Diskusi Jiwa Suci

"Bagaimana nak membersihkan jiwa? Kadang-kadang rasa kosong, dan tak tenteram."

Begitu lebih kurang soalan yang diterima. Rasa berat juga nak menjawabnya. Dalam dada, tiada jawapan ringkas yang tersedia. Setelah agak lama 'mengeram' idea, barulah mendapat keyakinan untuk mencatatkan jawapan tersebut.

Kalau nak cakap pasal 'jiwa', memang panjang ceritanya. Ruang yang 'bisu' ini boleh menyentuh beberapa perkara saja. Bila sebut 'jiwa kotor' dan cara 'membersihkan jiwa', dua2 perkara tu adalah perkara yg tak nampak. Tak tau di mana dan sepekat mana kotornya; tak seperti daki yang ada di badan atau arang yg ada di periuk. Jadi, lebih mudah untuk berbicara tentang kesan kekotoran tu. Apa yg dimaksudkan dengan 'jiwa kotor'?

Mengikut pertanyaan yang diajukan, isu-isu yang dibangkitkan adalah rasa tak tenang, tak 'sempurna' dan tak 'cukup'. Untuk menangani masalah 'jiwa' secara langsung, memang agak sukar. Kalau nak membersihkan jantung, pakar bedah boleh membelah dada dan memegang jantung tersebut. Untuk membersihkan jiwa, siapakah pakar yang boleh menyentuh jiwa itu secara langsung? Jadi, insan yang kurang kepakaran ini hanya mampu fokus kepada kesan2nya yg ketara dan nampak di pandangan mata. Mudah-mudahan usaha ini mampu mengesankan jiwa.

Secara umumnya, dalam perkembangan manusia - dari zaman bayi, kanak2, remaja, dewasa, tua - memang kita akan melalui tempoh2 yg mendatangkan cabaran2 yg berbeza. Di peringkat remaja, sebagai contoh, memang selalu berlaku pencarian identiti diri. Di peringkat lain, manusia mencari pengertian hidup. Perlu diakui, 'masalah2' ini selalu berlaku. Memang normal. Jadi, tidak hairanlah kalau kita merasai kekurangan dalam hidup. Terasa ada kekosongan yang belum terisi. Hakikatnya, manusia tidak sempurna. Maka akan ada ruang yang kosong. Itu adalah kekosongan yang normal.

Kekosongan yang tidak normal pula, seperti mana iman, mungkin dipengaruhi faktor dalaman dan luaran. Sebagai muslim, kita percaya jiwa akan hidup seiring dengan iman. Makin kuat iman, makin suburlah jiwa - hingga menjadi jiwa yang suci lagi tenang. Jadi, untuk menghidupkan jiwa, kita kena berusaha meningkatkan iman. Cara2 meningkatkan iman termasuklah menambahkan ilmu dan amal. Memandangkan terdapat perbezaan individu, kaedah2 menambah ilmu dan amal perlu di'customize'kan; tengok mana kaedah yang paling sesuai dgn diri sendiri.

Persekitaran boleh mempengaruhi jiwa kita. Sebab itulah kita kena berusaha untuk meletakkan diri dalam persekitaran yg baik (bi'ah hasanah). Persekitaran dengan dipenuhi orang yg berilmu, soleh/solehah, dan berfikiran positif boleh meneguhkan jiwa kita. Sebaliknya, mungkin ada benda yg kita suka dalam persekitaran, tapi kurang memberi manfaat kepada jiwa. Jadi, kita kena periksa persekitaran: apa dan siapa yang dekat dengan kita?

Secara peribadi, membaca artikel di blog SaifulIslam.com berkesan dalam melembutkan hati dan mendatangkan tenang. Artikel ilmiah berpaksi tarbiah seperti yang banyak kedapatan di blog itu amat berkesan. Orang lain mungkin pula lebih serasi dengan tulisan Dr MAZA. Ada pula yang lebih mudah faham agama hasil mendengar ceramah Ustaz Ismail Kamus. Terpulang kepada saluran hidayah masing-masing.

Pada dimensi amal pula, terasa ketara kesan dari solat berjemaah, khususnya di masjid. Suasana di masjid itu terasa lunak dan manis. Lembut hati untuk tunduk kepadaNya. Tidak hairan. Perkataan masjid itu sendiri membawa maksud, antara lain, tempat untuk sujud. Bukan sekadar jasad, tapi hati juga lentur untuk sujud. Orang lain mungkin meningkat imannya jika berkongsi kefahaman tentang Islam. Mereka suka bercakap tentang agama untuk meningkatkan iman diri sendiri. Ada juga yang suka melakukan kerja-kerja sukarela: menziarah pesakit-pesakit di hospital, meluangkan masa dengan anak-anak yatim, mengajar di kelas tuisyen secara percuma, dan lain-lain. Terpulang kepada kemampuan dan kecenderungan masing-masing.

Kesimpulan untuk catatan ini: rasa tenteram datang dari Allah. Kita boleh berusaha untuk dapatkan rasa tenteram itu. Pastikan usaha kita selari dengan apa yg Allah perintahkan kepada kita. Moga Allah memberkati usaha kita. Cukup sekadar itu untuk kali ini. Wallahu'alam.

p/s Jika ada yang ingin mengukuhkan catatan ini dengan ayat Quran atau Hadith, amatlah dialu-alukan. Mungkin boleh dikembangkan lagi catatan ini supaya lebih bermanfaat dan lebih berkesan di jiwa.

Comments