Misteri nombor 17














Masa mula berkenalan:
L: Awak asal dari mana?
P: Saya dari Selangor. Awak?
L: Saya pun selangor jugak. Sama la kita. Awak ada whatsapp?
P: ada (sambil keluarkan phone)
L: Eh..awak pakai Samsung juga? 
P: A'ah. Hehehe. Sama la kita. Awak dah makan? Saya tetiba rasa lapar. 
L: Saya pun. Jom saya belanja makan KFC. Itu favorite food saya. 
P: Laa... banyaknya persamaan kita. Saya pun suka Kfc.. tiap2 minggu makan.
L. Jommmm!

Bila nak break:
L: Saya tak nak teruskan lagi hububgan ini. Saya tak serasi dengan awak.
P: Mengapa baru sekarang rasa tak serasi? Apa buktinya kita tak serasi?
L: Memang kita dua2 berasal dari Selangor. Tapi awak dari Sungai Buloh, saya dari Sungai Besi. Besi dan buloh tak ngam.
Memang kita dua2 pakai Samsung. Tapi awak pakai S5, saya pakai Note 3. Itu tanda kita tak sekufu.
Lagi satu, memang kita suka kfc. Tapi, tiap kali makan awak order snack plate. Saya pulak hanya makan zinger burger. Macam mana nak serasi kalau selera tak sama?
P: saya setuju 100% hujah awak. Jom break.

*****************

Kalau kita cuba mencari persamaan, kemungkinan besar kita akan nampak persamaan. Begitu juga sebaliknya.

Kalau kita cuba mencari corak (pattern), kemungkinan beaar kita akan nampak corak yang dicari. Walaupun hakikatnya corak itu mungki hanya wujud dalam minda kita sahaja. Ahli psikologi mungkin kata ini adalah selective attention (hanya melihat maklumat yang ingin diterima) dan confirmation bias (hanya menafsir maklumat yang mengesahkan pendirian, dan tidak cuba untuk membuat pembuktian sebaliknya)

p/s Ada 17 star kat atas tu kan?

Comments