KPI sebagai lecturer

Baru-baru ni terima email dari Head of Department di UIA berkenaan KPI. Sebagai pensyarah Gred 51/52 (insyaAllah, dapat naik ke tahap tu bila ada Dr nanti), berikut adalah KPI yang perlu dipenuhi.

Teaching:

  • 12 Credit Hours for per semester
  • Supervision 1 Student (As Main Supervisor) / per calendar year
  • At least 80% Teaching Effectiveness Rating for two (2) consecutive semesters for UG / PG Courses

Banyak jugak rasanya teaching workload tu. Biasanya, setiap kursus ada 3 jam kredit. Untuk mencapai 12 jam kredit, kenalah mengajar 4 subjek. Maknanya, perlu menguasai beberapa subjek supaya pengajaran tidak membebankan. Bagus kalau dapat mengajar 1 subjek postgrad. Untuk kerja supervision pula, banyak bergantung kepada pelajar dan minat masing2. Kena advertise bidang penyelidikan kepada pelajar postgrad untuk menarik minat mereka. Ada yang minat nak buat research ergonomik?

Research:

Research grant: RM10 K (Arts-based)
Publication: 1 book/ 1 article in citation-indexed journal / 1 book chapter per year
At least 1 international / national conference per year

KPI research lebih mencabar berbanding teaching. Biasanya, workload teaching akan diberi oleh Department. Markah TER sahaja yang perlu dijaga supaya tidak jatuh di bawah 80%. Untuk research pula, perlu banyak inisiatif sendiri. Tapi, kalau ada struktur dan dasar yang kukuh, tidak sukar untuk mencapai KPI. Banyak geran penyelidikan yang boleh dipohon dalam bidang kesihatan. Menghadiri persidangan juga tidak sukar. Sebagai pembentang memang boleh. Cuma kena pastikan kertas kerja siap mengikut deadline. Publication memang mencabar. Untuk menerbitkan artikel dalam citation-indexed journal memang mengambil masa. Jadi, perancangan yang rapi perlu diikuti untuk memastikan ada satu artikel yang diterbitkan setiap tahun.

KPI penerbitan dan persidangan berkait rapat. Kertas kerja persidangan boleh dinaik taraf menjadi artikel jurnal. Perlulah berjaya menarik pelajar postgrad untuk menjadi supervisee. Bila menjadi supervisor, mudahlah untuk menghasilkan penulisan.

Professional services

Member in consultancy projects at the University level
Committee position at the University level

Yang dua ni ok je. Tapi, kenalah pandai2 memasarkan perkhidmatan. Jadi AJK peringkat Department tu memang tak boleh elak. Peringkat Universiti....itu belum pasti. Nak menjadi consultant juga satu hal yang sukar ditembusi di peringkat awal. Tak tentu ada projek yang sesuai. Jadi, untuk mencapai KPI ni, kena ada usaha mencari projek untuk diri sendiri. usah mengharap belas ehsan Universiti.

Comments