Berita tak serius

Seorang murid darjah 2 telah membuat sidang akhbar utk beritahu dia bukan punca sorang murid perempuan tak cukup makan. Murid lelaki yang selalu share makanan dengan murid tu dah tak berkenan nak layan dia. Budak lelaki tu nak layan murid darjah dua yang lagi muda tu. 

"Bukan saya yang mintak makanan murid lelaki tu. Dia yang beri," katanya kepada wartawan. Murid lelaki tu pun beriya2 defend buah hati baru dia. 

Wartawan pun gigih la masukkan berita budak darjah 2 kat surat khabar. Jadi bahan berita utama pulak. Berita radio pun ada update pasal kisah budak darjah 2 ni. 

Lepas tu heboh pulak pasal isu minta maaf. Ntah sapa kena minta maaf kat sapa. Ada yang kata tak perlu mintak maaf. Atau tak kisah kalau orang tu tak minta maaf? Maaf laaaaaaa.........



Ulasan Berita

1) Berita tak serius macam ni patut ada channel sendiri. Jangan masukkan sekali dengan channel yang siarkan berita serius. Buat menyemak ruang berita je. Orang yang nak cari berita serius terbaca berita tak serius. Ibarat lalat yang menghurung makanan. Orang nak menjamah makanan, tapi si lalat ni mengacau dan mengganggu perhatian. 

2) For 15 minutes of fame, some people are willing to air their dirty laundry to reporters.

3) Orang yang terdedah kepada berita tak serius ni ada 4 golongan. Satu, dia boleh abaikan berita dan tak ambil pusing dah. Stop. Period. 

Golongan kedua, dia jadi fascinated dengan lalat. Dia pi ikut lalat ni sebab nak cari lalat-lalat lain. Seronok bila dapat tengok lalat. Korek sana korek sini untuk dapatkan gosip yang lebih panas dan lebih hangat. Kalau dia tak jumpa, dia pulak start reka-reka cerita. Memulakan fantasi lalat dan share dengan orang lain. 

Golongan ketiga ialah orang yang ada reaksi negatif. Depa tk suka berita macam ni. Dan depa tak suka bila orang lain komen sana sini pasal berita tu. Depa tak suka bila orang attack atau layan lalat macam orang golongan kedua. 

Golongan keempat ialah orang yang ada pendapat peribadi pasal initipati cerita. Dia bukan nak komen sangat pasal individu khusus dalam berita tu. Tapi, dia lebih suka ambil kisah cerita yang boleh dijadikan teladan. Ataupun membuat pemerhatian sejauhmana kes khusus ni boleh disamaratakan dengan kes-kes lain yang tak dapat perhatian tokeh berita. Kata mudahnya, 'apa kaitan berita ni dengan aku dan orang-orang sekeliling aku?'

Sapa nak jadi golongan kelima? Golongan ni akan attack kilang yang menyebarkan lalat. Beri warning yang sesedap akal untuk mengurangkan pengeluaran lalat. Baik penerbit, editor mahupun penyampainya. Cakap kat depa kita tak suka diganggu dengan lalat. 

Sapa dah buat, sila angkat tangan dan kongsikan kisah korang. 

P/S Poster movie tu diinspirasikan kisah perempuan hilang kucing.

Comments