kisah kunci














Dalam tempoh tak sampai sebulan, dah dua insiden besar melibatkan kunci yang berlaku. Yang pertama, pintu rumah. Di waktu bilangan tetamu mencapai jumlah tertinggi, pintu rumah buat hal pulak. Kesian dengan tetamu yang terpaksa menuggu lama di luar rumah. Dah la memang sejak 'azali' pintu tu payah untuk dibuka dan dikunci. Hari tu, dia langsung tak mahu dibuka.

Jenuh la memulas anak kunci ke kiri dan ke kanan. Handle pintu ditarik ke atas dan ke bawah. Sebagai ikhtiar, tingkap dapur dipanjat untuk masuk ke dalam. Tima kasih kepada En Nik Spiderman. Usahasama kita berjaya menarik perhatian polis untuk datang beramah mesra. Tuan rumah pun akhirnya datang untuk menyelesaikan masalah kunci tanpa melibatkan kos £.





















Semalam, kereta pulak buat hal. Fob remote control tak berfungsi pulak. Jenuh ditekan butang2 yang ada kat fob tu. Tak jugak terbukak pintu. Bila pakai anak kunci, kereta meraung bising. Nak ditempeleng sampai diam, tak sampai hati. Dan tak sampai kekuatan tangan pun nak menempelengnya. Mekanik jemputan, En Shahid, pun tak dapat menyelesaikan puzzle yang dibentangkan oleh kereta dan fob itu. betul2 mencabar problem-solving technique.

Sambil2 buat kerja di pejabat, harap2nya akan 'masak' lah sebuah idea yang boleh diguna untuk menyelesaikan masalah ni. Tak kan sampai nak kena tunda masuk workshop kot? Alahai. Ke, nak panggil Ramlah Ram? Dia tu pakar bidang kunci hati, bukan kunci kereta. So, nak panggil sapa ni? Kalau panggil mekanik professional, sedialah melayangkan beberapa keping potret Queen. Aku jual jugak kereta ni karang.

Comments

Ri said…
eh.. sabo pak lang.. bukan ke khidmat kereta tu masih diperlukan?

biarkan nyamuk tu, jangan dibakar kelambu yang berlubang ;)
memang masih diperlukan. Tapi, lubang tu bukan boleh ditutup dengan chewing gum. :-)