Sapu Tangan Qistina: Bahagian 2

 Di suatu petang yang panas terik.


Kring kring. (eh...ada lagi ke nada dering macam ni? Tanya je)

"Assalamualaikum Timah. Jom ikut aku pergi GM Klang," Qistina memulakan perbualan.

"Jadi juga ya kamu nak membeli sapu tangan?" balas Timah.

Handkerchief, Check Pattern, Towel

"Memang jadi le Timah oi. Dari awal tahun lagi aku dah plan nak beli sapu tangan. Cuma, aku sedar, bajet aku kecik je. So, aku mampu beli sedozen je."

"Kalau bajetnya memang sikit, sikit la yang kita dapat. Betul la tu, kan?" Timah mengiyakan. Atau dalam kaedah kaunseling, paraphrashing katanya. Timah nak explore apa lagi yang ada dalam fikiran Qistina.

"Jadi, kamu jadi la ikut aku pergi shopping?" Qistina bertanya penuh harapan.

Timah menyambut soalan Qistina dengan syarat, "Aku akan pergi kalau kamu beritahu aku apa faedahnya beli sapu tangan sampai sedozen. Bila dah dapat sapu tangan tu, siapa yang dapat manfaatnya?"

"Ermmmm.... kalau dah ada saputangan tu, nanti (1) orang awam akan lebih sedar tentang kepentingan sapu tangan, (2) jurulatih profesional akan dapat merujuk kepada sapu tangan itu untuk meningkatkan profesionalisme mereka, dan (3) kerajaan akan dapat membentuk polisi yang meningkatkan penggunaan sapu tangan dalam kalangan masyarakat." Begitu panjang lebar dan sistematik jawapan Qistina.

Tapi Timah sedikitpun tidak teruja. Malah, dia merasakan sehelai lagi rambutnya telah bertukar menjadi ubah: transformasi warna serta merta.

"Kamu ni berangan ke mengigau? (1) Selama ni, sapu tangan tak wujud langsung ke? Kamu ingat orang awam langsung tak ada kesedaran tentang kepentingan sapu tangan? (2) Kot iya pun jurulatih profesional nak guna sapu tangan, kamu ingat sedozen tu dah cukup banyak ke? Mereka tu dah ada bertimbun-timbun sapu tangan. (3) kamu ni nak menyelesaikan masalah peribadi atau masalah negara? Apa kaitannya projek shopping kamu dengan polisi kerajaan? Kamu dah kaji ke apa kekurangan dalam polisi kerajaan yang sedia ada?"

Nafas Timah makin laju di penghujung hujah-hujahnya. Dia sangat-sangat berharap Qistina nampak apa yang dia cuba sampaikan.

"Amboi amboi! Kemain lagi kamu perlekehkan kesignifikanan projek shopping aku. Kamu jangan tak tahu: dah berpuluh-puluh orang buat projek shopping macam yang aku nak buat ni. Rupa itulah yang mereka tulis: kesignifikanan projek mesti ada tentang tahap kesedaran, kepentingan kepada pengamal dan kepentingan kepada kerajaan. Ntah ntah, kamu tu yang tak signifikan," Qistina meledakkan hujah ad hominem di hujung hujah normatifnya. Dia buat apa yang orang lain buat. Kalau Timah tak nampak tradisi yang dia pertahankan, tentulah Timah yang salah berfikir: menyongsang arus perdana.

"Habis tu, yang kamu ajak aku pergi shopping sekali mengapa? Kalau aku tak signifikan, mengapa ajak?"

Makin panas mereka berbalas hujah.

Qistina terdiam seketika. Memang dia mengharap Timah menemannya ke GM Klang. Tapi nampaknya dia tak berjaya meyakinkan Timah untuk merestui projek shoppingnya. Antara dengar dan tidak, dia berkata, "tak faham, sudah!".

"Apa kau cakap?" Timah cuba mengkristalkan suara kelabu Qistina.

"Tak de apa. Minggu depan aku call lagi." jawab Qistina perlahan. Dia terpaksa mencari kekuatan untuk menghentikan perbualan. Dan dia rasa tersiksa sebab Timah masih belum nampak apa hasil yang nak dicapai melalui projek shoppingnya.

Di hujung talian satu lagi, Timah masih pening: apa sebenarnya masalah yang Qistina nak selesaikan?

#SapuTanganQistina

=================

Kesignifikanan kajian tidak mungkin boleh dinyatakan dengan jelas jika permasalahan kajian itu sendiri tidak jelas. Meminjam 'formula' Dr Hariyati Shahrima Abdul Majid, kesignifikanan kajian adalah perkara positif yang akan berlaku jika masalah kajian diselesaikan.

Jika masalahnya ialah "kekurangan instrumen yang sah untuk mengukur kebingkasan akademik (academic resilience)", makan kesignifikanan kajian boleh ditulis dengan membayangkan kita sudah ada instrumen yang sah. Dengan instrumen yang sah itu, maka,

1) tahap dan prevalen kebingkasan akademik dalam kalangan pelajar boleh ditentukan

2) kaunselor boleh membuat saringan kebingkasan akademik dalam kalangan pelajar untuk mengenalpasti pelajar yang berisiko

3) pengujian teori kebingkasan boleh dilakukan dalam konteks masyarakat setempat

Tak perlu berangan sampai ke parlimen. Cukup sekadar menyenaraikan kesignifikanan yang berkait secara langsung dengan permasalahan kajian.

#notapsikologi








Comments