mencari tiang gol

Alangkah pelik jika berada di lapangan terbang dengan tiket kosong - tiada nombor penerbangan, tiada masa berlepas, tiada destinasi. Akan mundar mandirlah di balai besar, sekadar memerhatikan orang lain bergerak ke balai berlepas menuju pintu yang akan membawa mereka ke destinasi yang dicita. Berapa lama kita sanggup berlegar-legar di situ? Tidak lama, kan?

Namun, tidaklah pulak luar biasa kita bertemu manusia yang berlegar-legar tanpa tujuan yang pasti dalam hidup. Mereka ingin menuju satu tempat yang bernama 'berjaya', 'baik', atau 'hidup aman'. Namun, tidak pula mereka tahu di benua manakah tempat itu sebenarnya. banyak pelusuk dunia ini yang boleh dilabel 'berjaya', 'baik' atau 'hidup aman'. Yang mana satu ingin dituju? Mereka berusaha, mengeluarkan peluh, memerah otak - tapi akhirnya rasa kosong atau kecewa. Destinasi impian masih belum jelas di depan mata.

Maka eloklah mengambil masa untuk betul-betul merenung ke dalam diri; berbincang dengan rakan yang betul-betul mampu mendengar. Yang dinamakan 'berjaya' itu, bagaimana sebenarnya. Adakah 'berjaya' itu di puncak gunung? Atau di lembah yang permai? Atau di padang pasir?
'Baik' itu apa rupanya? Ada seekar kebun? 100 haiwan ternakan? Sebatang sungai?

Muhasabah seperti ini mungkin menambah keliru. Namun, jika dibiarkan hidup dalam kabur, akn terus meraba-raba. Usaha yang tidak terfokus, mudah saja membebankan emosi, fizikal dan intelektual. Tindakan-tindakan yang perlu diambil akan goyah tanpa asas pertimbangan yang jelas.

Jika ingin sampai di satu tempat bernama 'bahagia', takrifkanlah daerah itu. Jelaskan pada diri sendiri apakah ciri-ciri yang kita ingin ada dalam daerah itu. Sebagai contoh, di daerah itu, kita bebas dari belenggu hutang. Jika 'bebas hutang' menjadi takrif bahagia, mudahlah untuk membuat keputusan-keputusan yang berkaitan. Jika hendak berumah, tak kisahlah rumah sebesar mana, yang penting tidak berhutang. Jika hendak berkereta, tak kisahlah kalau berkereta terpakai, asalkan boleh dibeli tunai.

Pastikan kita mampu, secara realistik, mencapainya. Kita mampu menyediakan kaedah pengangkutan, ada masa, dan ada kesabaran untuk sampai ke daerah itu. Usah bermimpi menjadi warga gua, jika kita phobia terhadap gelap dan kelawar. Usah berangan duduk di ladang membela 100 ekor unta, jika seekor kambing pun kita tidak pernah jaga sebelum ini, bahkan, menyembelih ayam pun kita takut. Realistik, bukan idealistik.

Selamat mencari tiang gol masing-masing.

Comments