Saturday, March 22, 2014

tesis sarjana

Best betul minggu ni. Ada beberapa hasil yang dapat dituai setelah lama berusaha. Salah satunya ialah disertasi sarjana pelajar seliaan, Norshuhada. Alhamdulillah, kerjanya sudah siap, tinggal menunggu titah rasmi dari senat universiti sebelum dia bergelar sarjana.

Bukan sekejap nak siapkan pengajian sarjana. Banyak peluh dan airmata yang tumpah. Kalau nak kerja senang, buat goreng pisang. Atau beli je sijil dari universiti yang sudi menjual (kalau ada duit banyak le). Mungkin dengan jual pisang goreng (eh..tadi kata goreng pisang? Yang mana satu ni?) boleh jadi kaya raya  dan mampu nak beli sijil. Nanti boleh pakai gelaran Dr Pisang.

Melalut dah ni. Hakikatnya, nak buat disertasi atau tesis memang cenderung untuk melalut. Jarang orang dapat buat tesia dengan fokus yang tajam dari awal. Biasalah kalau tersasar sana sini. Dan bila tesis versi kulit keras dibandingkan dengan draf proposal yang pertama, tak hairan kalau nampak berbeza macam pisang goreng dan pengat pisang. Janji pisang. Pisang lagi.

Apapun, tahniah kepada Shuhada. I am proud of you for being the first one among your batch to defend your proposal and submit your dissertation. Mudah2an lepas ni ada artikel jurnal yang boleh diterbitkan berdasarkan kerja sarjana ni. Lepas ni dia nak buat PhD pulak. All the best for future studies.

Ok la. Lapar pulak rasanya. Menulis peoagi sebelum sarapan. Nak gi dapur nak tengok apa yang boleh dimakan. Agak2nya, ada buah ..... err..jambu tak? Hahhaha.

2 comments:

nor mansor said...

Master cari pisang, PhD cari jambu pulak... aci x Dr? Heheheh....

Harris Shah Abd Hamid said...

Apa apa pun boleh. Janji berkhasiat.