Monday, January 13, 2014

Kangkung Malaysia

Eh... heboh hari ni orang cakap pasal kangkung. Pasal apa ya? Ada Professor Kangkung buat discovery pasal kangkung ke? Mungkin lepas ni ada orang akan buat statement, "tolong jangan politikkan kangkung". Apa-apa je la. Yang belum jadi professor ni, meh kita belajar khasiat kangkung.

Kandungan Kangkung (bagi setiap 100gram)
-  dari segi jenis bahan, kangkung ni sebenarnya sebahagian besarnya ialah H2O: dia ada 92g air
- dari segi bahan mineral, yang paling banyak ialah potasium (311mg)
- vitamin yang paling banyak ialah C (50mg) dan A (6300 IU).

Kebaikan Kangkung
Kangkung ni banyak serat dan kurang lemak. Dan ada macam-macam vitamin. Sesetengah orang anggap kangkung ni sayur yang jenis 'sejuk' - tak elok untuk orang yang sedang berpantang, atau orang yang perlu untuk 'berdarah panas'.

Antara faedah kangkung termasuklah
- detox: singkir bahan beracun dari badan
- mengubat buasir
- awet muda
- mencegah sembelit
- merawat keracunan makanan
- mengurangkan bisul
- mengurangkan kelemumur

Apapun, kangkung goreng belacan memang baik untuk menghilangkan lapar.

Oleh itu, marilah makan kangkung banyak-banyak. Kalau tak boleh bawak kangkung merata-rata, atau kangkung yang dimasak kat kedai tu dah tak nampak kehijauannya, sila top up dengan makanan lain yang berkhasiat: contohnya, alfalfa. Dia pun hijau macam kangkung jugak. Dan banyak khasiatnya. Dia pun boleh membuat orang 'berdarah panas': sesuai untuk orang perempuan yang merancang untuk berpantang. ekhem.

Shaklee ada jual alfalfa gred bagus punya. Tak rugi beli. Senang dibawa ke mana-mana; dan tak risau hilang zat disebabkan terlebih masak.

Jom lenggang-lenggang alfalfa. Contact pak alang lepas abis baca ni ya. :-)



No comments: