Longlainya bercinta

Di awal bercinta, macam hilang daya. Motivasi kerja entah ke mana. Gizi dan nutrisi dipandang sepi. Dunia fizikal dan metafizikal bercelaru. Siang tersulam ke jaring malam. Mimpi jadi kelarai di jurai siang. Mencari-cari alasan untuk jumpa dia. Mencari-cari jalan menutup tolol yang tersengih tak kena masa.

Bila cinta berkecai, macam hilang nyawa. Suruh belajar dia melangu. Ke kelas rasa malas. Nikmat hiburan tidak terasa. Teringat-ingat pada dia dan segala peristiwa. Mencari-cari silap diri. Masih lagi tidak percaya kisah cinta ternoktah begitu saja. Mulalah mencari jalan untuk lupakan dia. Balut kesedihan dengan lagu balada. Ubatkan luka dengan menziarah tempat pernah berjumpa.

Longlainya bila bercinta. Bukankan sepatutnya cinta memberikan kudrat supaya lebih kuat. Lebih tekun berusaha. Lebih bersemangat menggilap bakat. Lebih juang untuk cemerlang. Itulah cinta yang produktif namanya.

==============

I’ve been asked questions like, “Sir, macam mana kita nak lupakan orang yang kita sayang? Sebab saya dah break dengan dia.” I owe to these persons a post in my blog. I will address this question later. For the mean time, I’d like to pose: Is that the right question?

Comments

Anonymous said…
mcm mana nak lupakan die???? cadangan ialah JGN LUPAKAN ALLAH... sbb Dia tak pernah lupakan hamba-Nya...
Anonymous said…
huiyoo... direct je bagi yea. Memang tak leh jadi psikologist nih :-p
Ri said…
ahaks!

for me personally, akan sentiasa ingat. selagi masih waras selagi tu lar akan ingat.

so just go with the flow, the pain will recede with time.

kena byk bersabar...
ukanera arenaku said…
tak sabar nak baca post tu nanti.
Telipuk Kuala said…
Memang salah soalan tu...secara logiknya memang tak boleh lupa pasal dah jadi sebahagian daripada riwayat hidup...mana boleh reverse ma...lain la kalau terlanggar tiang lampu jadi lupa ingatan atau terus kojol ..ha..ha...ha...(jawapan yang sungguh tragis!)
Unknown said…
i'll be waiting for your post regarding this, just to know what a psychologist would answer that kind of question :p

~ex-student~
Anonymous said…
gross giler jawapan hayat.. haha. well, lets go with the flow...
Semalam adalah Kenangan, Hari ini adalah Kenyataan, Besok adalah Harapan...
Melupakan seseorang yg pernah hadir dalam hidup kita bukannya senang.. kadangkala boleh seumur hidup melupakannya...so, kuatkan motivasi pada diri sendiri... InsyaAllah, boleh lupa punya.. Its happen to me before, I think u can do it too. good luck then :)