BENAR dan SABAR

Surah al-Asr


Kerugian adalah milik orang yang berpesan2 tanpa kebenaran dan kesabaran



BENAR - yang dikatakan benar itu mestilah menepati beberapa ciri. Antara ciri yang terangkum dalam perkataan BENAR itu sendiri ada dihuraikan di bawah

Books - sources

Perlu ada sumber yang jelas, boleh dipercayai, dan ada piawaian maklumat yang terkandung di dalamnya. Dalam Islam, al-Quran ialah buku (kitab) suci yang mengandungi kebenaran yang menjadi panduan untuk mereka yang bertakwa.

Evidence - fact

Dalam nak menyampailan maklumat, perlu ada fakta atau bukti yang jelas. Tak boleh ikut pendapat sendiri sahaja. Kaedah saintifik sangat menekankan kepentingan bukti. Sebagai Muslim, ada dua jenis bukti iaitu dalil aqli dan dalil naqli.

Narration - method

Penyampaian kebenaran itu pula tidak boleh semberono. Perlu mengikut tertib dan strategi yang sesuai untuk nemaksimakan kesampaian.

Ample - scope

Jumlah atau kuantiti maklumat perlulah pula dipakejkan secukupnya. Skop yang terlalu luas akan menyukarkan penerima menadahnya. Skop yang terlalu kecil akan membuat penerima bosan atau bertanya, "la... ini aje? Buang masa je". Skop yang sesuai ialah yang elok-elok cukup.

Respect - attitude

Perlu juga ada rasa hormat kepada penerima dan juga kepada sumber maklumat itu sendiri. Jangan memandai nak menokok tambah maklumat yang tak betul atau mengada-adakan cerita. Tahap pemikiran penerima juga perlu diambil kira. Hormatilah apa yang mereka ada, dan apa yabg mereka suka.

SABAR


Self-restrain - self

Aim - objectives

Border - nullification

Alternatives - resources

Repeat - effort


Sabar ya.... nanti saya sambung tulis part SABAR pulak. Heheh.

Comments