Stres dalam Perjalanan
by: Dr Harris Shah bin Abd Hamid
Keperluan kepada perjalanan jarak dekat
dan jauh bukanlah satu perkara asing bagi kebanyakan rakyat Malaysia. Bagi yang bekerja tetap, setiap hari bekerja mungkin
melibatkan mini-musafir. Perjalanan terancang antara tempat kediaman dan tempat
kerja diistilahkan sebagai commuting.
Ada juga perjalanan yang dibuat secara berkala seperti ke gimnasium, masjid, dan
sekolah (menghantar anak). Secara keseluruhan, jumlah masa yang dihabiskan di
jalan raya adalah satu jumlah yang signifikan. Perangkaan Kanada menganggarkan
12 hari dalam setahun dihabiskan untuk melakukan perjalanan. Di Malaysia pula,
dianggarkan sejam daripada setiap hari diperuntukkan untuk berulang alik ke
tempat kerja.
Banyak kajian menunjukkan kesan negatif commuting terhadap kesihatan fizikal dan
mental. Pekerja yang melakukan perjalanan lebih jauh dan lama mengalami tahap
stres yang lebih tinggi. Laporan subjektif ini disahkan dengan kesan fisiologi seperti
kenaikan tekanan darah dan kortisol. Dalam kajian psikologi, kortisol yang
boleh didapati dalam darah dan air liur menjadi satu petunjuk kepada tahap
stres yang dialami. Punca-punca stres termasuklah kenderaan lain (dan
pemandunya yang tidak berhemah), cuaca buruk dan keadaan jalan raya. Bagi yang
menaiki kenderaan awam, punca stres tambahan termasuklah kelewatan kenderaan,
pencemaran, dan para penumpang yang mempunyai bau badan dan perbualan telefon
yang kuat.
Terjejasnya kesihatan mental boleh
disabitkan dengan kesan emosi yang terbit daripada aktiviti commuting. Antara emosi negatif yang
terhasil daripada commuting termasuklah kesunyian, mudah terganggu, kerisauan,
marah, dan rasa bersalah. Di kalangan wanita, emosi negatif boleh timbul akibat
pengorbanan atau pengabaian yang terpaksa dilakukan terutamanya terhadap
anak-anak kecil. Penghantaran anak-anak ke pusat jagaan dan isu penyusuan boleh
menambah rasa bersalah dan kerisauan di kalangan wanita.
Commuting juga
dikaitkan dengan kesihatan fizikal. Simptom fizikal yang dikaitkan dengan
commuting termasuklah kualiti tidur, kelesuan, dan kesakitan otot dan sendi.
Pekerja juga terdedah kepada pencemaran dan suhu tinggi yang boleh menjejaskan
kesihatan. Masa yang dihabiskan dalam perjalanan bermakna makin kuranglah masa
yang boleh digunakan untuk aktiviti yang sihat seperti bersenam, berehat, dan
bersosial. Perkara penting yang perlu diperhatikan ialah kaitan antara
kesihatan fizikal dan kesihatan mental. Apabila kesihatan fizikal terjejas,
tahap kesihatan mental juga boleh merosot.
Beberapa persediaan sebelum memulakan
perjalanan boleh dilakukan untuk mengurangkan kesan-kesan negatif daripada commuting. Persediaan yang dimaksudkan
ialah persiapan fizikal, spiritual dan psikologikal. Ketiga-tiganya saling
berkait, namun boleh dihuraikan secara berasingan. Persiapan fizikal merujuk
kepada penjagaan tahap kesihatan dan kecergasan jasmani. Badan yang sihat akan
lebih berupaya menangangi permasalahan yang mungkin timbul dalam perjalanan.
Keadaan fizikal kenderaan juga harus dipentingkan. Penjagaan kenderaan secara
berkala perlu dilakukan supaya pemandu tidak dikejutkan dengan masalah seperti
enjin terlebih panas atau tekanan tayar rendah di tengah-tengah perjalanan.
Persediaan spiritual pula melibatkan
peneguhan hubungan dengan Allah yang Maha Berkuasa. Perjalanan boleh menjadi
pengalaman yang menekan jika kita menumpukan kepada tujuan dan keperluan
peribadi. Halangan yang wujud dalam perjalanan akan dianggap sebagai ancaman
kepada diri sendiri. Sebaliknya, jika perjalanan itu dianggap sebagai amalan
yang dilakukan kerana memenuhi tuntutan Allah (yakni sebagai ibadah), maka
halangan itu kurang mencederakan ego dan nafsu diri.
Secara lebih spesifik, tahap keimanan
terhadap Allah s.w.t. dan rukun iman yang lain boleh menguatkan persediaan
psikologikal untuk menempuh perjalanan ulang-alik. Keimanan yang tinggi boleh
menghasilkan pemikiran yang positif seperti yang dilaporkan dalam hadith
berikut:
“Daripada Abi Yahaya Syuhaib bin Sinan
r.a. berkata, Rasulullah saw bersabda “Sungguh baik nasih orang beriman, kerana
dalam semua keadaan mereka mendapat kebaikan. Dan tidak ada habuan baik seperti
ini kecuali bagi mereka yang beriman. Apabila mendapat kesenangan maka dia akan
bersyukur, maka syukur itu baik baginya. Apabila ditimpa musibah dia bersabar,
maka sabar itu baik baginya.” (HR Muslim)
Justeru, jika seorang pemandu
terperangkap di jalan raya kerana hujan lebat, pemandu akan bersyukur kerana
hujan itu nikmat dan juga bersabar kerana musibah kesesakan jalan raya. Iman
yang tinggi juga boleh menghasilkan akhlak mulia yang sangat penting dalam
konteks tingkahlaku pemandu di jalan raya. Dalam satu lagi hadith, dilaporkan
Nabi Muhammad berpesan “barangsiapa yang mengusahakan keperluan saudaranya,
pasti Allah akan mengusahakan keperluannya’. (Riwayat Imam Ahmad). Sesiapa yang
berpegang dan menghidupkan hadis ini akan menjadi pemandu yang berhemah dan
lunak kepada pengguna jalan raya yang lain. Wujud banyak peluang menunaikan
keperluan orang lain sepanjang
pemanduan. Sila semak diri sendiri berapa kerap kita memberi laluan kepada
pemandu lain dan memberhentikan kenderaan kepada pejalan kaki yang ingin
melintas jalan.
“Maha Suci (Tuhan) yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami
sebelumnya tidak mampu menguasainya dan sesungguhnya kami akan kembali kepada
Tuhan kami”. Membaca doa menaiki
kenderaan ini sebelum memulakan perjalanan adalah amalan keagamaan yang baik.
Secara langsung, ia juga boleh menjadi persiapan psikologikal. Doa yang dipetik
daripada surah az-Zukhruf, (ayat 13 dan 14) mengandungi peringatan penting buat
minda dan hati. Doa yang dibaca secara sedar (bukan secara robotik) akan
mengingatkan kita untuk bersyukur ke atas nikmat kenderaan yang dipinjamkan.
Natijahnya, kita mengingatkan diri untuk tidak mengkufuri nikmat tersebut
seperti menyalahgunakan kereta dan menyakiti orang lain dengan pemanduan
berbahaya. Peringatan kedua dalam doa itu ialah kelemahan diri manusia. Banyak
perkara yang berlaku di jalan raya berlaku di bawah kawalan Allah dan dengan
izinNya. Maka, sebagai pemandu, kita tidak sepatutnya meletakkan diri sendiri
sebagai ‘pengawal’ yang berkuasa mengawal jumlah kenderaan dan tingkah laku
pemandu lain.
Dengan kesedaran tentang kedudukan diri sebagai hamba, dan diiringi rasa
tawadhuk, punca-punca stres di jalan raya akan kurang menjejaskan kesihatan
mental kita. Pemanduan selamat bermula dari iman yang mantap.
Comments