Mandi Bunga

"Apa nak jadi, apa dah jadi, sampai sekarang tak kawin lagi"
Suara Tan Sri SM Salim menusuk hati Jemain di petang itu. Senja yang kian menghampiri seolah-olah menambahkan pedas perli soalan SM Salim. 'Bukannya tak ada usaha, tapi jodoh belum ada', itulah jawapan yang seringkali diguna apabila mendapat soalan cepu emas dari saudara maranya. Mak bapak Jemain pun dah banyak tolong berusaha mencarikan isteri untuk Jemain.

"Kau dah cari bunga yang emak cakap semalam? Ingat, malam ni mak nak bawak kau pergi mandi bunga." Pertanyaan tersebut mengejutkan Jemain dari khayalan waktu senja. Tergamam seketika sebelum bingkas bangun. Satu bunga pun belum ada. Terkocoh-kocoh Jemain mencari idea untuk mengumpul 7 jenis bunga. "Nak ke pekan...kedai bunga sudah tutup" katanya pada diri sendiri.
Bergerak ke luar rumah, Jemain terpandang bunga berwarna merah yang sedang mekar. "Yes!!!" Satu demi satu idea datang. Dalam tempoh dua puluh minit, 6 jenis bunga terkumpul di atas meja makan.

"Mak! Cuba mak tengok bunga ni! Satu je lagi tak cukup."

Mak Jemain melenggok-lenggok berjalan ke dapur sambil membetulkan sanggul. Matanya terpaku pada bunga-bunga yang tersusun di atas meja makan.

"Astaghafirullah.........................." 'Padanlah tak kawin-kawin lagi', kata mak Jemain dalam hati. Matanya kabur bergenang air. Antara menahan sedih dan ketawa, dia duduk dan menyentuh satu-persatu bunga yang Jemain kumpulkan: bunga kantan, bunga kobis, brokoli, bunga lawang, bunga cengkih, dan bunga labu. 'Nak buat mandi atau nak buat sup?' tempelak mak Jemain dalam hati.

"Tak cukup satu lagi, kan? Apa kata yang ketujuh tu, kau ambil bunga bank?" Ujar mak Jemain sambil berlalu dari dapur.

Comments

Unknown said…
:)) n3 sblm ni keras dan pedas, yang ni pula lembut dan manis!
kena imbangkan...tak nak pedas dan keras selalu.
Ri said…
adehhh.. lembut manis ke? teraso den!!! hehehe..

dah ler ari tu ziarah member baru dapat baby, bapak dengan bini dia pakat bagi dua tiga das tanya 'kawan'nye mana??? :P
MaYa ZaiNaL said…
mmg best lah post kali ni...heh
Ri: Soalan cepu emas tu memang akan selalu ditanya. So, kena prepare script jawapan.
Maya: tang mana yg best tu?