Friday, November 26, 2010

Gaji

Gaji .... boleh menjadi sumber rezeki. boleh juga menjadi sumber iri hati, dan lebih teruk lagi hasad dengki. Ada yang buat perbandingan; gaji pensyarah yang ada PhD lebih rendah dari gaji guru sekolah. Penat-penat belajar, gaji tak mencapai tahap guru. Anak murid yang tak henti-henti belajar sampai PhD, bila sambung bekerja, gajinya tak boleh potong gaji guru yang mengajarnya dulu (andai guru itu masih lagi mengajar).

Gaji... di Malaysia mungkin tak besar mana. Cukuplah untuk hidup, bayar zakat, berkorban setiap tahun, pergi haji dan umrah. Cukup untuk urusan hidup sebagai muslim, insyaAllah. Kalau nak gaji lagi besar, cuba kat negara lain. Di Brunei, mungkin boleh dapat 3 kali ganda gaji. Di Emirates pun mungkin lebih kurang begitu. Di Hong Kong, boleh dapat RM250,000 sebulan. (ya...sebulan). Tapi sewa rumah aje dah RM40,000. Harga ikan bilis mau tiga empat ratus RM sekilo (spekulasi semata-mata). Kalau nak besar angka, boleh cari guna kompas dunia. Kalau nak dapat makna, guna kompas akhirat.

Gaji... memang tak cukup-cukup, kalau berbelanja tak cukup hari. Orang yang berjimat cermat menghitung hari bekerja. Orang yang joli gaji menghitung hari untuk dapat gaji lagi.

No comments: