senang hati




Ingat lagi masa kecik2 dulu? Senang betui nak bagi budak2 ketawa. Macam dalam video nih, mencarik kertas pun boleh jadi bahan ketawa untuk senang hati. Perhatikan juga, bukan setakat baby tu yg ketawa sampai terguling2, orang dewasa tu pun ketawa beriya-iya. Ketawa hilangkan stress. Ketawa senang hati.

Bila dah remaja dan makin dewasa, makin susah nak dihiburkan sampai gelak terbahak-bahak. Mana mau gelak takat main carik2 kertas. Kalau dah kena mood mendung, kena la cari cara2 yg kreatif, memenatkan, dan mahal untuk menepis mendung. Kalau dengan baby nih, tak payah keluar modal yang banyak untuk menghiburkan - suratkhabar lama pun jadi.

Kalau dengan orang besar, nak hiburkan dengan apa? Ada yang gemar berkaraoke. Ada pula yang gemar menonton - wayang, show, bola. Mana2 yang membangangkan diri tu, cuba berhibur dengan cara mabuk2 arak atau khayal2 dadah. Ingat le balik zaman baby dulu...dengan keras surat khabar pun kita boleh dapat natural high. Tak yah le bazir duit, masa, dan kesihatan diri untuk high.

Kalau nak bagi orang perempuan senang hati, berilah bunga. Ataupun barang kemas. Tapi, kalau takat barang kemas Zhulian tu.... tak cukup senang hati rasanya (bukan nak smash sapa2 ni aaa). Kena la menjenguk pakcik Habib atau apek Poh Kong untuk melebarkan senyum dan mengembangkan hati. Baby Ethan tu, tak yah dapat barang mahal2...dgn suratkhabar pun dah happy habis.

Of course, ada juga orang dewasa yang mudah dihiburkan, tak banyak songel, dan tak banyak berkira. Kalau dapat sama2 duduk santai atas padang sambil tengok awan berarak....itu dah cukup membahagiakan. Kadangkala, yang penting bukanlah APA yang ada disekeliling, tetapi SIAPA yang ada di sisi. Macam Ethan dan lelaki (bapaknya?) dalam video tu lah: boleh berbahagia kalau berkongsi masa bersama2. Walau bermodal kertas surat khabar, bahagia itu mudah dicipta.

Comments