Menulis paper psikologi dengan SEM

Dua minggu lamanya bergelut dengan data. Patut nak siapkan hari Jumaat lepas. Tapi tunggu jugak sebab ada analisis lain yang nak dibuat. Rupa-rupanya, tempoh bertenang tu membuahkan hasil yang sangat lumayan.

Nah... bagi yang tahu dan faham structural equation modeling tentu boleh faham kenapa angka .916 tu dimerahkan. Nope... itu bukan angka emas. Bahkan, kalau bukan .916 pun tak apa. Yang penting, lebih daripada .9. Lega adalah satu understatement tentang perasaan bila tengok AMOS paparkan angka tu.

Lalu, pada hari ini dalam sejarah, siaplah sudah satu paper psikologi yang menggunakan analisis SEM. Paper tu akan dibentangkan di IPRC 2014. Maka belajarlah daripada sejarah:

1. Banyakkan bersabar bila guna AMOS. Sabar. Jangan melatah. Jangan mencarut.
2. Biasakan berdebat dengan nombor yang dikeluarkan oleh SPSS dan AMOS. Jangan takut untuk 'melawan'. Walaupun ada nombor yang tak memuaskan hati, kena guna juga commonsense dan intuition.
3. Pastikan kerja secara sistematik. Catatkan apa yang patut. Nanti senang nak backtrack. Kalau tak...nanti tak ingat apa yang dah dibuat, dan apa yang belum dibuat. Main AMOS ni bukan macam main masak2 megi. Steps agak rumit dan kena ingat betul2.
4. Nama file berikan secara teratur...jangan hentam kromo je nak letak Neymar ke..Luis Suarez ke. Susun elok-elok ikut apa yang nak buat dengan file tu. Kalau letak 'model 1' dan 'model 2', nanti lupa apakebendanya yang letak dalam model tu. Elok letakkan nama yang lebih deskriptif seperti 'structural model SAS delete Item7" dan "measurement model SAS 5 factor step 1". Nasib la AMOS tak menjerit kalau letak nama panjang2.
5. Jangan cepat putus asa. Sila lihat point 1. 

Comments