masa ikut ECP

Dah terasa macam banyak kali naik kereta ECP. Kereta depa ni biasanya jenis station wagon. Takat ni dah naik Volvo, Vauxhall, dan BMW. Boleh tahan laju jugak la depa bawak kalau dipanggil untuk kes kecemasan. Pasang lampu biru dan siren.

Rasanya, siren tu punya la kuat. Siap ada lampu lip lap lip lap. Tapi kekadang pemandu kenderaan di hadapan buat macam tak tahu je. Tak nampak dan tak dengar atau buat-buat tak dengar. Macam menarik gak untuk dijadikan topik kajian: "Tindakbalas pemandu terhadap kehadiran kenderaan bantuan kecemasan". Ada yang memperlahankan kenderaan. Ada yang nampak gabra. Ada yang memberhentikan kenderaan. Ada juga yang sempat kena sumpah seranah ECP kerana tindakbalas yang tidak sesuai hingga melambatkan pergerakan kenderaan ECP.

Bila dengar siren atau nampak lampu kenderaan kecemasan, eloklah BERSEDIA memberi ruang dan keutamaan kepada kenderaan tersebut. Jangan bila kereta tu dah betul2 di belakang, baru nak cari tempat untuk berhenti atau mengelak.

Kalau nak berhenti, carilah tempat yang sesuai supaya depa dapat lalu dengan selamat. Jangan berhenti di selekoh, apatah lagi di selekoh yang ada double-line di tengah2 jalan. Ambulan tak boleh nak memotong kalau depa tak nampak jalan di hadapan. Berhenti di selekoh hanya akan melambatkan ambulan.

Satu lagi, berhenti dekat dengan pembahagi jalan. Pastikan jalan di hadapan tidak ada halangan seperti pembahagi jalan, traffic island, tiang lampu, dan sebagainya. Sediakan ruang yang cukup supaya ambulan dapat celus, kata orang Kuala. Kalau jalan tu sempit, pemandu kenderaan dari hadapan juga perlu memainkan peranan. Berhentilah juga supaya ambulan dapat memandu lalu dengan selamat.

Kalau dalam keadaan traffic jam macam di KL? Mike buatlah kajian yea... boleh bina pasukan kajilidik dengan MIROS dan IHSR.

Comments