Laser terlebih aktif

Hati digegar suara gempita
mengapa kancil mahu digoncang
pendapat diberi tidak dipinta
cerca dihambur tidak diundang

Ini alkisah orang yang lidahnya terlebih aktif. Kununnya, dia suka berterus-terang. Tak suka simpan-simpan, atau cakap belakang. Jadi, apa yang terbuku di hati, disalurkan saja ke telinga orang lain secara sukarela. Kesukaan dan kerelaan orang yang mendengar menjadi perkara yang tidak penting.

Jikalau pun hendak berlaku jujur dan telus, perlulah juga dijaga halus dan mulus. Keelokan peribadi sendiri perlu dipagarkan. Kemuliaan maruah orang lain perlu dipertahankan. Laser yang terpancar dari mulut perlulah terbit dari maklumat yang benar dan relevan. Jangan sampai kejujuran dan ketelusan merasionalkan kekasaran dan kepalsuan. Ingatlah peringatkan yang ditegaskan dalam surah Al-Asr. Kalau hendak berpesan-pesan, kena penuhi syarat 'benar' dan 'sabar'. Kalau tidak, dalam kerugianlah.

Siasat dulu apa yang benar dan apa yang tidak. Jangan lepaskan lafaz cerca secara melulu jika sasaran belum difahami. Mungkin dia kelihatan melakukan sesuatu yang jelik. Tapi yang jelik itu tidak semestinya batil. Bahkan yang kelihatan jelik itu sebenarnya molek. Mungkin saya pandangan mata laser yang menyebakkan jelik itu kelihatan terang. Betulkan mata dan pandangan!

Sabar perlu menjadi paksi dalam adab berpesan-pesan. Jangan pinggirkan sabar di tumit emosi - takut-takut suara emosi menjerat diri. Lebih teruk lagi, yang benar dan yang palsu bercampur aduk dalam kawah emosi. Apabila dihunus pedang amarah, fakta mungkin saja bertukar menjadi fitnah. Akhirnya, yang berpesan akan busuk berpalit batil dek asyik bergelumang emosi.Kan rugi? Banyak masa akan terbuang dek laser yang 'tidak sabar' dan 'tidak benar'.

Kalau hendak untung, pilihlah kata-kata yang benar dan sampaikanlah dengan beralaskan sabar.

Comments