Ukur dengan pengukur yang betul

Contoh rekaan yang diinspirasikan tesis sebenar:

Pelajar membuat kajian tentang faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian dalam subjek Bahasa Inggeris. Dia gunakan kertas ujian SPM untuk menguji tahap pencapaian subjek BI.

So far so good. Kertas ujian BI SPM adalah instrumen yang sesuai untuk mengukur pencapaian dalam subjek BI.

Bagi responden pula, pelajar memilih pelajar tingkatan 4; sebab Kementerian tidak benarkan kajian dilakukan ke atas pelajar tingkatan 5.

Sounds like a reasonable explanation, right? Ada kekangan dalam pemilihan responden kajian. Dia dah terangkan dengan jelas.

Jadi, ok ke kajian dia ni?

Pada saya, tak ok. Ada masalah dengan instrumen kajian.

Eh! Tadi kan dah kata ok?

Ya... ok secara umum. Tapi, bila instrumen diguna dengan cara yang tidak betul, maka hasilnya tidak baik. Ibarat mengguna chain saw untuk membelah pinang: elok terbelah dua ke pinang tu? Atau hancur bersepai di atas lantai?

Perhatikan semula instrumen kajian: paper SPM diguna dengan murid tingkatan 4. Belajar pun tak habis lagi. Belum khatam silibus yang diuji dalam paper SPM. Jadi, nak ukur apa sebenarnya? Pencapaian atau potensi?

Semata-mata sesuatu instrumen ada chop Sirim, tak semestinya ia sesuai bagi SEMUA keadaan. Kalau nak cucuk daging satay, guna lidi kelapa pun ok. Tak perlu guna lidi buluh yang diraut cantik dan diseragamkan.

Jika instrumen kajian TIDAK mengukur konstruk yang dikaji, maka objektif kajian mungkin sekali TIDAK tercapai. Jika objektif tidak tercapai, maka tesis mungkin tidak dapat dipertahankan.

Pilihlah instrumen yang sesuai untuk tujuan dan responden kajian.

Comments