Friday, January 10, 2014

Menulis Dengan Ghairah

Jika di awal tahun ada entri pasal perubahan pada blog, kali ini nak buat entri pasal sejarah blog. Setelah diperkenalkan oleh kawan-kawan kepada dunia blog, teringin nak buat blog sendiri. Pada asalnya nak merakamkan catatan minda untuk tatapan anakanda Marwan. Ini berlaku pada 2005. Pada blog inilah disimpan rasa, fikir, dan buah minda.

Sudah sempurna sembilan tahun kewujudan blog ni. Kalau tengok kat graf, jumlah entri sekitar 50 setahun bagi enam tahun. Tahun paling produktif menulis ialah 2008 dan 2009. Waktu tu berada di Loughborough England, sambung belajar PhD. Itulah waktunya berjauhan dengan keluarga dan anak. Blog jadi pendekat kepada semua yang jauh.

Selepas 2010, jumlah entri makin merosot; kembali ke kadar tiga tahun pertama. Bukan tidak ada cerita, tapi mungkin ghairah menulis sudah kurang. Pada 2010 fokus lebih kepada menyiapkan tesis. Pada 2011 sudah kembali ke Malaysia dan memulakan hidup baru. 2013 menyaksikan penaikan semula jumlah entri. Kenaikan tu berlaku terutamanya pada dua bulan terakhir 2013: 32 daripada 50 entri dibuat pada November dan Disember. Pasai apa? Pasai pada bulan November la start join perniagaan Shaklee. Ghairah untuk menulis kembali tinggi.

Setakat 10 Januari 2014, sudah ada 18 entri, lebih sekali ganda dari purata entri bulanan (bagi tempoh 9 tahun pertama). Banyak betul manfaat join business. Produktiviti menulis meningkat. Intangible inheritance kepada anak-anak making banyak. Dan income tambahan pun ada masyuk.

Hopefully, pada hujung tahun ni nanti, rekod 242 entri dapat dipecahkan. Dengan kadar penulisan sedia ada, 300 entri bukanlah satu rekod yang mustahil dicapai. Seronok melihat trend yang ditunjukkan dalam graf. Dan bertambah seronok kalau income tambahan berkadar langsung dengan entri post. :-)

No comments: