Cari rezeki di UK

Ada juga untungnya belajar. Rezeki orang yang menuntut ilmu tidak terhenti dengan meningkatnya fokus kepada pencarian ilmu. Malahan, mungkin bertambah murah rezeki. Bak kata Ustaz Mazrul, orang yang mencari ilmu di luar negara ibarat menempuh satu perjuangan. Perjuangan yang melibatkan meninggalkan tanah air itu membezakannya daripada orang lain. Sebagai tambahan, dalam Qur'an ada disebut tentang orang yang sanggup berkorban fi sabilillah, meninggalkan kesenangan yang sedia ada. Mudah-mudahan perpindahan sementara ke bumi UK ini diterima sebagai perjuangan fi sabilillah.

Alhamdulillah, rezeki tidak terbantut di bumi UK ini. Ada pintu-pintu rezeki yang terbuka. Bekerja sebagai cleaner tidak pernah terlintas sebelum ini. Di sini pintu rezeki itu terbuka. Di Malaysia, kurang berani menjadi proof-reader professional (yakni berbayar). Di sini, keberanian itu datang. Datang juga keberanian menjual kuih raya. Itu usaha kecil-kecilan untuk menambah pendapatan. 

Di samping itu, ada juga dapat peluang menjadi pembantu dalam kelas, sebagai 'lab assistant' dan pensyarah jemputan. Kerja-kerja ini lebih lumayan imbuhannya. Tapi, peluang ini jarang2 diperoleh. 

Memanglah, kalau boleh, nak buat kerja yang lebih lumayan hasilnya. Sebagai contoh, teringin nak jadi buat projek consultantcy. Sementara duduk di UK ni, nak tambah pendapatan sebanyak mungkin. Tapi, fokus pada PhD perlu dijaga. Jangan sampai yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran.  

Comments

Anonymous said…
dear sir... ngeee. I kan always believe in this: Allah akan bagi/bukakan pintu rezeki untuk org yg menuntut ilmu. Sebab Allah suka org yg mencari Ilmu untuk membantu org lain.

urm.. so far kan.. theory ni boleh pakai sebab dari dulu skolah sampai skrg final sem ni.. rezeki tu mmg tak berhenti. alhamdulillah. one more... don't forget to pray. HE will always listen to you. :)
nao said…
Semuga senantiasa di murahkan rezeki olehNya....:)
Aina said…
semoga dikurniakan kebahagian dan kejayaan di dunia dan di akhirat...

AMIN!!!
ade riwayat mengatakan:
orang yang menuntut ilmu tak akan putus rezkinye..itu janji ALLAH kepada org yang menuntut ilmu