Friday, January 03, 2014

Kolestrol jahat

Jahat ke kolestrol tu?

Kolestrol ada dua jenis. Satu baik dan satu jahat. Yang jahat tu namanya LDL (low density lipoproteins). Yang buat orang sakit ialah si LDL tu. Dalam makanan yang kita masukkan kat badan, usus akan serap LDL. Kalau banyak sangat yang diserap, dia boleh masuk ke saluran darah; bertempek kat situ macam kerak (plaque). Kalau dah banyak kerak, saluran darah tersumbat.

Kalau tak nak saluran darah tersumbat, pilihlah makanan yang kurang kolestrol. Tapi, kalau memang pantang jumpa udang, ketam, ____ goreng (korang isi sendiri la tempat kosong tu dengan pisang, ayam, atau menda lain yang korang suka), pilihlah makanan yang boleh kurangkan kolestrol.

Satu makanan (bukan UBAT ya!) yang boleh kurangkan kolestrol ialah alfalfa. Mengikut kajian saintifik yang orang buat, alfalfa boleh mengurangkan serapan LDL oleh usus. Maksudnya, LDL tak jadi darah daging kita. Kan bagus tu. Selain kurangkan kolestrol, alfalfa boleh buat korang lagi sihat. Sesuai juga untuk yg menyusukan anak...sebab boleh tambahkan susu. Yang nak tambah anak pun dinasihatkan makan alfalfa (by the way...korang tau tak arnab diberi makan alfalfa? Tu sebab arnak kuat beranak kot?)

Dan untuk Januari 2014 ni, Shaklee telah berbesar hati nak buat promosi hebat untuk orang yang nak ambil manfaat alfalfa. Sebotol kecik alfalfa Shaklee ada 330 biji. Botol besar ada 700 biji. Harganya korang boleh tengok dalam gambar. Kalau nak tau harga yang lebih murah, contact le saya cepat2. Tawaran tak lama. Sekejap lagi dah nak abis.


No comments: