Saturday, May 24, 2014

Ubat dalam botol


Berapa banyak ubat daa. Sesekali buka peti ais, haa... tu dia... penuh satu shelf dengan ubat-ubat. Mostly, ubat-ubat ni utk si kecik Adam dan Zayd. Kesian...kecik-kecik lagi dah kena makan ubat. Dah jadi tabiat orang zaman kita ni... sakit je, jumpa doktor dan makan ubat. Kalau demam atau batuk, hampir pasti akan dapat antibiotik. Kesannya sekarang... ada 'superbug' yang dapat melawan antibiotik dek selalu sangat berdepan dengan antibiotik tu. Depa dah kebal. Ibarat orang dengan dadah ... lama kelamaan tentu dos dadah yang lebih tinggi diperlukan utk high. Begitu juga dengan superbug ni...takat antibiotik biasa tu...depa jeling sebelah mata je.

memang la ubat bagus untuk lawan penyakit. Tapi, kan ada pepatah yang mengatakan lebih baik mencegah dari mengubat? Hospital, klinik, dan sebahagian doktor merupakan sistem penjagaan penyakit. Kalau kita sakit, barulah dijaga. Siapa yang menjaga kesihatan kita? Yang penting, ialah nak kekalkan kesihatan dan mengelakkan penyakit. Yang biasa kita dapat ialah suntikan vaksinasi. Itu memang penting untuk elakkan jangkitan kuman/virus tertentu.

Bagi penyakit gaya hidup, penjagaan kesihatan lebih kepada kempen gaya hidup sihat. Kalau kita nak proaktif, dan betul-betul jaga kesihatan, kita sendirilah yang kena ambil peranan. Takkan nak harapkan hospital dan doktor yang sibuk tu untuk jaga kita 24 jam. Di sini, kita boleh lihat perbezaan antara ubat dan suplemen/vitamin. Supplement dan vitamin BUKAN ubat. Sebab dia bukan boleh rawat penyakit.  Dia lebih kepada nak jaga KESIHATAN. Kita makan tiap-tiap hari tu sebab nak jaga kesihatan la, kan? Bukannya kita sengaja makan untuk cari penyakit (walaupun kadang-kala kita mentekedarah macam nak cari penyakit).

So, sebagai sebahagian penjagaan kesihatan, eloklah kita amalakan pengambilan suplemen dan vitamin tambahan. kita top up zat dan khasiat yang mungkin tak cukup dari apa yang kita makan. ataupun, kekadangan kita sengaja makan benda yang cukup sedap tapi tak cukup khasiat (makanan ringan). Ataupun, cukup sedap tapi terlebih mudarat (macam makanan bergoreng dan bergula)

Kalau perhatikan balik gambar kat atas tu, ada sebotol supplement antara ubat-ubatan. Nampak tak? Itulah Vivix - suplement pilihan saya. Ramai juga yang dah memilih dan memberi testimoni Vivix yang positif. Apa pilihan anda? Kalau nak pilih Vivix, contact saya di 132480451 whatsapp dan sms.


No comments: