untuk tujuan perindahan dan membantu menyampaikan maksud. Pakcik nak berkongsi petikan berikut yang menunjukkan penggunaan kata-kata perbandingan, dan yang sekeluarga dengannya iaitu analogi, metafora dan perlambangan. Perhatikan bagaimana elemen-elemen bahasa ini boleh mempengaruhi mood pembaca. Selamat belajar sastera.

Huruf-huruf yang ku baca di skrin telefon menerpa mata dan mindaku dengan rakus sekali ibarat piranha yang mahu berbuka puasa. Sebaris ayat yang kubaca seolah-olah melompat dari skrin dan melanggarku. Bagai ditampar dengan lori. Kilat sabung-menyabung, petir berdentum-dentam, angin menggila sakan – bagaikan ada kesan khas visual filem-filem Melayu lama atau filem Bollywood mengiringi malapetaka yang menimpaku. Mahu terduduk aku dibuatnya. Itu yang aku rasa pagi itu.

Keseluruhan hari itu, jantungku bagai diletak dalam ruang pembeku peti ais yang diiktiraf oleh Sirim. Tapi, tidak seperti air, yang akan mengembang apabila membeku, jantungku terasa mengecut. Dan bila-bila masa, agaknya, ia bagaikan boleh disentap keluar dari dadaku lalu menamatkan kepedihan yang kurasa. Biarlah rasa pedih itu disentap keluar. Tak tahan dilibas dengan beratus-ratus bilah-bilah buluh yang halus. (Alangkah lebih baik jika bilah-bilah buluh itu dianyam menjadi bakul?)

Aneh…. tidak percaya satu sms mempunyai daya yang sebegitu kuat. Di manakah Newton di saat aku ingin memahami hukum fizik? Tapi, walaupun tanpa Newton di sisiku, jika difikirkan kembali, ada sms-sms dan perkara lain yang berlaku sebelum itu yang membuatkan sms nan satu itu menghentamku dengan momentum yang amat kuat. Rentetan peristiwanya, jika dianalisa dengan akal semata-mata, mungkin tidak berkesudahan dengan kepedihan. Tapi, analisa akalku turut diiringi bisikan-bisikan naluri yang pernah menangis untuk Anuar Zain kerana Anuar terminum Pearl Kacip Fatimah dan bukannya Ali Cafe. Lalu berlakulah perlanggaran di antara logik dan naluri sepertimana berlanggarnya dua orang pakcik yang berbasikal di jalan sempit di pekan Langgar, Kedah Darul Aman (ironik, kan?).

Biarlah aku aturkan rentetan peristiwa itu untuk menjelaskan mengapa aku telah ditampar dengan lori. Malam sebelumnya, Alif memberitahuku dia tidak dapat bertemu aku kerana dia ada urusan di rumahnya (naluri berkata ada sesuatu yang tidak kena). Keesokan paginya, apabila urusan itu sepatutnya telah selesai, dia berkata dia akan berjumpa aku. Dia hendak mandi dulu sebab tertidur semula setelah urusannya pagi itu selesai (akal menerima logik itu, tapi naluri berdebar makin kuat). Dalam aku menunggu kedatangan Alif, kawanku Ba menghantar sms kepadaku untuk bertanya rancangan aku pagi itu. Terus aku menalifonnya untuk mengatakan aku hendak bertemu Alif. Dan aku mahu bertemu Alif sahaja pada hari itu.

Sekonyong-konyong kemudian, aku menerima satu sms daripada Ba. Rupa-rupanya sms itu ditujukan kepada Ta, kawan Ba yang turut kukenali. Tujuan sms itu kelihatan seperti mengadu kepada Ba bahawa aku sengaja tidak mahu berjumpa Ba. Aku hanya mahu berjumpa Alif sahaja. Namun, kemalangan tidak berbau – mungkin baunya telah diserap oleh karbon yang telah diaktifkan. Dalam sms yang sama, Ba mengatakan bahawa Alif tidur di rumahnya malam semalam (naluri menjerit kuat, “Kan dah cakap!”). Dan Alif sedang mandi di rumah Ba. Sebaris lori itu menghentam aku. Malang sekali gerak hatiku tidak cukup kuat untuk membantu aku mengelak tragedi Oktober.

Kesilapan itu satu kebetulan bagiku. Mungkin juga ia telah tersurat. Ba telah tersilap menghantar sms kepadaku. Jadi, aku berhak mempersoalkan kata Alif yang dia ada urusan di rumahnya malam semalam bila mana Ba mengatakan Alif bermalam di rumah Ba.

Namun, mungkin nyawaku masih panjang. Walaupun telah dilanggar lori, aku tidak terus mati, lalu tidak wujudlah sebuah pusara di lebuh raya. Dan rasionalku juga masih panjang, seperti panjangnya galah panjang. Aku tidak terus merampas mana-mana lori atau bulldozer yang ada di sekitarku untuk melanggar Alif, Ba, atau Ta. Dengan Ba, aku cuma pulangkan lorinya. Dia terus membalas kembali, Alif yang dimaksudkannya bukanlah Alif yang kukenali. Cuma kebetulan sama nama – sinonim dan homograf semata-mata; tiada persamaan semantik, genetik, mahupun aestetik (logik mengatakan, “ok”, tapi naluri mengatakan, “mungkin tidak…”).

Dengan Alif, aku tunggu hingga masa yang sesuai untuk kutanyakan hal yang sebenarnya. Walaupun sebenarnya aku masih cedera parah untuk melakonkan semula kemalangan pagi tadi (kerana aku masih menunggu giliran untuk dirawat di wad kecemasan, almaklum insuranku tidak dengan jelas menyatakan aku dilindungi dalam kes ditampar lori), aku gagahkan juga diri bertanya kepadanya. Bagaikan layang-layang yang diluncurkan di Pesta Layang-layang Antarabangsa Pasir Gudang, meluncur kata-kata dari mulutnya bahawa dia memang tidur di rumahnya semalam. Melihatkan yakinnya jawapan Alif, yang lebih yakin daripada Wisma Yakin, aku memenangkan akal dan logik. Namun, naluri masih memberontak umpama peguam yang menjeritkan ‘objection’ hanya untuk mendengar ‘overruled’ daripada hakim. Tidaklah kes kemalangan ini dilaporkan ke mana-mana Balai Polis.

Nota: Pakcik dapat petikan ini dari sumber yang dipercayai. Oleh itu, cerita ini mungkin ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati (termasuklah yang mati dilanggar lori). Almaklum, penulisnya manusia juga, tentulah ceritanya berdasarkan pengalamannya berinteraksi dengan manusia. Kan? So, pakcik mintak maaf kalau pembaca tersinggung dengan mana-mana bahagian petikan ini. Mengikut penulis, dia menulis bukan kerna nama, bukan kerna nak menyalahkan sesiapa, tapi kerna nak meleraikan konflik psikologikal yang dihadapi. Doakanlah moga penulis dapat mencari damai abadi.

Sekarang, soalan-soalan kefahaman.
1) Apakah signifikannya perlambangan lori dalam petikan ini? Adakah penulis bercita-cita menjadi pemandu lori semasa kecil? Ataupun penulis fobia terhadap lori hantu? Soalan bonus: Apakah jenama lori yang menampar penulis?
2) Mengapakah piranha digunakan sebagai perbandingan? Dan betulkah piranha, waima muslim id’tirari, berpuasa?
3) Berapakah keuntungan yang diperoleh syarikat telekomunikasi berdasarkan kejadian yang menimpa watak-watak dalam petikan ini?
4) Mengapa penulis mengguna kata ganti nama Alif, Ba, Ta? Mengapa lari dari kebiasaan mengguna huruf Roman dan menggunakan huruf Jawi? Adakah penulis ingin menyampaikan secara tersirat bahawa dia baru masuk jawi?
5) Siapakah penyanyi kesayang penulis? Anuar Zain, Rahmat Ekamatra, Kenny Remy Martin atau Awie? (perhatikan konteks penggunaan alusi bagi mereka).
6) Mengapa penulis tidak melaporkan kesnya ke Balai Polis? Adakah dia takut dipaksa melakukan ketuk ketampi sambil berbogel?
7) Apakah implikasi terhadap penulis jika hatinya diletak dalam peti ais yang tidak mendapat kelulusan Sirim?
8) Mengapa penulis sangat terkesan dengan sms kawannya itu?
9) Mengapa awak baca soalan-soalan yang pakcik tulis ni? Nak jawab ke? Faham ke petikan tu? Pakcik pun tak berapa faham … hehehehhe

Ikatan atau Pertautan?


PERTAUTAN

Batu di pangkal pokok
dibalut akar
walau memang tidak akan lari ke mana
diikat kejap

Sayangku padamu
ingin kau kuikat
dengan akar kasih
agar sejuk kerisauanku
dan makin dekat aku
pada urat sabar tabahmu

Monday, December 19, 2005

Purple Bloom


I went to Kuala Selangor for a friend's wedding. Nao provided the transport (thanks bro for the use of your car) and Am provided the silence (just kidding!).

Our timing was impeccable, though helped by a series of slightly unfortunate events, that we were able to join the groom's convoy. We made a stop at a masjid which is about a stone throw away from the bride's house. The wedding was the first that I went that serve soto as an alternative - or supplement, if you have a larger stomach than mine - to rice.

Congratulations to the bride and groom, who looked lovely in purple. May you two bloom into a happy and fulfilled couple.

Lilin Untukku


Kekasih 1
Ku dapat lihat cahaya kasihmu terang
dan dapat kusentuh
kepanasanmu.
Akan terbakarkah aku?
Kekasih 2
Ku dapat bayangkan kasihmu terang
tapi jariku terhalang
sekadar memandang dari jauh
sejuklah aku di sini.
Cahayamu tidak mungkin dapat kupadamkan.

Starbuck Satisfaction

Two weeks ago, after sending Marwan back to Trolak, I headed to Ikea. I wanted to buy somethings for a friend. What I wanted for myself is an excuse for not going (to an empty) home too soon (right after the separation from Marwan).

Alhamdulillah, my social vacuum was filled by three very nice friends, all of them had left their comments on my blog. And through these friends, I learn to appreciate the joy of sipping drinks and chatting at Starbucks. Before this, I don't really understand why people seem content to sit for how many hours over one glass of coffee. But now, perhaps I can begin to understand why people would open up their laptop and have coffee alone. In their state of being alone, they are free to do what they want to do.

At Starbuck you can be the hunter. Or like me, on that particular day, you can escape from whatever is hunting you. Let Starbuck satisfy you.

Author's note: This post is not brought to you by Starbuck. (But I'd welcome any form of honorarium from Starbuck :-) )

Three love situations

Having someone to love, and love you back, is a luxury.
Having lots of love, but no one to love, is poverty.
Having someone to love, but when the same person uses your love to hurt you, is a tragedy.

What kind of love situation do you have?

Something Beautiful


SOMETHING BEAUTIFUL DIES

You can easily
erase a mark on paper
but when the mark is gone
the paper is no longer smooth
as before

the same with a heart
- perhaps heedless words -
though you apologize
something beautiful dies



I read the poem above in secondary school. I can’t remember it verbatim, so the above is actually my reconstruction of it. And the reason for me reconstructing it is to sort of explain the statement of “I have been burned”. (You know who you are: this is my addition to our conversation last week. )

Thursday, December 08, 2005

Retagged. And readmitted.

1. Describe your first date.
My first date? It has to be 23rd February 1975. See, I was born that day. So, that day must be my first date.

2. Describe your most embarrassing experience.
Being seen by so many people, all of them women, in the nude. I can’t tell how embarrassed I was. They even touched me. I cried until they give me something to wear. And it all happened on my first date!

3. Have you ever wished you could fly?
Yes. When I am embarrassed, I wish I could fly. I don’t want to feel embarrassed around other people. So, I want to fly to a land, far far away, beyond the rainbow, where I can meet the Jellabies!

4. When you were little, what did you want to be when you grew up?
When I was little, I want to be bigger when I grow up.

5. What is your favorite colour?
My favorite color is colourful.

6. Have you ever wished for true love?
No. I wished for false love. (Duhhh!!!)

7. What is the most romantic place to have a first kiss?

In a sailboat. With Pulau Langkawi as the background. When the sun is setting. And no one is watching.

8. What is the least romantic place to have a first kiss?
In front of the cashier at any mamak restaurant.

9. Describe your favourite teacher(s) and why they are the best?
I cannot describe my favorite teacher. He did not teach me how to describe him. Ampun cikgu!

10. Suggest a book for me to read.
“How to Describe Your Favorite Teacher for Dummies”. (ooppss.. that’s a book that I should read)

11. Suggest a musical group for me to listen to.
I suggest that you don’t listen to a musical group. Listen to Siti Nurhaliza. She’s the best.

12. Have you ever told someone you loved them but not really meant it?
Yes. One time, my date asked me if I love her. I said “Yes”. What I meant to say was, “Stop yapping. Can’t you see I’m watching Siti Nurhaliza on the telly?”

13. Have you ever cheated on someone you were going out with?
I wish I have. But Siti Nurhaliza rejected my advances flat out.

14. Have you ever done something, but regretted it later?
Yes. I regretted ever making that advance to Siti. Now my self-esteem is ruined. Ruined, I tell you.

15. If you could fly anywhere in the world, where would you go?
Haven’t I answered this question before?

16. Describe yourself
Come on man! Haven’t my answers told you something about me? If you answered “No”, then I suggest you enroll in a course in "reading between the lines'. The reference book for that course can be found next to “How to Describe Your Favorite Teacher for Dummies”.

17. Describe the person who tagged you
Same as number 16. I tagged myself. Hehehheh.