Sunday, March 23, 2014

pendidikan pengguna

Tak pernah pun masuk A Famosa Resort Melaka. Rezeki yang Allah tetapkan rupanya-rupanya ada jugak melibatkan A Famosa. Semalam dapat bermalam di sini dengan keluarga atas jemputan PERTIWI. Terima kasih bebanyak ya PERTIWI. Kali kedua dijemput untuk program Seminar Kepenggunaan tajaan KPDNKK.

Seronok dengan kehadiran orang Alor Gajah yang kebanyakannya ahli Women Institute. Jumlah kehadiran lebih banyak dari yang dijangkakan. Hebatlah orang Alor Gajah ni. Semangat! Dari segi penglibatan dalam seminar pun hebat juga. Ada peserta yang pengucapannya lebih hebat dan bersemangat dari penceramah sendiri. Tabik kat akak ni.

Yang paling best, tetamu VIP yang menutup majlis turut berkongsi tiga azam pengguna.  Ceritanya, masa nak menutup ceramah, awok minta semua peserta tulis tiga azam perubahan. VIP pun tulis jugak. Dan dia bacakan apa yg dia tulis.
1) saya nak kurangkan makan nasi
2) saya nak beli barang yang 'perlu' yang berkualiti dan murah
3) saya nak pujuk suami saya kurangkan merokok.

Harap-harapnya ada ramai peserta yang mahu dan mampu melakukan perubahan untuk memperbaiki budaya pengguna. Macam-macam perkara buruk atau tak betul untuk kita ubah. Banyak sangat pembaziran yang kita lakukan selaku pengguna. Tiada masa yang lebih sesuai untuk berubah daripada masa sekarang. Jom berubah!

No comments: