Sunday, July 13, 2014

Makan vitamin membahayakan kesihatan?

betul ke vitamin dan suplement boleh membahayakan kesihatan? Makanan biasa kita dah cukup semua zat dan khasiat kan? Kalau rajin, cuba baca artikel kat link tu; ia bincangkan bagaimana vitamin hanyalah suatu perniagaan dan kita tak perlu sebarang vitamin. Ada beberapa points menarik dalam artikel ni.



http://www.theatlantic.com/health/archive/2013/07/the-vitamin-myth-why-we-think-we-need-supplements/277947/

Menarik kan? Menarik, tapi tak semestinya betul atau tepat. You can evaluate yourself. Tergugatkah keyakinan untuk mula/kekal makan vitamin? Atau buat pekak telinga dan terus melahap vitamin? Atau terus bangga dengan pendirian anti-vitamin selama ini? Whatever your decision, you can weigh the evidence. Tak usah membuta tuli dalam menyokong atau membangkang. Perbuatan ikut-ikutan (taqlid) tak elok.

Artikel seperti itu agak licik. Dah macam iklan pulak.  Paling tak tahan, di hujung artikel tu ada sindiran:

"his wife was dead of stomach cancer. In 1994, Linus Pauling died of prostate cancer."

Ayat penutup yang agak poetik ni, seolah-olah merumuskan bahawan Linus dan isterinya mati sebab makan vitamin. Agak-agak, falasi jenis apa ni? Untuk menghasilkan artikel MAJALAH, sesuailah gaya penulisan macam tu. untuk dijadikan sandaran kepada keputusan nak makan vitamin atau tidak, saya pilih untuk melihat pembuktian yang lebih daripada sekadar sindiran dan insinuation. Kalau makan satu jenis vitamin macam makan nasi, memang le tak elok. Ada unsur melampau2 di situ. Apa jenis makanan pun tak leh melampau.  Itu pun nak dibesar-besarkan ke?

Kalau baca komen-komen untuk artikel tu, ada banyak pihak yang menyokong dan membangkang tulisan Dr Offit. So, kesimpulan mudahnya, 'the issue is not resolved once and for all'. Masih ada ruang untuk berbincang lagi.

No comments: