Soalan melemahkan semangat berniaga

Bila kelihatan membawa 'syiar' Shaklee ... bila update blog dan FB dengan promosi Shaklee ... 
seakan terdengar suara yang berkata
"Amboi...dah ada PhD pun nak buat kerja MLM ni ke?"
"Hang tu kerja di Universiti. Tak cukup duit sangat ke yg nak buat bisnes kat luar?"
"Woi...jadi lecturer mana boleh berniaga sambilan."

"Tak malu ke students tengok segala promo Shaklee ko kat FB"

Maka jawapan-jawapan yang dapat menenang dan meneguhkan hati ialah:

"Sebab ada PhD la kena berniaga. Apa guna belajar tinggi-tinggi kalau perniagaan yang risiko rendah ni pun tak berani nak buat? Apa guna ilmu macam2 tu kalau tak diguna untuk melaksanakan salah satu sunnah Nabi?"
"Kalau korang disedekahkan RM500 oleh pakcik Bustamam Nasir (jangan tanya samaada orang ni wujud atau tak), korang ambil ke tak? Tak cukup lagi ke duit yang dah sedia ada? Aku nak buat bisnes untuk tambah income. Tak best la kedudukan kewangan statik. Ada pertambahan income tiap2 tahun. Aku nak maju. Lagipun, ramai orang disekeliling kita yang boleh mendapat manfaat kalau kita ada duit lebih. Kalau tak nak guna untuk diri sendiri, boleh gunakan untuk diri orang lain."
"Lecturer boleh ada kerja sambilan. Memang digalakkan jadi konsultan. Aku pilih nak jadi konsultan dengan Shaklee di samping buat konsultasi psikologi. Pada aku, lebih baik berniaga sambilan dan kekal produktif dalam kerja utama (markah penilaian tahunan aku setakat ni cukup je, alhamdulillah), berbanding orang yang banyak cakap tapi kerja utama pun tak dapat nak selesaikan."
"Aku lagi malu kalau aku tak cuba 'hidupkan' apa yang aku ajar kat students. Lagipun, apa yang nak dimalukan. Patutkah aku malu berniaga? Aku lagi malu kalau tak mampu nak berderma untuk aktiviti student. Kalau income dah RM100,000 sebulan, nak belikan komputer untuk makmal komputer pun boleh. Rasa 'malu' tu sementara je...sementara nak keluar dari zon selesa. Bila dah berjaya, perniagaan itulah yang boleh buat orang lain rasa bangga (wow! dapat komputer flat screen di makmal!)"

Comments

Telipuk Kuala said…
Biasanya cakap-cakap macam ini datangnya drp orang yang tak senang tengok orang lain senang. Sabo jer la...
yang paling jahat, ialah suara2 yang datang dari dalam diri sendiri.