Monday, March 26, 2012

consistent news

I wonder if radio listeners would actually notice if Monday's traffic report is repeated for the whole week (until Friday)? It seems that the report is more or less the same everyday. May be, there will be one or two days where the peak hour traffic is extra busy. But, for the most part, the report will be the same. "...manakala di MRR2, jalan dilaporkan sesak daripada Bukit Antarabangsa ke Ampang..." I listen to it, and see it everyday. What would be a noticeable report is "...setakat pukul 7.50 pagi ini, semua jalan masuk ke Kuala Lumpur dilaporkan lancar..." Would we hear that after the introduction of MRT? :-)

Satu lagi kandungan berita yang agak tekal ialah laporan cuaca. Julat suhu di Malaysia tidaklah sebesar di UK ataupun Guelph, Canada. Kalau di Guelph, suhu musim panas mencecah 40 darjah celcius, manakala suhu musim dingin menerpa (?) -25 darjah Celcius. Kalau kat Malaysia ni, suhu sepanjang tahun rasanya lebih kurang sama saja. Suhu minimum dan minimum tidak banyak berubah. Yang rasa penting untuk diketahui ialah kebarangkalian hujan, dan ketinggian ombak. Bab suhu tu, lebih teruja nak tahu masa di negara 4 musim. Kat Malaysia ni, mungkin maklumat pasal suhu dikehendaki orang tertentu. Siapa agaknya ya?

2 comments:

Telipuk Kuala said...

Tak payah dengar laporan trafik. Buang masa je sebab dah sememangnya semua jalan masuk dan keluar masa peak hour tu akan sesak. Tak ada alternatif pun nak melencong ke mana-mana. Janji sabo banyak-banyak dah le.

Harris Shah Abd Hamid said...

kurangkan masa utk laporan trafik, ganti dengan zikir untuk tenangkan hati:-)