Berbatas

Engkaukah yang menjentik
dada bergelombang
sedang mataku kekeliruan
mengelak dari jatuh kematamu

Bagai berpucuk semula
Ranting musim dingin
Walau musim bunga
Masih jauh

Tak mungkin kukuburkan
Rasa yang masih ada
Hanya untuk melayan
Rasa yang baru tiba

Haruskan aku hamparkan saja
Untuk kau tatap
Sedang aku sendiri kekaburan

Di sudut hatimu yang mana
Dapat aku sentuh seketika

Di sudut hatiku yang mana
Dapat aku biarkan kau sentuh

Berkali-kali aku persoalkan
Di mana adilnya
Untukmu
Untukku
Untuknya

Mahukah kau kuberi
Seutas kasih
Yang pangkalnya pada dia?

Sanggupkah aku sendiri
Memintal kasih
Sekadar himpunan di riba?

Adakah aku khianat
Menghulurkan rasa
Selain kepadanya?

Lalu aku biarkan saja?

Comments

Unknown said…
ini pastinya bukan 'bukan apa-apa', kan?
mungkin ada apa-apa