ponteng kelas

Hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Manusia memang kreatif membuat dalih. Bukan nak kata dalih tu semuanya tak elok ataupun buruk. Pendalih itu sendiri yang tahu kualiti dalihnya. Dalih sahih, atau alasan perasan. Sebab beralas, atau lembab lagi culas.

Kehadiran di kelas, bagi budak sekolah dan mahasiswa adalah satu tanggungjawab. Ia bukan option yang suka suki boleh ditunaikan atau dihutangkan. Kalau masuk universiti sebab nak belajar, mengapa mau ponteng kelas? Adakah sebab tak boleh belajar dalam kelas? Ada orang yang jenis IQ terlajak tinggi. Memang depa cepat rasa bosan dalam kelas. Tak hairanlah kalau depa selalu ponteng TETAPI terlajak score dalam exam dan assigments.

Yang IQ tak cukup lajak tu, fokus pada cari dalih bila ponteng kelas. Anak sedara sepupu bersunatlah. Jam loceng dicuri kawan sampai terlajak tidurlah. Senggugutlah (macam la kena kali pertama kali seumur hidup dan tak ada langsung ubat2an di dunia ni yang boleh membantu). Tolong kawan basuh kainlah. Telefon rosak dan kena hantar kedailah. Berdalih-dalihlah. (okaay....ada dalih yang sengaja direka-reka je dalam perenggan ni. Tapi tak semuanya impossible)

Saya bukan hakim untuk menilai dalih-dalih tu. Sebagai leturer, saya menilai pencapaian dalam kelas. Kalau students ada 1000 aktiviti di luar kelas, tapi boleh komited kepada pelajaran, sila teruskan. Dalih tu antara kamu dengan Allah. Hanya dia yang tahu benar/salah dan sesuai/tak sesuainya. Students di IIUM boleh dimaafkan ponteng 20% kelas. Kalau lebih daripada tu, lecturers berhak untuk halang students daripada masuk final exam. Tak tahulah mengapa 20%. Mungkin boleh ditinggikan lagi. Maklumlah, students pun busy juga. Nak berkokurikulum, nak mencari pasangan hidup, nak berpolitik. Up to you lah.


If you're not interested to learn, don't be surprised that I'm not interested to teach.

Aci tak kalau lecturers beri alasan macam yang kat bawah ni untuk kansel kelas?

1) Hantar kereta ke workshop sebab dah sampai mileage untuk servis dan queue panjang kat workshop.
2) Teman suami/isteri/jiran pergi ambil MC di klinik.
3) Baru balik dari membentang kertas kerja di negara Thailand Darul Gajah dan mengalami simptom jet lag.
4) Kasut terkoyak dan terpaksa shopping beli kasut kat mall. Alang-alang shopping, beli barang-barang lain jugak.
5) Tak sempat sediakan nota untuk kelas.
6) Rasa pening dan nak muntah baca assignment students.
7) Laptop rosak dan tak de teknologi lain di dunia untuk present slides
8) Ngantuk, sebab malam semalam anak kejutkan tengah-tengah malam untuk buat susu.
9) Ngantuk, sebab malam semalam terkejut.
10) Sibuk nak update blog.

I pun nak dalih-dalihlah.

Comments