Baca Ya-Sin

Teringat zaman bebudak masa kat kampung dulu. Dalam bermain sesama kawan, kadang2 ada bergaduh. Ada tuduh-menuduh. Satu 'kaedah' yang selalu disebut (tapi tak semestinya diguna) untuk menyangkal tuduhan ialah dengan membuat ugutan "nanti aku baca Ya-Sin!!!"

So, kalau ada yg dituduh mencuri, si tertuduh akan mengugut si penuduh. Jika tuduhan itu tidak benar, maka si penuduh akan kembung perut setelah si tertuduh membaca Ya-Sin. "Pandai2 je kau kata aku mencuri... siap kau. Aku baca Ya-Sin malam ni. Nanti kembunglah perut kau" (Note: in this context, 'kembung' means enlarged, as if having a big fibroid). Itulah statement yang mungkin digunakan.

Dalam suasana tuduh menuduh peringkat atasan di Malaysia sekarang ni, rasanya 'seronok' jugak kalau ada statement 'kembung perut' ni digunakan. Bayangkan Anwar buat press-statement sebegitu. "Siap korang....malam ni aku baca Ya-Sin kat kedutaan Turki. Nanti kembunglah perut orang2 BN yg memfitnah aku".

Ataupun, bayangkan Datuk Najib mengugut Raja Petra Kamaruddin dengan statement yang sama. "Jaga kau Pete..... lepas aku baca Ya-Sin... perut kau akan kembung sampai meletup". No need for C41, eh? :-)

Comments

Anonymous said…
Kalau perut sedia ada dah sememangnya kembung @ buncit...cam na ek???
Anonymous said…
jadi kembung kuasa dua :-)