Performance Review

Di hujung bulan Ramadhan ini, moleklah kiranya kita melakukan performance review.

Matlamat besar untuk yang ingin mengambil nikmat Ramadhan ialah taqwa. Kita sendiri mungkin tidak dapat melihat meningkat atau menyusutnya taqwa: Allah yang lebih tahu. Namun, kita dapat menilai diri sendiri dengan memerhatikan indeks taqwa secara umum (membuat apa yang Allah suruh, dan meninggalkan apa yang Allah larang). Indeks taqwa ini boleh diperincikan dengan menulis KPI dan (SMART) goals bagi diri sendiri, dengan mengambil kira perkembangan dan tahap jihad setiap insan berbeza-beza.

Maka, menjelang atau setelah berakhirnya Ramadhan, eloklah kita menilai performance kita sepanjang Ramadhan. Tercapaikah KPI dan goals masing-masing? Dapat bertarawikh secara berjemaah 20 kali? Dapat membaca 10 juzuk tafsir Quran? Berapa kali dengar lagu lagha di siang hari? Luluskah kita? Atau sekadar cukup makan? Atau kena repeat?

Lebih penting daripada bertanya tercapai atau tidak, kena juga bertanya mengapa pencapaiannya begitu. Penelitian sebegini penting untuk menulis KPI dan goals untuk Ramadhan depan. Ya, di hujung Ramadhan ini molek juga kita mula merancang agenda taqwa tahun hadapan. Analisis opportunities, threats, strengths and weaknesess boleh diguna untuk memastikan pencapaian kita di Ramadhan akan datang lebih baik daripada tahun ini. Kalau dapat solat tarawih berjemaah 20 kali disebabkan ada kawan dan transport ke masjid, maka pastikan dua faktor ini wujud untuk mengulang (dan memperbaiki) pencapaian tahun ini. Jika didapati pembacaan tafsir lebih lancar dalam bahasa Inggeris daripada bahasa Melayu, maka di tahun hadapan bacalah tafsir dalam BI seawal hari pertama Ramadhan.

Tidak ada orang lain yang menilai kita dengan baik. Tidak ada first reviewer, dan tidak ada second reviewer. Kita perlu menilai diri sendiri dengan tujuan memperbaiki diri sendiri sebelum dijemput berjumpa Hakim yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Comments