Hasrat tak sampai

Hari ini hari Isnin. Enam hari yang lepas, hari Selasa, satu hasrat yang disimpan dan dirancang sekian lama akhirnya menemui noktah. Kata penamat yang mentalkinkan hasrat tersebut lahir dari pegawai konsulat Amerika.

"Dukacita, permohonan visa awak ditolak" kata wanita di belakang kaunter temuduga sambil menyerahkan kembali segala dokumen sokongan permohonan. Kata-katanya itu amatlah mengecewakan. Terasa ingin melempang sesuatu. Tapi, dalam suasana konsulat Amerika yang ketat kawalan keselamatannya, hatta mennyebut 'bom' pun mungkin membawa padah. Jadi, segala rasa amarah dan yang sekutu dengannya terpaksa disimpan dalam perut; hadamkah rasa itu dengan jus gastrik?

Pada hari Isnin ini baru dapat mengadap komputer (kenyataan?) dan mencatatkan episod hari Selasa. Penolakan permohonan visa itu bermaksud hasrat untuk membuat pembentangan di persidangan di Miami tidak kesampaian. Kertas penuh telah dihantar kepada penganjur. Malah, telah juga terpilih menganggotai kumpulan sukarelawan persidangan. Alangkah hampa. Namun, perjalanan seharian ke London tidaklah menghampakan sepenuhnya. Setelah bermukim di konsulat, sempat juga bersantai di Hyde Park sementara menunggu bas untuk kembali ke Loughborough. Cuaca sangat baik pada petang itu. Kehijauan dan kepanasan di Hyde Park dapat membantu menghilangkan rasa amarah yang mula terurai sedikit demi sedikit.

Mungkin nasib kertas persidangan itu di tempat lain. Di hari lain.

Comments

Did they say why? Sabar ye Bro, there will be other opportunities. US memang payah bab2 visa ni. My husband's visa took two more weeks to approve compared to mine. It was definitely due to paranoia, I bet they were conducting background check.
they said that I don't have enough ties with the UK, implying that I might stay in the US after the conference.

Asalkan dapat publication, ok la.
Telipuk Kuala said…
Alamakkkk...baru berkira-kira hendak 'order' fridge magnet...cesss!!!
balik Sayong nanti, cari tanah liat, buat fridge magnet bentuk peta Florida :-) Nak tak?