tali gantung, kes tergantung

Arakian, dua orang mata2 didapati bersalah membunuh seorang wanita. Mereka dihukum gantung. Terasa belas di dalam hati mendengar perkhabaran hukuman. Entah siapa menghukum, entah siapa terlepas hukum.

Membaca perkhabaran, tidak jelas apa tujuan mereka membunuh wanita itu. Membunuh untuk suka-suka? Untuk bukti siapa jantan? Apa motifnya?

Kalau dalam cerita perundangan dan polis seperti 'Law and Order', polis yang membuat siasatan kes pembunuhan biasanya akan memulakan siasatan dengan mencari motif. Siapa yang berkehendakkan mangsa dibunuh? 

Dalam kes ini, yang mempunyai motif dilepaskan. Yang 'menurut perintah' dihantar ke tali gantung. Itulah datang belas di hati. Kasihan kepada Hang Tuah berdua ini. Setia mereka kepada Tuan menjadi tali yang bakal menjerut leher. Hang Tuah di Melaka sempat disembunyikan Bendahara. Hang Tuah berdua ini... entahlah. Mungkinkah akan ada Jebat yang akan membela nasib mereka berdua nanti?

Comments

Telipuk Kuala said…
Barangkali ada jalan penyelesaian, sorang jadi Hang Kebun, sorang jadi Hang Cangkul...maka disuruhlah berladang di negeri antah berantah...beberapa lama tiadalah kedengaran lagi khadar beritanya...
semua tu tak payah nak besar-besarkan, bendahara, temenggung dan pentadbir lain dikawal oleh Kepala Pemerintah, ikut je la mana yang termampu, selagi jebat belum muncul menerjah dan juga menyanggah..