Exam di Selat Melaka

Buat anak2 dan adik2 yang berada dalam musim peperiksaan sekalian.

Mohon baca dan faham soalan betul2. Kenal pasti apa kehendak soalan. Kalau soalannya tentang Gunung Ledang, jangan la pulak pergi berenang di Selat Melaka. Penat tau pakcik nak kejar jawapan yang dah lari jauh dari landasan. Kalau lari dekat2 tak pe la. Ini kalau lari sejauh jarak yang diliputi oleh seekor cheetah yang berlari 60km/j selama sejam, memang tak mampu la pakcik nak kejar.

Nak contoh?

Pakcik tanya pasal peranan teori dalam pembinaan ujian psikologi (maklumlah, sekarang ni banyak ujian pseudopsikologi yang tak ada asas teori apa2 pun. Memandai je kata personaliti berkait dengan tarikh lahir la, jenis darah la, cap jari la. Kebanyakan ujian macam tu kualitinya seperti rumput terproses yang keluar dari buntut lembu).


Eh...dah sampai Selat Melaka eh? Moh kita balik ke Gunung Ledang.

Kalau soalannya tentang teori, (meh kita tekankan sekali lagi), TEORI, maka jawapannya kenalah ada perkataan TEORI. Kalau dalam sepanjang satu muka surat jawapan tu, tak ada satu pun perkataan TEORI, korang ingat pakcik ni dermawan sangat ke nak beri markah banyak-banyak? Pakcik suruh korang cakap pasal TEORI, bukan pasal ujian psikologi semata2.

Sebagai perbandingannya, pakcik tanya soalan "Bagaimana Syafik Kyle mempengaruhi anda untuk belajar siang ikan?" (maklumlah, kalau mengaku tak pandai siang ikan, kena kecam dengan netizen pulak. Tak pepasal tak dapat minta hantaran RM20,000). Lalu, dalam jawapan korang tu korang cerita pasal langkah-langkah untuk siang ikan. Korang cerita dari proses memilih pisau sampai ke mencuci tangan dengan pembersih antibakteria. Korang ingat pakcik impressed sangat ke dengan cerita korang tu? Korang dah lupa pasal Syafik Kyle? Mengapa korang lupakan dia?

Cer jawab.

Adakah sebab memang tak kenal siapa itu Syafik Kyle? Alang2 dah tak kenal, korang goreng pasal diri korang sendiri je ya?

Atau pun pakcik kena tulis perkataan Syafik Kyle guna pen marker warna emas relip2 tu baru korang nak perasan?

Kepada yang telah terberenang di Selat Melaka hari ni, selamat mengulang subjek di semester hadapan.

Comments