Kajian Kelab Peminat Ahli Politik

1. Pengenalan

Laman Facebook rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat sambutan yang amat menggalakkan apabila 6,287 pengguna telah mendaftarkan diri sebagai peminat sehingga pukul 6 petang hari ini (Utusan Malaysia Online, 18 November 2009).

1.1 Objektif Kajian

Kajian ini bertujuan membandingkan jumlah peminat ahli politik terpilih Malaysia di Facebook.


2. Kaedah kajian

Pencarian data dilakukan menggunakan kotak gelintar di Facebook. Bilangan penyokong dicatatkan bagi hasil carian. Sampel kajian melibatkan ahli politik yang pengkaji berminat hendak kaji.

3. Keputusan

Pencarian di Facebook menunjukkan keputusan berikut.

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat - 33,369
Datuk Seri Anwar Ibrahim - 27,901
Lim Kit Siang - 13, 228
Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang - 1,088
Ong Tee Keat - 796
Datuk Seri Samy Vellu - -739

4. Perbincangan

Jumlah peminat ahli politik dari PAS, PKR, dan DAP jauh lebih tinggi daripada jumlah peminat Perdana Menteri. Ahli politik lain dari BN mempunyai peminat yang jauh lebih rendah daripada PM.
Bilangan peminat DS Samy Vellu tidak dapat dikesan. Angka yang dilaporkan (-739) merupakan bilangan ahli kelab "Malaysians Against Samy Vellu".

4.1 Limitasi Kajian
Data yang dikutip tidak mengambil kira tarikh laman rasmi ahli politik tersebut dibuka di Facebook.
Kajian ini terdedah kepada pembolehubah yang tidak dapat dikawal seperti promosi laman pertama suratkhabar. Tidaklah diketahui kesan sekiranya jumlah peminat Tuan Guru Nik Aziz dihebahkan di Utusan Malaysia dan Berita Harian.

4.2 Kajian lanjutan
Kajian lebih lanjut dicadangkan untuk membandingkan jumlah peminat secara lebih adil. Kajian replikasi boleh dilaksanakan selepas 3 bulan dari tarikh hari ini untuk melihat pertambahan atau pengurangan jumlah peminat bagi semua ahli politik ini.
Skop kajian juga boleh diluaskan dengan memasukkan sampel dari kalangan Menteri Besar, Ketua Menteri, dan ahli politik dari parti-parti lain.

4.3 Kesimpulan
Aktiviti PR perlu dilipatgandakan untuk mencipta imej popular PM.

5. Rujukan
Utusan Malaysia Online. (19 November 2009). Facebook PM tarik perhatian 6.287 pengguna. Dicapai pada 19 Nbovember 2009 di www.utusan.com.my

Comments