Surau baru















Inilah gambar surau yang baru dibuka di kampus ni. Sebelum ni, prayer room dalam bangunan James France, sekarang di Brockington. Surau baru ni lebih besar dan 'terbuka' berbanding surau sebelum ini. Gambar di atas menunjukkan pintu masuk dan tempat menyangkut baju di sebelah kiri pintu.












Another view of the entrance. Di sebelah kanan, tempat letak kasut. Rasanya, utk solat Jumaat, tak cukup rak utk letak kasut. Kena cari solution lain.

















Ini pulak ruang solat, pandangan ke arah belakang. Dapat dilihat sekatan yang menjadi dinding pemisah jemaah lelaki dan perempuan. Di sebelah kiri dewan ini adalah pintu masuk ke bilik air dan tempat berwuduk. Kalau fikir pasal ergonomik, ruang wuduk ni agak menarik. Boleh buat kajian ergonomik agaknya. Lain surau/masjid, lain design tempat wuduk ni.















Kalau di sini, satu masalah ialah air bersepah2. Kalau tengok permukaan stool ni, terdapat air. Nasib baik permukaan stool ni waterproof. Tak de la menyerap air. So, senang sket nak dikeringkan supaya pengguna tak la kebasahan bila duduk atas stool ni. Untuk membantu mengeringkan kaki dan tangan, disediakan pengering pada dua ketinggian. Mmm...memang ada nampak ciri-ciri user-centred design. Bagus gak. Bagaimana dengan problem dan solutions di surau/masjid yang lain?
Posted by Picasa

Comments