Satu pagi di hari raya
















Kali ketiga meraikan aidiladha di UK sejak buat PhD. Persiapan? Tak siapkan apa2 pun. Malas nak iron baju melayu warna peach tu. Cuaca pun makin sejuk. Tak tergamak nak berbaju melayu nipis ke tempat solat. Lainla kalau ada long overcoat Dolce&Gabbana. Cuma sempat masak rendang-pedas-ayam-tak-cukup-syarat semalam. Ini la pertama kali buat sendiri rendang pedas. Jadi la...buat syarat.

Solat sunat raya dibuat di bilik latihan taekwando. Cukup luas bilik tu untuk tampung para jemaah lelaki, perempuan dan kanak2. Tiada takbir yang mendayu-dayu. Tiada khutbah skema. Tapi ada keseronokan menyambut kelainan dalam meraikan hari raya.

Satu persamaan dengan jemaah di Malaysia ialah tahap kebisingan semasa khutbah berlangsung. Alhamdulillah, jemaah lelaki diam. Mendengar atau tidak, itu perkara lain. Namun, jemaah wanita berjaya menyaingi suara khatib - cuma kurang beberapa decibel sahaja. Diiringi pula dengan suara kanak2 yang giat menghidupkan fungsi hakiki bilik daripada fungsi sementaranya.

Hari ni ada dua jemputan yang nak dipenuhi. Kejap lagi nak bergerak untuk mengisi perut yang masih kosong. Sengaja kosongkan perut, nak mengisi dengan juadah raya nanti. Yeay!!!

Comments