Antologi

Masa menziarah blog kenkawan dan sedara-mara, terbit semula satu impian yang lama dah tersimpan. Catatan adinda Rai tentang Hadiah Sastera Perdana 18 mengipas bara semangat untuk terus menulis karya yang layak dikelompokkan sebagai sastera.

Masa di Kanada dulu, menjelang umur 20 tahun, ada dapat dikumpulkan sajak2 yang ditulis; cetak dan binding sendiri. Sekadar untuk merekodkan apa yang telah ditulis di sana sini. Koleksi tu diberi tajuk Sehingga Dekad Kedua. Sekarang ni dah berada di pertengahan dekad ketiga. Dah makin banyak sajak yang ditulis. Di blog ini saja ada 86 posts yang berlabel 'poem'. Ada sajak serius, santai, lepas geram. Ada pantun dan syair. Rasanya, kalau disaring, cukup untuk mengisi sebuah antologi. Bolehlah dipilih puisi yang berpaksi pada tema yang sama. Tajuknya? Mungkin satu tajuk yang berkaitan dengan nama blog ini sendiri. Agaknya, hendak ke DBP menerbitkan antologi ni?

Paling tidak, hajat mengumpulkan sajak2 dalam satu koleksi perlu ditunaikan. Publish dalam bentuk pdf pun ok la. Yang penting, ada dokumentasi supaya hasil penulisan ini boleh diwariskan secara lebih sempurna untuk Marwan.

Comments