kenapa saya suka Farmville











Saya suka main Farmville di Facebook. Ada beberapa sebab saya suka main.

Sebab pertama ialah saya suka tumbuh-tumbuhan. Di rumah saya ada beberapa tumbuhan seperti pakis, tiga jenis kaktus, sejenis pudina, salam, ros, dan bawang kuning. Saya memang suka bercucuk tanam.













Di Farmville ada macam-macam tumbuhan. Ada buah-buahan, sayur, bijirin dan bunga. Haiwan ternakan pun boleh dibeli. Ada orang pernah beri saya babi secara percuma. Tapi saya tak bela babi itu.











Sebab kedua ialah saya dapat mengulangkaji konsep psikologi. Pemain yang rajin bermain akan dapat hadiah riben kuning, putih, merah dan biru. Jadual pemberian hadiah ini mengingatkan saya kepada konsep pelaziman operan. Hadiah diberi mengikut jadual nisbah-berubah pada kadar yang meningkat.















Saya juga boleh mengguna ilmu matematik untuk bermain. Untuk mendapat duit permainan yang banyak, saya perlu membuat kira-kira. Saya perlu jumlahkan perbelanjaan membajak, membeli benih dan tempoh matang untuk dibandingkan dengan hasil jualan. Saya cuba menyelesaikan persamaan serentak untuk mengetahui tanaman yang menghasilkan keuntungan paling tinggi. Sebagai contoh: Untung = harga jualan - (harga benih + kos membajak). Kos membajak ialah 15 bagi setiap tapak. Persamaan ini boleh ditulis semula sebagai U = y - (x1+x2). Sebagai contoh, persamaan bagi daffodil ialah 60 = 135y - (135x + 15x). Bagi bell pepper, 108 = 198y - 90 x. Dua persamaan ini boleh diselesaikan jika saya dah tak ada benda lain nak dibuat.















Sebab terakhir saya suka main ialah kerana saya suka buang masa. Muahahaha

Comments

Ri said…
"Sebab kedua ialah saya dapat mengulangkaji konsep psikologi. " <- sounds very suspiciously as if you're rationalizing...

"Sebab terakhir saya suka main ialah kerana saya suka buang masa. Muahahaha" <- cehhh!!! dah agak dah! huhu :P

weh! kerja, pak lang! kerja!!! :D
Aina said…
saya suka sebab terakhir saja!
muahahahahahampeh!
viller said…
Salam perkenalan. Saja blog hopping dan terjumpa laman ni.
Saya pun suka main farmville.
Saya banyak ikuti perkembangan terbaru dan strategi2 serta tips-tipss yang sedia ada di sini
http://farmville-master.blogspot.com/