Kutiba

Dalam bulan Ramadhan, biasa la, rajin sket nak baca Quran. Di awal2 bulan, masa masih kuat semangat, surah al-Baqarah dibaca untuk sekian kalinya. Begitulah juga dengan Ramadhan yang lepas. Alhamdulillah, dapat membacanya. Sebagai tambahan, dapat juga mengulang semula membaca tafsiran surah ini. Kali ini, tertarik dengan tiga ayat yang berhampiran. Pada ketiga-tiganya ada difirmankah arahan yang jelas. Kalimah kutiba (telah ditulis/dituntut untuk kamu) digunakan dalam ketiga-tiga ayat iaitu ayat 178, 180, dan 183.

Selama ni, perasan kutiba bab berpuasa sahaja. Mungkin sebab ayat 183 tu selalu diulang dalam ceramah, khutbah dan pelajaran. Namun, bila membaca semula al-Baqarah kali ini, baru perasan ada kutiba lain yang lebih dulu disebut dalam surah al-Baqarah. Bukanlah nak cuba menjadi ahli tafsir dalam merenungi susunan arahan ini. Namun, kesan pembacaan terasa kuat untuk menilai diri sendiri. Jika arahan untuk berpuasa boleh dilaksanakan, mengapa dua lagi arahan yang berdekatan (dalam al-Baqarah) belum dilaksanakan?

Mungkin arahan untuk pelaksanaan hukum kisas tidak mampu dibuat secara peribadi. Perlu menuntut pihak kerajaan melaksanakannya. Kalau itu tidak mampu dilaksanakan, buatlah arahan yang kedua, iaitu menulis wasiat. Memanglah berpuasa itu sebahagian rukun Islam. Bila itu boleh dilaksanakan, lengkapkanlah dengan perintah-perintah lain dari Allah s.w.t.. Mudah-mudahan Allah memudahkan kita melaksanakan tanggungjawab kita. Amin.










O ye who believe! the law of equality is prescribed to you in cases of murder; the free for the free, the slave for the slave, the woman for the woman. But if any remission is made by the brother of the slain, then grant any reasonable demand, and compensate him with handsome gratitude, this is a concession and a Mercy from your Lord. After this whoever exceeds the limits shall be in grave penalty.





It is prescribed, when death approaches any of you, if he leave any goods that he make a bequest to parents and next of kin, according to reasonable usage; this is due from the Allah-fearing.





O ye who believe! Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you, that ye may (learn) self-restraint.


Source of Quranic text and translation: www.muslimaccess.com

Comments

Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.