Budak baik

Susah gak nak jadi baik.

1) Kadang-kadang kita baik, tapi orang balas tak baik dengan kita.
2) Kadang-kadang kita nak baik, tapi orang tak nak baik dengan kita.
3) Kadang- kadang orang buat baik dengan kita, kita pulak tak leh nak buat baik dengan dia.

Baru-baru ni, ada hamba Allah yang nak aku buat baik dengan dia. Tak kenal sangat pun; dah dia contact aku baru aku tahu nama dia. Dia minta tolong. Ingat nak mintak tolong apa… rupa-rupanya nak mintak tolong top-up kredit phone dia. Huk aloh! Berani dan straight to the point sungguh. Dia kata dia akan bayar balik. Dia mintak tolong pun sebab duit dia kena curi. Mmmmm… nak percaya ke ni? Dilema… dilema…takut kena kes nombor satu di atas.

Dulu pernah gak orang bermanis mulut dengan aku. Kalau nak disukat manisnya, memang kalah En Manisnya yang dalam Labuna-Labuni itu. Dalam bulan posa lak tu. Last-last, duit aku kena kapur. Chiss…. Diabetis la sesiapa yang memaniskan mulut untuk menipu orang lain.

So, setelah permintaan pertama dilaksanakan (aku top up, tapi kurang daripada jumlah yang dia mintak), dia ada permintaan kedua pulak. Isskk… ni dah kes teknik foot-in-the-door nih. Alamak…. Cam ne? Nak percaya lagi ker? Aku tak kenal dengan budak ni. Bila aku cakap aku akan cuba penuhi, dia senyap jap.

Tapi, tak lama. Dia ada permintaan ketiga. Dia nak jugak aku top up kredit dia lagi. Melebihi permintaan asalnya. Mak eh…. Nak percaya ke? (Motif apa nak kredit bebanyak? Lungap benor ke habiskan kredit?).

Peluang nak menabur budi dah ada di depan mata. Boleh cuba jadi baik tanpa apa-apa prasangka. Mungkin betul dia dalam kesusahan dan akan bayar balik apa-apa yang dia berhutang dengan aku. Tapi, boleh percaya ke?

Comments

nao said…
saya punya tulus opinion...

1.tak payah jadik org baik tang duit nie.kedekut sikit tak per.

2.org yg betol2 baik dia tak terus mintak camgitu jer...usaha dia lebih lagik b4 asking ppl bout money.

pepe pon semua di tangan anda
Anonymous said…
pak Alang,

Buat baik berpada-pada..

bukan tak kasik, tapi Ive learned my lesson... kengkadang dengan orang yg you kenal pun, kena tipu..ni pulak orang yang you tak kenal..

for me, kalau nak top up credit tu, agak melampau.. tak penting la.. tapi kalau tak de duit nak makan tu, mungkin la u tolong yg mana yang termampu..

itu je I can say..
Anonymous said…
Thank u all for your opinion.