tembakau&sirih: liputan media

Minggu lepas (selepas tersiarnya sajak Tembakau & Sirih di Berita Minggu), ada satu rancangan tv waktu pagi mengenai kebersihan dan kekotoran di sekitar UK. Satu kes yang diselongkar oleh pengendali program tersebut ialah tabiat meludah air sirih & tembakau.

Tinjauan dibuat di kawasan majlis perbandaran Brent (dekat dengan Wembley di London). Kerja-kerja pembersihan terpaksa dilakukan untuk membuang sisa-sisa ludah yang mengotorkan harta awam: kaki lima, pondok bas, dinding bangunan, tiang lampu - semuanya jadi mangsa. Pekerja mengguna jet air untuk membuang kotoran.

Kos pembersihan dianggarkan £20,000 setahun. Itu baru kat Brent; belum masuk kawasan2 lain lagi. Majlis perbandaran terpaksa menjalankan kempen anti ludah. Sesiapa yang didapati meludah akan didenda sehingga £80.

Itulah hakikat untuk sebuah negara penjajah. Setelah penat menjarah hasil mahsul negara orang, kena cuci ludah keturunan yang dijajah. What goes around, comes around. Itu baru pembalasan di dunia. Pembalasan yang 'trivial' dan berskala kecil. Tunggu.

Comments